نمونه پیشینه تحقیق

دانلود نمونه مبانی نظری و پیشینه تحقیق,,پرسشنامه, نمونه پیشینه تحقیق, دانلود پرسشنامه,پیشینه تحقیق را چگونه بنویسیم

نمونه پیشینه تحقیق

دانلود نمونه مبانی نظری و پیشینه تحقیق,,پرسشنامه, نمونه پیشینه تحقیق, دانلود پرسشنامه,پیشینه تحقیق را چگونه بنویسیم

علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد ناحیه 7 مدارس راهنمایی

نوجوانان دلی پاک و روحی پرشور دارند آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند و نیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند نوجوان نهال نو رسیده ای است که برای رشد و بالندگی به باغبانی ، دلسوز و روشن بین نیاز دارد تا او را از آفتها و حادثه ها در امان دارد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 58 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 71
علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد ناحیه 7 مدارس راهنمایی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

پیشگفتار

نوجوانان دلی پاک و روحی پرشور دارند . آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند و نیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند. نوجوان نهال نو رسیده ای است که برای رشد و بالندگی به باغبانی ، دلسوز و روشن بین نیاز دارد تا او را از آفتها و حادثه ها در امان دارد.

بها دادن به نوجوانان و در تربیت و ارشاد آنان کوشیدن بی گمان یکی از نشانه های آشکار رشد فرهنگی یک جامعه است . بر خلاف گمان برخی مردم ، تربیت به طور کلی کاری بسیار دشوار است بویژه تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچیدگیها و نکته های ظریف بسیاری است . شاید گفتة حکیمانه ی کانت متفکر و فیلسوف نامی آلمانی ، حق مطلب را در این زمینه ادا کرده باشد آنجا که می گوید : دو کار هست که در دشواری ، هیچ کار دیگری به پای آن نمی رسد ، مملکت داری و تربیت.

تربیت انسان از این جهت که او موجودی پیچیده و عظیم است کاری سخت و دشوار می باشد. پیچیدگیهای روحی انسان به حدی است که نمی توان رفتار او را به سادگی تحت ضابطه ای مشخص در آورد و از آن آسوده خاطر شد. برتراند راسل ، فیلسوف انگلیسی که خود در بارة تربیت کتابهایی نگاشته است اعتراف می کند که گفتار من در این زمینه بهتر از کردارم بود. این ها همه نشان می دهد که نباید تربیت را کاری سهل و آسان پنداشت که نیاز به هیچ گونه آموزش و تخصصی ندارد.

فرزندان ما در دوران خود مرحله های مختلف را طی می کنند و در هر مرحله نیازهای تربیتی ویژه ای دارند . بدون آشنایی با این مراحل تربیتی و برخورداری از مهارتهای لازم چگونه می توانیم فرزندان خود را تربیت کنیم. شاید برخی از پدران و مادران گمان می کنند که اگر شرایط مادی و امکانات تحصیلی را برای فرزندان خود فراهم آورند وظیفه ی خود را به خوبی انجام داده اند حال آنکه وظیفه ی پدر و مادر بسیار فراتر از این هاست.

خانواده کانون پذیرایی از نسل آینده است در این کانون نهال ارزشهای انسانی ـ که بذر آن در لحظه ی آفرینش در ضمیر آدمیان پاشیده شده است ـ باید رشد و نمو کرده درخت انسانیت به بار نشیند از این رو هیچ یک از نهادهای اجتماعی نقشی را که خانواده در ساختار فکری ، روحی و اخلاقی انسان دارد نمی توانند ایفا کنند .

نابسامانی های اجتماعی در بسیاری موارد ناشی از نابسامانی در خانواده هاست و سعادت یک اجتماع بستگی کامل به وجود خانواده های سالم و سعادتمند دارد . در خانواده است که انسان از لحظه های آغازین زندگی با تربیتی که از پدر و مادر دریافت می کند شکل می گیرد و ناآگاهانه به مسیری خاص سوق داده می شود.

اگر خانواده ها نقش خود را بدرستی ایفا نکنند نهادهای اجتماعی دیگر از قبیل مدرسه ، رسانه های گروه و غیره این خلاء را نمی توانند پر کنند.

دشواریها و پیچیدگیهای تربیت فرزند در دوره نوجوانی بیش از هر دوران دیگر است زیرا در این دوره نوجوان بطور ناگهانی با جهش فکری و عاطفی خود را از دوران کودکی جدا می کند. شخصیت کنونی نوجوان می طلبد که خانواده در برخورد با او روشن بین ، شکیبا و هوشیار باشد و به سرعت دریابد که او دیگر یک کودک نیست . از این رو بسیاری از خانواده ها در روابط خود با فرزندان نوجوان مشکلاتی دارند که اگر از آگاهیهای لازم برخوردار نباشند شاید این مسئله عواقب ناخواسته ای به دنبال داشته باشد.

بسیاری از مشکلات اخلاقی و رفتاری نوجوانان ریشه در برخوردهای نامناسب پدران ، مادران و مربیان دارد . تجربه نشان می دهد در بیشتر موارد که نوجوانان به خانواده ی آگاه و مربی شایسته دسترسی دارند از زندگی سالم و موفقی برخوردارند ، این نشان می دهد که نوجوانان بخوبی تربیت پذیر هستند و اگر نابسامانی هایی در اخلاق و رفتار برخی از آنان مشاهده می شود ناشی از نبود تربیت صحیح است .
پیامبر اسلام (ص) می فرمایند : به شما در باره ی نوجوانان و جوانان سفارش می کنم زیرا آنان دارای قلبی رقیقتر و فضیلت پذیر تر می باشند.[1] و امام علی (ع) می فرمایند : دل نوجوان مانند زمین خالی از گیاه و درخت است که هر بذری در آن افشانده شود می پذیرد و در خود می پرورد پس فرزند عزیزم من در آغاز جوانی ات به ادب و تربیت تو پرداختم قبل از آن که دلت سخت گردد و از پذیرش چیزهای خوب
سرباز زند.[2]

از این جا می توان به نقش حساس و خطیری که خانواده ها و مربیان در هدایت و تربیت نوجوانان دارند پی برد . اگر ما به وظیفه ی بزرگ خود نسبت به این سرمایه های بی نظیر جامعه به نحوی شایسته توجه نکنیم، باید برای رویارویی با عواقب تلخ غفلت خود آماده باشیم . در آموزشهای دینی ما نیز بر مسئولیت پدران و مادران در تربیت فرزند بسیار تأکید شده است و تصریح شده همچنانکه والدین را بر فرزندان حقوقی است فرزندان را نیز بر والدین خود حقوقی است که از آنها در مورد این حقوق در پیشگاه الهی بازخواست خواهد شد . در روایات اسلامی آمده است : همچنانکه فرزند عاق پدر و مادر می شود پدر و مادر نیز برای سهل انگاری در انجام وظایف خویش عاق فرزند می شود. [3]

فصل اول

طرح تحقیق

مقدمـه Introduction

یک هدف خوب آن است که مقصد را به ما نشان دهد و معلوم دارد که چه هنگام بدان نایل خواهیم شد. امروزه یکی از مشکلات مهم تربیتی در بیشتر مراکز تعلیم و تربیت مسائلی هستند که بطور مشابه در بسیاری از کودکان و نوجوانان و جوانان سر می زند و این مسایل در نوجوانان و کودکان گسترش یافته و باعث عدم پیشرفت جامعه و افراد جامعه شده است و روز بروز این مسایل و مشکلات در دامنه های وسیعی در تعلیم و تربیت خودش را آشکارتر ساخته است و اگر به علل و عوامل و کنه و ریشه ی این مسایل پرداخته نشود و راههای بوجود آوردن آن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد احتمال آن می رود که جامعه علاوه بر آن که پیشرفتی نخواهد داشت سبب انحطاط و انحراف جامعه و از بین رفتن ارزشهای والای انسانی خواهد شد. پیشگامان تعلیم و تربیت هرچند درباره ی این مسایل اندیشیده اند و نظرات و راه حلها و پیشنهاد های متعددی داده اند اما با توجه به اینکه ، این علمای تعلیم و تربیت سالها به فکر ریشه کن ساختن این مسایل بوده اند و پیشرفتهایی نیز حاصل شده است و راه حلهای این علما نیز مؤثر واقع شده است اما با همة این وجود هنوز بسیاری از علل و عوامل و مشکلات و مسایل تربیتی شناخته نشده اند و یا ممکن است علاوه بر علت هایی که شناخته شده علل تازه و جدیدی افزوده شود و راه حل مناسبی برای این عوامل در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه کودکان نیز از نظر اخلاقی چه در جامعه ای که زندگی می کنند و یا در چه خانواده ای تربیت یافته اند با هم متفاوت هستند . پس اگر افرادی دارای یک نوع مسایل و مشکلات تربیتی باشند ممکن نیست که با یک روش به حل مسایل آنان پرداخت و در نتیجه باید جنبه های مختلف و گوناگون به کار برد. لذا با توجه به مطالب فوق برآن شدیم که با استفاده از مدیران و دبیران مجرب علتهای بی انضباطی را در شهرستان مشهد مورد بررسی قرار دهیم لازم به تذکر است که این شهرستان در سطح شهر دارای مدارس متعدد می باشد که این مدارس دارای دبیران مجرب و مدیران با سابقه است که هر ساله با توجه به میزان رشد جمعیت با تعداد فراوانی از دانش آموزان و نوجوانان با رفتارهای بخصوص و متفاوت درگیر هستند و راه حلهای آن را با توجه به تفاوتهای فردی هر دانش آموز به مورد اجرا می گذارند.

امیدواریم که بررسیهایی که در این تحقیق انجام خواهیم داد راهگشای حل بسیاری از مسایل مختلف تربیتی در این منطقه باشد.

عنوان کامل موضوع تحقیق

علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد ناحیه 7 مدارس راهنمایی دارالعلم و حضرت بقیه الله.

ضرورت و اهمیت مسئله

از آنجا که تعلیم و تربیت سالم در سایة آرامش و امنیت و ایجاد خود نظمی در کودکان و نوجوانان می باشد و این نوع تعلیم و تربیت که شامل کیفیت تربیت در محیط خانه و مدرسه است و اصولاً نگرش خانواده نسبت به تحصیل جزء فرهنگ خانواده است و بها دادن والدین به درس میزان آرامش و امنیت خانواده در یادگیری کودک اثر دارد و شرایط نامناسب و نامطلوب می تواند موجب محرومیت کودک در یک تعلیم و تربیت مناسب و یا عوامل تحریک کننده ذهنی شود. اگر این مشکلات برطرف نگردد و کودکان از شرایط مساعدتر و تعلیم و تربیت غنی تری برخوردار گردند استعدادهای آنان تا حدود تصور ناپذیری تکامل می یابد.

موضوع انضباط در بین افراد بخصوص در بین نوباوگان و نوجوانان مطرح می شود که مسیر زندگی خود را تعقیب می کنند و به شخصیت و اخلاق خود شکل می دهند تا بتوانند جاده کمال را بشناسند و در زندگی موفقیت بیشتر و بهتری داشته باشند . معلمان و انسانها به طرقی با این افراد در ارتباط هستند و وظیفة شرعی و قانونی خود می دانند تا این آینده سازان را در این مسیر پر نشیب و فراز هدایت کنند و ناخدایان موفقی باشند تا این کودکان و نوجوانان را به ساحل خوشبختی برسانند.

هدفهای کلی تحقیق :

برای اینکه بتوانیم به علل های مختلف بی انضباطی در این مقطع آشنا شویم از دبیران و دست اندرکاران تعلیم و تربیت مدارس راهنمایی این شهرستان کمک گرفته ایم تا بتوانیم با توجه به فرامین ارائه شده و نظر خواهی از آنان در صدد رفع قسمتی از مشکلات برآییم.

فرضیه ها :

1ـ عدم آشنایی کادر آموزشی و اداری مدرسه به نیازهای روحی و روانی ، اجتماعی موجب بی انضباطی دانش آموزان می گردد . ( برای اثبات این فرضیه سؤالات 1،2،9،13،15،18 در پرسشنامه آمده است).

2 ـ وجود اختلاف در خانواده و عدم ارتباط صحیح خانواده ها با فرزندانشان و درک آنان موجب بی انضباطی دانش آموزان در مدرسه می گردد. (برای اثبات این فرضیه سؤالات 11 ،12،14 در پرسشنامه قید شده است).

3 ـ عدم وجود مدیران و معلمان متخصص و کار آزموده در مدارس موجب بی انضباطی دانش آموزان می شود.( برای اثبات این فرضیه سؤالات 7 ،20،21 در پرسشنامه آمده است).

4 ـ عدم انعطاف سیستم آموزشی و مقررات خشک و بی روح موجب بی انضباطی می شود.( برای اثبات این فرضیه سؤال 17 در پرسشنامه آمده است).

5 ـ عدم ارتباط صحیح مدرسه ، خانواده و جامعه موجب بی انضباطی می شود. (برای اثبات این فرضیه سؤال 22 در پرسشنامه آمده است).

6 ـ مشکلات حاد خانوادگی ناشی از فقر مالی و ضعف جسمانی و عاطفی و اجتماعی دانش آموزان موجب بی انضباطی می شود.( برای اثبات این فرضیه سؤالات 8 ،10،12 در پرسشنامه آمده است).

7 ـ عدم مطابقت مطالب درسی با نیازهای جسمانی و عاطفی و اجتماعی دانش آموزان موجب بی انضباطی می گردد . (برای اثبات این فرضیه سؤال در پرسشنامه مطرح گردیده است).

8 ـ کمبود فضای آموزشی و آشنا نبودن کادر آموزشی و اداری به مسایل روانشناسی و عدم رعایت عدالت موجب بی انضباطی دانش آموزان در مدرسه می گردد. (برای اثبات این فرضیه سؤالات 1 ،3،4،5،6 در پرسشنامه آمده است).

9 ـ عدم سلامت روانی کارکنان آموزشی و اداری باعث بی انضباطی می گردد. (برای اثبات این فرضیه سؤال 19 در پرسشنامه آمده است).

سؤالات :

1 ـ عدم توجه به شخصیت کودک باعث بی انضباطی می شود ؟

2 ـ دخالت ندادن کودکان در اداره امور جامعه و مدرسه سبب بی انضباطی می شود؟

3 ـ اعمال تبعیض معلمان موجب بی انضباطی می شود؟

4 ـ مجازاتهای بیجا و نامناسب موجب بروز رفتار ناشایست می گردد؟

5 ـ اعمال تبعیض کارکنان مدرسه عامل مؤثری در بروز بی انضباطی می شود؟

6 ـ تشویق بیجا و نامناسب موجب بی انضباطی می گردد؟

7 ـ عدم توانایی معلم در ایجاد انگیزه باعث بی انضباطی می گردد؟

8 ـ نقص یا ضعف جسمانی دانش آموز باعث بروز رفتارهای ضد اجتماعی می شود؟

9 ـ ناهنجاریهای روانی کودک سبب بی انضباطی می شود؟

10 ـ فقر مالی و اقتصادی کودک باعث بی انضباطی می شود؟

11 ـ اختلافات خانوادگی باعث رفتارهای ضد اجتماعی می گردد؟

12 ـ احساس طرد شدگی کودک از خانواده باعث بی انضباطی می شود؟

13 ـ محبت بیش از حد در خانه و بی توجهی در مدرسه باعث بی انضباطی می شود؟

14 ـ عدم پذیرش از طرف وجود نامادری و یا ناپدری سبب بی انضباطی می شود؟

15 ـ میل به خودنمایی و ابراز وجود کودک باعث بی انضباطی می شود ؟

16 ـ عدم درک محتوای مطالب درسی موجب بی انضباطی می شود ؟

17 ـ عدم انطباق مقررات مدرسه با ویژگیهای سنی کودک باعث بی انضباطی می شود ؟

18 ـ میل به آزادی فطری کودک سبب بی انضباطی می شود ؟

19 ـ شخصیت معلم در بروز رفتار ناشایست مؤثر است ؟

20 ـ وجود مدیران و معاونان کم سابقه سبب بی انضباطی می شود ؟

21 ـ عجله در تصمیم گیری ها باعث بروز رفتار بی انضباطی می شود ؟

22 ـ عدم کمبود روابط والدین با مدرسه سبب رفتار ناشایست می گردد؟

23 ـ فضای فیزیکی کلاس و ساختمان مدرسه باعث بی انضباطی می شود ؟

24 ـ اگر موردی یا پیشنهادی دارید بنویسید.

محدودیتها و حدود مطالعه

ـ از لحاظ قرار دادن پرسشنامه ها در اختیار معلمین با مشکل مواجه شدیم چون با برگزاری امتحانات نوبت دوم دانش آموزان روبرو شدیم.

ـ عدم دقت معلمین در پاسخگویی به سؤالات

ـ عدم همکاری بعضی از معلمین در این مورد

ـ عدم وجود ابراز دقیق اندازه گیری

تعاریف و اصطلاحات و مفاهیم خاص

1ـ بی انضباطی :

منظور از مشکلات انضباطی رفتاری است که بنحوی با مقررات مدرسه در تضاد بوده و نظم مدرسه را تهدید و مختل نماید از جمله این رفتارهای شایع تأخیر ورود به مدرسه ، آزار و اذیت سایر دانش آموزان ، گفتن سخنان رکیک و فحش دادن به آنها ، سخن گفتن و صدا در آوردن نابهنگام در کلاس و موقع تدریس معلم ، تخریب اموال مدرسه و … می باشد.

2 ـ رفتارهای ناشایست که عبارتند از :

الف ـ پرخاشگری : واکنش کلی نسبت به ناکامی است هرچند افراد همیشه پاسخهای پرخاشگرانه ی آشکار از خود نشان نمی دهند و آنها را در وجود خود سرکوب می کنند.

ب ـ اضطراب : یک ناراحتی دردناک ذهنی درباره ی پیش بینی یک تهدید و یا ناخوشی در آینده است.

ج ـ بزهکاری : بزهکار کسی است که متهم به ارتکاب رفتار ضد اجتماعی و یا قانون شکنی می باشد.

د ـ ناکامی : عبارت است از حالت یک موجود زنده است هنگامی که ارضای رفتار برانگیخته دشوار و یا غیر ممکن می گردد و یا در راه رسیدن به یک هدف با مانعی برخورد می کند.

هـ ـ فرار از مدرسه : که با بزرگتر شدن کودکان بیشتر جنبه ناسازگاری پیدا می کند .[4]

و ـ دروغگویی و …

3 ـ اعمال تبعیض از سوی کارکنان مدرسه :

عبارت است از دوگانگی در برخورد نسبت به دانش آموزان است که از سوی مدیر ، معاون معلمین و حتی مستخدمین اعمال می شود. آنان با برخوردهای مختلف خود نسبت به هر دانش آموز در مقابل یک عمل و کار مشابه باعث بروز بی انضباطی می شوند.

4 ـ نقص عضو یا ضعف جسمانی :

منظور دانش آموزانی است که دارای نقص جسمانی هستند مثل لکنت زبان و … از طرف دیگران در کلاس مورد تمسخر و دست انداختن قرار می گیرند که خود باعث بی انضباطی است و کودک دارای نقص عضو بخاطر پوشاندن عیب خود دست به کارهای خلاف مقررات می زند.

5 ـ ضد اجتماعی :

بعضی بروز رفتارهایی که با قوانین مدرسه و جامعه مغایرت داشته باشد نظیر خرابکاری وسایل عمومی و افراد سایکوپات .

6 ـ ناهنجاریهای روانی :

ناهنجاریهای روانی کودک سبب بی انضباطی می شود مانند فرار از مدرسه ، عدم علاقه به تحصیل و عقب ماندگیهای ذهنی و درسی .

بررسی تجربیات و مطالعات قبلی

1 ـ استفاده از کتاب روانشناسی نوجوانان و جوانان نوشته دکتر سید احمد احمدی .

2 ـ پایان نامه آقایان قاسم شاملوییان ـ محمد علی ذوالفقار .

3 ـ استفاده از کتاب تعلیم و تربیت و مراحل آن نوشته دکتر غلامحسین شکوهی .

4 ـ مجلات معلم.

5 ـ ماهنامه تربیت.

متغیرها و تعاریف عملی آنها

تعریف متغیر :

واژه ی متغیر از ریاضیات و فیزیک اخذ شده لیکن در علوم اجتماعی معنای وسیعتری دارد. متغیر به صفتی اطلاق می شود که از فردی از افراد جامعه به فرد دیگر از همان جامعه تفاوت نماید به عبارت دیگر متغیر حالتی است که قابلیت جایگزینی تمام عناصر یک مجموعه به هم پیوسته را دارد.

متغیر وابسته :

به صفت یا حالتی اطلاق می شود که تحت تأثیر متغیرهای دیگر قرار دارد و در مطالعه اجتماعی معمولاً اثر متغیر های دیگر (متغیر مستقل ) بر روی آن بررسی می شود.

متغیر مستقل :

به متغیری گفته می شود که عامل مؤثر یا اثر گذار در متغیر وابسته مورد نظر است.

روشهای جمع آوری اطلاعات

غرض جمع آوری اطلاعات درباره ی مسئله پژوهش شرایط و عواملی است که در این تحقیق قصد مطالعه آن را داریم که پژوهش توصیفی مانند عکس برداری از ابعاد گوناگون یک ارگانیسم یا یک پدیدة عینی است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه که قسمتهای مختلف در آن گنجانده شده است و شامل 24 سؤال 2300 سؤال بسته و یک سؤال باز به عنوان پیشنهاد می باشد و در حدود 70 پرسشنامه تهیه گردیده است.

منابع داده ها

پاسخ پرسشنامه هایی که بوسیله ی دبیران مدرسه راهنمایی دارالعلم در اختیار ما قرار گرفته است و همچنین شاهدات عینی رفتارهای مختلف دانش آموزان ، مطالعات کتب روانشناسی و غیره.

روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده از روش آمار توصیفی و درصد گیری آماری و جداول ستونی و دایره ای انجام شده است.

توصیف ابزارها و وسایل جمع آوری داده ها

چون موضوع مورد بررسی از نوع پژوهش توصیفی نیز می باشد لذا پرسشنامه جهت دبیران مدارس راهنمایی دارالعلم و بقیه ا… در قالب 24 سؤال تهیه گردیده و در اختیار آنان گذاشته شده است لازم به تذکر است که 23 سؤال آن بصورت 4 گزینه ای (پاسخهای بسته ) انتخاب و یک سؤال باز نیز مطرح
کرده است .

جمعیت آماری

حدود 700 دانش آموز در مدارس راهنمایی دارالعلم و بقیه ا… می باشند که جمعیت آماری ما را تشکیل داده اند.

جمعیت نمونه

در سطح شهرستان 2 مدرسه راهنمایی پسرانه با جمعیت حدود 700 نفر دانش آموز وجود دارد که انتخاب گردیده اند.

وسیله تحقیق

استفاده از کتب و مجلات مختلف و همچنین پرسش از دانش آموزان و دبیران مدارس در این مورد .

متن تحقیق

علل بی انضباطی دانش آموزان در دوره ی راهنمایی :

آغاز بلوغ نوجوان عملاً در دوره ی راهنمایی است و همچنین تلاش نوجوان در جهت تشخص طلبی اساسی ترین مشخصه رشد در این مرحله است به همین جهت آنچه در این دوره در درجه اول اهمیت قرار دارد تربیت عقلی نیست ، تربیت خلق و خوی یا تربیت شخصیت است.

ولی چنانچه می دانیم در دوره ی راهنمایی تحصیلی نیز مانند دوره های دیگر به تربیت عقل نوجوان توجه خاص مبذول می شود و تربیت شخصیت همچنان مورد غفلت است بنابراین اصول آموزش و پرورش در این دوره باید به وضع دانش آموزان بطور مطلوب کمک نمود.

بیان مجدد مسئله

علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی

توصیف روشهای بکار گرفته شده

از روش توصیفی و درصد گیری آماری استفاده نموده و بصورت نمودار دایره أی و ستونی مشخص شده است.


عدالت چیست ؟ چه نقشی در پیشرفت کشور دارد؟

همه ما نیازمند به یک نگاهیم چه آن وقت که در رفاه و آسایش و تجملات غرقیم و چه آن زمان که بیمار و محتاج در گوشه ای تنها و آن گاه نور گرمی نیست جز توجه الوهیت به سوی ما آیا این اصل عدالت نیست که در فطرت انسان قرار گرفته و آیا خالق آن عین عدالت نیست که به همه عالم فقیر و غنی کوچک و بزرگ از ذره های اتم تا کهکشانها توجه یکسان دارد و باران لطف و رحم
دسته بندی علوم سیاسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 267 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 168
عدالت چیست ؟ چه نقشی در پیشرفت کشور دارد؟

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقدمه

همه ما نیازمند به یک نگاهیم چه آن وقت که در رفاه و آسایش و تجملات غرقیم و چه آن زمان که بیمار و محتاج در گوشه ای تنها . و آن گاه نور گرمی نیست جز توجه الوهیت به سوی ما ,

آیا این اصل عدالت نیست که در فطرت انسان قرار گرفته و آیا خالق آن عین عدالت نیست که به همه عالم فقیر و غنی کوچک و بزرگ از ذره های اتم تا کهکشانها توجه یکسان دارد و باران لطف و رحمت خود را برای همه یکسان می باراند.

پس عدالت چیزی جز قرار گرفتن هر چیز در جای خود نمی باشد که عین عدل را در آفریده های خالق به روشنی می توان دید و برای احیای آن نیز رسولان خود را به سوی خالق خود فرو فرستاد تا با ایجاد حکومت اسلامی برپا کننده این اصل دینی که پایه ای از پنجگانه اصول دین توحید می باشد به وسیله نبوت و امامت آن, عدالت بر پا شده و روز معاد قیامت نیز به آن عمل شود و ما که مسلمانیم آن را باید در این دنیای غافل زنده و احیاء کنیم مگر نه آن که مولای ما با دیدگان دل همه را می بیند. بچه های گرسنه, زنان نیازمند کهنسالان رنج دیده آیا باید نشست و دست بر دست گذاشت و نظاره گر این همه بی عدالتی بود. در این صورت باید از خود بپرسیم آیا ما مسلمانیم؟ چرا باید عده ای با ظلم و زور همه امکانات مظلومان را بگیرند. و حتی اجازه رشد و توسعه را به آنان ندهند. آیا این عدالت است؟ ولی نه می توان با هشیاری و بیداری و مبارزه با ظلم حق را به حقدار رساند و اجازه تجاوز را به سرزمینهای غریب نداد ( مرگ بر اسرائیل ). اجازه هتک حرمت به پیامبر اسلام را نداد ( مرگ بر دانمارک ) . اجازه دخالت در مسائل دانش صلح آمیز هسته ای در ایران را نداد و یک صدا بگوییم انرژی هسته ای حق مسلم ماست . ( مرگ بر آمریکا )

به همین دلیل ما بر آن شدیم تا مجموعه را از تعریف عدالت و نتایج اجرای آن در پیشرفت کشور و اینکه چه کسانی برپا کننده عدالت هستند و مخالفان با آن را بشناسیم و با دید روشن و گامهای استوار در این راه گام برداریم و زیر سایه بیرق عدالت در ظهور عدالت گستر عالم زندگی آرامی را داشته باشیم.

پس اجازه نمی دهیم که حق حکومت اسلامی و شریعت الهی توسط زورگویان و ظالمان زیر پا گذاشته شود و با وحدت جهانی بر پا کننده پرچم عدالت در جهان خواهیم بود و زیر سایه عمل به آن با آسایش و آرامش جاودانی زندگی خواهیم کرد.

انشاءالله

چکیده

خداوند عالم است قادر است عادل است حکیم است رحمان و رحیم است و ازلی و ابدی است خالق و رازق است چرا از میان همه صفات فقط عدالت برگزیده شده و یکی از اصول پنجگانه دین مقرر گردید :

از آنجا که فروع دین همواره پرتویی از اصول دین است در پرتو عدالت پروردگار در جامعه بشری فوق العاده موثر است و مهمترین پایه جامعه انسانی را عدالت اجتماعی تشکیل می دهد. انتخاب اصل عدالت به عنوان یک اصل از اصول دین رمزی است به احیای عدل در جوامع بشری و مبارزه با هر گونه ظلم و ستم .

عدالت چهره سیاست را زیبایی و ثبات و قامت رعیت را استقامت و قوام و حریم مدیریت را شکوه و جمال می بخشد عدالت الفت زندگی و تنها راه اصلاح جامعه و گل سرسبد ایمان به خدا و گنجینه فضیلت و احسان است. عدالت در زندگی اجتماعی بیشر قوی ترین پایه و اساس و برای رفاه و آسایش میدانی گسترده است و هر جامعه ای که نتواند از این مساعد بهره گیرد قطعاً در تنگنای ستم راه به جایی نخواهد برد.

فسلفه حکومت دینی عدالت است.

باور کردن عدالت بدون اعتقاد به دادگاه عدل الهی در روز بازپسین و بدون باور به قانون عدل الهی خود از نمودهای بارز بی عدالتی است. پس معنی عدالت خداوند این است که نه حق کسی را از بین می برد و نه حق کسی را به دیگری می دهد و نه در میان افراد تبعیض قائل می شود همچنین قرآن با صراحت و به عنوان یک اصل اساسی می گوید : ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکو و البغی.

خداوند به عدل و احسان درباره همه و بخشش نسبت به بستگان و خویشاوندان دستور می دهد و از کارهای زشت و منکر و ظلم نهی می کند ( سوره نحل آیه 90 )

عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای خویش. عدالت یعنی مراعات حقوق افراد .

در باب عدالت و اجرای آن در حکومت جمهوری اسلامی می توان امامان و بزرگان دین به عنوان ریشته درخت آسمانی اسلام ناب محمدی قرار داد و از آنان برای باروری الگو گرفت و یاری خواست . از قدیم الایام افرادی در میان بشر بوده اند از فیلسوفان قدیم یونان تا دوره های اروپا که اساساً منکر واقعیت داشتن عدالت بود و هستند و می گویند اصلاً عدالت معنی ندارد.

آیا این حرف همان ظالمان و زورگویان نبود. و آیا قبل از انقلاب جمهوری اسلامی این حرف را خائنین و غافلین نمی زدند.

دانشمندان دینی بزرگی سعی از اجرای عدالت و ریشه کنی ظلم و ستم در جهان را داشتند که می توان از شخصیتهایی چون سید جمال الدین اسدآبادی , شیخ محمد عبده مصری طالقانی اقبال و شریعتی و در راس آنان امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی برپا کننده عدالت در حکومت اسلامی را نام برد.

عدالت یکی از مسائلی است که به وسیله اسلام حیات و زندگی را از سر گرفت و ارزش فوق العاده یافت اسلام به عدالت تنها توصیه نکرد و یا تنها به اجرای آن قناعت نکرد بلکه عمده این است که ارزش آن را بالا برد.

موضوع مهم در مفهوم عدالت و جایگاه آن نقشی است که عدالت از دید علی ( ع ) در حفظ تعادل اجتماعی دارد. به تعبیر استاد شهید مطهری از نظر علی ( ع ) آن اصلی که می تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضی نگه دارد به پیکر اجتماع سلامت و روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است. عدالت بزرگراهی است عمومی که همه را می تواند در خود بگنجاند و بدون مشکلی عبور دهد و آنچه علی ( ع ) در مورد عدالت می گفت خود با تمام وجود به آن عمل می کرد.

در قرآن نیز به عدالت پروردگار اشاره شده است ان الله لا یظلم الناس شیئا و لکن الناس انفسهم یظلمون . خداوند به هیچ کس ستم نمی کند این مردم هستند که به خودشان ظلم و ستم روا می دارند . ( سوره یونس
آیه 44 )

همچنین قرآن با صراحت و به عنوان یک اصل اساسی می گوید : ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی .

خداوند به عدل و احسان درباره همه و بخشش نسبت به بستگان و خویشاوندان دستور می دهد و از کارهای زشت و منکر و ظلم نهی می کند . ( سوره نحل آیه 90 )

قرآن کریم و هدف برای انبیاء را به صراحت ذکر کرده است راجع به هدف اول درباره خاتم الانبیاء می فرماید یا ایها النبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً و ادعیاً الی الله باذنه و سراجاً منیراً و درباره هدف دوم می فرماید : لند ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط . قرآن با صراحت عنایت انبیاء و بلکه ماموریت و رسالت انبیاء برای برقراری عدل در میان بشر را بیان می کند.

اسلام آخرین و کاملترین دین است و به عدالت فرا می خواند. امروز برهه کشورهای اسلامی واجب و ضروری است که اسلام را به همه جهان معرفی کنند و این دین را در همه عرصه های منطقه ای و جغرافیایی گسترش دهند و چهره حقیقی آن را نشان دهند. اگر اسلام به همه جهان کامل معرفی می شد آیا این امکان بود که این همه به این آئین کامل الهی اهانت شود . آیا این امکان بود که این همه تهمت برای ساختن بمب اتمی و کشتار افراد بی گناه زده شود . اگر اسلام به همه جهان کامل معرفی می شد آیا این امکان بود که این همه به این آئین کامل الهی اهانت شود . آیا این امکان بود که این همه تهمت برای ساختن بمب اتم و کشتار افراد بی گناه زده شود . آزادی که ما دنبالش هستیم آزادی برای همه است نه تنها برای اندکی از مردم اما دنیای تجارت آزاد برای آزادی شرکت ها و محروم کردن مردم از حقوقشان است.

آیا برای آموزش تغذیه و بهداشت که همه افراد بخصوص اقشار محروم نیازمند آن هستند گامی
برداشته ایم؟

به رغم پیشرفتهای حاصله در آموزش دختران هنوز تعداد زیادی از دختران در ایران از آموزش محروم هستند. موانعی که در کشورهای در حال توسعه دختران را به دور از مدارس نگه می دارد. نه تنها آنان را از فرصتهای آتی محرو می نماید بلکه تاثیر منفی بر سلامت و بقای آنان دارد .

نماینده یونیسف در ایران می گوید : اگر جهان بخواهد تا سال 2015 که توسط سازمان ملل به عنوان مهلت برای رسیدن به یکی از مهمترین اهداف توسعه هزاره آموزش ابتدایی در سطح جهان مطرح شده است , دست یابد تساوی جنسیتی پیش شرط لازم می باشد.

کمتر از 10% زنان باردار از خدمات مربوط به جلوگیر از انتقال اج آی وی ایدز به نوزادانشان بهره مند هستند و کمتر از 10% کودکان یتیم یا آسیب پذیر شده توسط ایدز حکایت یا خدمات اجتماعی می گیرند.

کودکان نه تنها از خود ایدز رنج می برند بلکه از این که دنیا هنوز ایدز را مخرب کودکی تشخیص نداده است نیز متضرر می شود.

دانش آموزان مناطق محروم در محیطهای کاملاً غیربهداشتی و تا حدودی آلوده مجبور به یادگیری درس هستند. اعتبارات پیش بینی شده هم نتوانسته مسائل آموزشی را تامین کند چه رسد به آن که مشکلات بهداشتی این مناطق را حل کند.

اعتباراتی که به مدارس تخصیص می یابد به هیچ وجه تکافوی هزینه های مدرسه و آموزش را نمی کند و مدارس ناگزیرند که منابع مالی خود را به شیوه های مختلف افزایش دهند. اما چرا بار این توسعه منابع باید بردوش اقشار محروم جامعه باشد.

امروز در دنیا بهینه سازی امور فقرزدایی و محرومیت زدایی از مسیر آموزش عبور می کنند پس چرا باید پس از طلب شهریه های سنگین از خانواده های محروم . آنان از ثبت نام دانش آموز خود منصرف شوند. آیا این عدالت است ؟!

آموزش همگانی در زمینه بهداشت بهبود روش تغذیه تامین آب سالم و کانی و بهسازی ایمنی سازی علیه بیماریهای عفونی پیشگیری از بیماری های شایع بومی و درمان مناسب بیماری ها و حوادث پیش بینی و تدارک داروهای اساسی ارائه خدمات بهداشتی مادر و کودک و تنظیم خانواده برنامه هایی است که باید به صورت عادلانه و شایسته برای همه مناطق در نظر گرفته شود و در این خصوص به مناطق محروم توجهی خاص مبذول گردد .

توسعه و عدالت حق همه مردم جهان است و جمهوری اسلامی عدالت را تنها برای ملت ایران نمی خواهد بلکه مورد نیاز همه مردم جهان می داند.

ما باید در این اصل دینی از امامان خود و بزرگان دین الگو بگیریم.

علی ( ع ) می فرمایند : العدل یضح الامور مواضعها و الجور یخرجها من جهتها

عدل جریانها رادر مجرای طبیعی خود قرار می دهد اما جود جریانها را از مجرای طبیعی خود خارج می سازد.

امید است با بازخوانی اصول مسلم اسلامی و اصلاح مدیریت نالایق و قطع دستهای نا÷اک در امور مدیریت جامعه اسلامی بار دیگر شاهد بر÷ایی نهضت تمام عیار عدالت خواهی به سبک نبوی و علوی در کشور قائم آل محمد
( ص ) بوده باشیم و در نتیجه با زمینه سازی مناسب در زمان ظهور آن حضرت ( ص ) شاهد گسترش عدالت در مقیاس جهانی و در همه ی ابعاد مادی و معنوی باشیم .

الهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعزبها الاسلام و اله و تذل بها النافق و اهله . . . الهم انا نشکوا الیک فقد و دشت الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا » .

ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم » .

فصــــل اول

عدالت چیست؟

عدالت دارای دو معنی متفاوت است:

1- معنی وسیع این کلمه همانطور که گفتیم « قرار گرفتن هر چیز در جای خویش » است و به تعبیر دیگر موزون بودن و متعادل بودن.

این معنی از عدالت در تمام آفرینش در منظومه ها در درون اتم، در ساختمان وجود انسان، و همه گیاهان و جانداران حکمفرماست.

این همان است که در حدیث معروف پیامبر (ص) آمده که فرموده: بالعدل قامت السموات و الارض:
« به وسیله عدالت آسمانها و زمین بر پاست. »

فی المثل اگر قوای « جاذبه » و « دافعه » کره زمین، تعادل خود را از دست دهد، و یکی از این دو بر دیگری چیره شود یا زمین به سوی خورشید جذب می شود و آتش می گیرد و نابود م گردد و یا از مدار خود خارج شده و در فضای بیکران سرگردان و نابود می شود.

این معنی از عدالت همانست که شاعر در اشعار معروفش گفته است:

عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش

ظلم چه بود؟ وضع در ناموضعش!

عدل چه بود؟ آب ده اشجار را

ظلم چه بود؟ آب دادن خار را!

بدیهی است اگر آب را به پای بوته گل درخت میوه بریزند در جای خود مصرف شده، و این عین عدالت است و اگر به پای علفهای هرزه بی مصرف و خار بریزند در غیر مورد مصر ف شده، و این عین ظلم است.

2- معنی دیگر عدالت « مراعات حقوق افراد » است، و نقطه مقابل آن « ظلم » یعنی حق دیگری را گرفتن و به خود اختصاص دادن یا حق کسی را گرفتن و به دیگری دادن یا تبعیض قائل شدن، به این ترتیب که به بعضی حقوقشان را بدهند و به بعضی ندهند.

روشن است معنی دوم « خاص » و معنی اول معنی « عام » است.

قابل توجه اینکه هر دو معنی « عدل » در مورد خداوند صادق است هر چند در این مباحث بیشتر معنی دوم منظور است.

معنی عدالت خداوند این است که نه حق کسی را از بین می برد، و نه حق کسی را به دیگری می دهد. و نه در میان افراد تبعیض قائل می شود او به تمام معنی عادل است و دلائل عدالت او را در بحث آینده خواهیم دانست.

« ظلم » خواه به گرفتن حق کسی باشد، یا دادن حق کسی به دیگری، و یا اجحاف و تبعیض در مورد ذات پاک خدا راه ندارد.

او هرگز نیکوکار را مجازات نمی کند، بدکار را تشویق نمی نماید، کسی را به گناه دیگری مواخذه
نمی کند و تر و خشک را هرگز با هم نمی سوزاند.

حتی اگر در یک جامعه بزرگ همه خطاکار باشند جز یک نفر، خدا حساب آن یک نفر را از دیگران جدا می کند و او را در مجازانت در کنار گناهکاران قرار نمی دهد.

و این که جمعیت « اشاعره » گفته اند اگر خدا همه پیامبران را به دوزخ بفرستد و همه بدکاران و جانیان را به بهشت، ظلم نیست، سخن گزاف و زشت و شرم آور و بی پایه ای است و عقل هرکس آلوده به خرافات و تعصب نباشد به زشتی این سخن گواهی می دهد.

  • · فرق میان مساوات و عدالت

نکته مهم دیگری که اشاره به آن در این بحث لازم است این است که گاهی « عدالت » با « مساوات » اشتباه می شود و گمان می رود معنی عدالت آنست که رعایت مساوات شود، در حالی که چنین نیست.

در عدالت هرگز مساوات شرط نیست بلکه استحقاق و اولویت ها باید در نظر گرفته شود.

فی المثل عدالت در میان شاگردان یک کلاس این نیست که به همه آنها نمره مساوی دهند و عدالت در میان دو کارگر این نیست که هر دو مزد مساوی دریافت دارند، بلکه عدالت به این است که هر شاگردی به اندازه معلومات و لیاقتش، و هر کارگری به اندازه کار و فعالیتش « نمره » یا « مرد » دریافت دارد.

در عالم طبیعت نیز عدالت، به معنی وسیع همین است، اگر قلب یک بالن ( نهنگ عظیم دریایی ) که حدود یک تن وزن دارد! با قلب یک گنجشک که شاید یک گرم بیشتر نباشد مساوی بود عدالت نبود، و اگر ریشه یک درخت تنومند بسیار بلند با ریشه یک نهال بسیار کوچک مساوی باشد عدالت نیست و عین ظلم است.

عدالت آن است که هر موجودی به میزان حق و استعداد و لیاقت خود سهمی دریافت دارد.

حسن و قبح عقلی

قبلاً دانستن این مساله لازم به نظر می رسد که عقل ما « خوبی » و « بدی » اشیاء را تا حدود قابل توجهی درک می کند ( این همان چیزی است که دانشمندان از آن به عنوان حسن و قبح عقلی یاد می کنند ).

مثلاً می دانیم عدالت و احسان خوبست، و ظلم و بخل بد است، حتی قبل از اینکه دین و مذهب از این امور سخن گوید برای ما روشن بوده است. هرچند مسائل دیگری وجود دارد که علم ما برای درک آن کافی نیست و باید از رهنمود رهبران الهی و پیامبران استفاده کند.

بنابراین اگر گروهی از مسلمین به نام « اشاعره » منکر « حسن و قبح عقلی » شده اند، و راه شناخت خوبی و بدی را، حتی در مثل عدالت و ظلم و مانند آنها فقط شرع و مذهب دانسته اند اشتباه محض است.

چه اینکه اگر عقل ما قادر به درک خوبی و بدی نباشد از کجا بدانیم خداوند معجزه را در اختیار فرد دروغگویی نمی گذارد؟، اما هنگامی که می گوییم دروغ گفتن زشت و قبیح است و محال است از خداوند سر زند می دانیم که وعده های خداوند همه حق است و گفته های او همه صدق است، هرگز دروغگو را تقویت نمی کند و هرگز معجزه را در اختیار شخص کاذب قرار نمی دهد.

این جاست که می توان به آنجه در شرع و مذهب وارد شده اعتماد کرد. بنابراین نتیجه
می گیریم که اعتقاد به حسن و قبح عقلی اساس دین و مذهب است ( دقت کنید )

اکنون به دلایل عدالت خدا باز می گردیم؛ برای پی بردن به این حقیقت باید بدانیم:

سرچشمه « ظلم » یکی از امور زیر است

1- جهل- گاهی آدم ظالم به راستی نمی داند چه می کند، نمی داند حق کسی را پایمال می سازد و از کار خود بی خبر است.

2- نیاز – گاه نیاز به چیزهایی که در دست دیگران است انسان را وسوسه می کند که دست به این عمل شیطانی بزند، در حالی که اگر بی نیاز بود در این گونه موارد دلیلی بر ظلم نداشت.

3- عجز و ناتوانی – گاه انسان مایل نیست در ادای حق دیگری کوتاهی کند اما قدرت و توانایی این کار را نداردف و ناخواسته مرتکب « ظلم : می شود.

4- خودخواهی و کینه توزی و انتقامجویی – گاه هیچ یک از عوامل فوق در کار نیست، اما « خودخواهی » سبب می شود که انسان به حقوق دیگران تجاوز کند، و یا « حس انتقامجویی » و « کینه توزی » او را وادار به ظلم و ستم می کند، و یا روح « انحصار طلبی » سبب تعدی به دیگران می شود .... و مانند اینها.

اما با توجه به اینکه هیچ یک از این صفات زشت و این نارساییها و کمبودها در وجود مقدس خداوند راه ندارد زیرا او به همه چیز عالم و از همه بی نیاز، و بر هر چیز قادر و نسبت به همگان مهربان است معنی ندارد مرتکب ظلمی شود.

او وجودی است بی انتها و کمال او نامحدود است از چنین وجودی جز خیر و عدالت، جز رافت و رحمت سرچشمه نمی گیرد.

و اگر بدکاران را کیفر می دهد در حقیقت نتیجه اعمال آنهاست، که به دست آنها می رسد همانند کسی که بر اثر استعمال مواد مخدر یا نوشیدن مشروبات الکلی به انواع بیماریهای کشنده مبتلا می گردد. قرآن مجید می گوید: هل تجزون الا ما کنتم تعملون « آیا جزای شما چیزی جز اعمال شما هست »؟! ( سوره نمل، آیه 90 )

  • · قرآن و عدالت پروردگار

قابل توجه این که در آیات قرآن مجید روی این مساله بسیار تاکید شده است، در یک جا می فرماید: ان الله لا یظلم الناس شیئاً و لکن الناس انفسهم یظلمون؛ خداوند به هیچ کس ستم نمی کند این مردم هستند که به خودشان ظلم و ستم روا می دارند. ( سوره یونس، آیه 44)

در جای دیگر می فرماید: ان الله لا یظلم مثقال ذره ... خداوند حتی به اندازه سنگینی ذره کوچکی ظلم و ستم بر هیچ کس روا نمی دارد. ( سوره نساء، آیه 40)

و در مورد حساب و جزای رستاخیز می گوید: ونضع الموازین القسط لیوم القیامه فلا تظلم نفس شیئاً؛

ما ترازوهای عدالت را در روز قیامت بر پا می کنیم و به هیچ کس کمترین ظلم و ستمی نخواهد شد. (سوره انبیاء، آیه 47 )

باید توجه داشت منظور از « میزان » در اینجا وسیله سنجش نیک و بد است نه ترازوئی همچون ترازوهای این جهان )



پژوهش طراحی و پیاده سازی یک سیستم E-test

همان طور که از نام پروژه پیداست ما به دنبال طراحی یک سیستم برگزاری آزمون بصورت آنلاین هستیم، برنامه ای که بتواند این امکان را در اختیار اساتید، معلمان و یا هر نهاد وسازمانی که به دنبال برگزاری آزمون بصورت الکترونیکی، سریع ،آسان ، ارزان و ایمن باشد، فراهم سازد
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 533 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
پژوهش طراحی و پیاده سازی یک سیستم E-test

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

چکیده

طراحی و پیاده سازی یک سیستم E-test

همان طور که از نام پروژه پیداست ما به دنبال طراحی یک سیستم برگزاری آزمون بصورت آنلاین هستیم، برنامه ای که بتواند این امکان را در اختیار اساتید، معلمان و یا هر نهاد وسازمانی که به دنبال برگزاری آزمون بصورت الکترونیکی، سریع ،آسان ، ارزان و ایمن باشد، فراهم سازد. بدیهی است که کنترل و هدایت قسمت های مختلف سیستم در اختیار سطوح مختلف دسترسی می باشد که توسط طراح پیاده سازی شده است و با تغییر آن می توان عملکرد سیستم را بر حسب نیاز تغییر داد. این پروژه می تواند کاربردهای وسیعی داشته باشد و در زمینه های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد و با کاهش هزینه های برگزاری آزمون، سهولت و امنیت برگزاری یک آزمون را تضمین نماید. با توجه به اینکه انجام این کار نیازمند اطلاعات پایه ای از عملکرد این گونه سیستم ها وکارهای انجام شده در این زمینه بود، تحقیق و جمع آوری اطلاعات در این زمینه را آغاز کردم. بعد از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پروژه را به چند گام و هر گام را به فازهای کوچکتر تقسیم نموده و مرحله به مرحله کار را جلو بردم. آنچه در این مختصر آمده توضیحاتی در مورد سیستم ، تعریف ، اصول کار و شرح قسمت های مختلف سیستم، چگونگی پیاده سازی قسمتهای مختلف و الگوریتم های مربوطه می باشد.

واژه‌های کلیدی

سیستم ،آزمون آنلاین، طراحی سوال، session،آزمون پیش فرض.

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

مقدمه .................................................................................................................................................

1

فصل یکم - نگاه کلی به سیستم های مدیریت آزمون آنلاین..................................................................................................................................................

3

1-1- سیستم هایOTMS و ویژگی آنها‏ ..........................................................................................

3

1-2- شروع به کار و موانع موجود بر سر راه........................... ............................................................

4

1-3- مشخصات اولیه سیستم................... ....................... ................................................... ...............

5

فصل دوم- بانک اطلاعاتی.................................................................................... ...............................................................................................................................................................

7

2-1- MYSQL ....................................................................... ........................................................

7

2-1-1- انتخاب پایگاه داده و برتری های MYSQL ................................................................. ....

7

2-1-2- رقبای اصلی MYSQL ................................................................................................ ....

9

2-2- طراحی بانک اطلاعاتی آزمون ...................................... ............................................... .............

11

فصل سوم- زبان برنامه نویسی PHP................................................................. ................... ...............................................................................................................................................................

17

3-1- PHP.......................................................................................................... .................... ..........

17

3-1-1- بررسی قابلیت های PHP.......................................................... ..........................................

18

3-1-2- مقایسه PHP با سایر زبان ها...............................................................................................

19

3-1-3- معایب PHP........................................................................................................................

23

3-2- Form Validation..................................................................................................................

26

3-3- استفاده از Sessionها.......................................................................................................... ......

27

فصل چهارم- آشنائی با سیستم مورد نظر............................................................................. ..................... ..........................................................................................................................................

4-1- روند کلی برگزاری آزمون...........................................................................................................

4-2- آموزش گام به گام کار با سیستم............................................... ..................................................

4-2-1- بخش مدیریت(مدیر سیستم)............................................... ......................................................................................

4-2-2- بخش مدیریت(مربی)............................................... ..................................................................

4-2-3- بخش داوطلبان............................................... .................................................................................................................................................................

34

34

35

35

38

41

فهرست شکلها

عنوان

صفحه

شکل 2-2- جداول بانک اطلاعاتی و روابط بین آنها ................................................................................ .

11

شکل 3-2- Form Validation ............................................................................................................

27

شکل 3-3- استفاده از Sessionها‏ ............................................................................................ ...............

32

شکل 4-2- بخش مدیریت..........................................................................................................................

36

شکل 4-2-1- آزمون های موجود...................................................................... .......................................

37

شکل 4-2-2- بخش مدیریت(مربی)...........................................................................................................

38

شکل 4-2-2- افزودن آزمون.....................................................................................................................

39

شکل 4-2-2- افزودن سوالات..................................................................................... .............................

40

شکل 4-2-3-بخش داوطلبان...................................................................................... ..............................

41

شکل 4-2-3- مشخصات آزمون...............................................................................................................

42

شکل 4-2- 3- آغاز آزمون......................................................................................................................

43

شکل 4-2-3- نتایج آزمون......................................................................................................................

44

فهرست جدولها

عنوان

صفحه

جدول1-2- شروع به کار و موانع موجود بر سر راه..............................................................................................................

5


مقدمه

در آستانه قرن بیست و یکم به دلیل گسترش الکترونیک، آنچه بیش از همه در امر اطلاع رسانی مدنظر است، دیجیتالی کردن اطلاع رسانی است که از طرق مختلف می توان به این هدف دست یافت. یکی از جدیدترین روش ها، اطلاع رسانی از طریق شبکه جهانی اینترنت می باشد.

از سوی دیگر امروزه با گسترش روزافزون علم و صنعت کامپیوتر در تمام سطوح جامعه از امور فردی گرفته تا اجتماعی شاهد جریانی هستیم که از آن به عنوان مکانیزه شدن یاد می شود. جریانی که خود ملاک و معیاری برای سنجش میزان کارایی امور قرار داده است، به طوری که اگر فعالیت و عملیاتی مکانیزه نباشد، هیچ گونه ابزاری برای مقایسه خود ونیز رقابت با دیگر سیستم های مشابه را نخواهد داشت. جریانی که اگرچه ممکن است برای خواستاران آن هزینه بر باشد ولی آینده ای روشن را برای ارتقا آن ترسیم خواهد کرد.

در این راستا جامعه طیف وسیعی از فعالیت های خود را با شرایط جدید وفق داده است و سازمان ها مکانیزه کردن سیستم های خود را تنها وسیله، برای خدمت دهی مناسب به خارج از سیستم و تامین محیطی ایده آل برای کارکنان درون سیستم خود می دانند.

با توجه به آنچه خواندید، یکی از مظاهر تلفیق مکانیزاسیون و اطلاع رسانی، وب سایت است.در حقیقت طراحی وب کار مشکل و پیچیده ای است، چرا که موضوع اصلی آن معماری اطلاعات و طراحی جریان کاری است که هیچ کدامشان را نمی توان استاندارد کرد.

طراحی سوالات یک آزمون، چاپ کردن و تکثیرآن ها به تعداد مورد نیاز،برگزاری آزمون به روش سنتی،تصحیح اوراق و اعلام نتایج مدتها پس از برگزاری آزمون از مشکلات عمده اساتید،معلمین ومدرسین و حتی داوطلبان شرکت در آزمون است.

اما امروزه با عمومی ترشدن استفاده از رایانه ها، می توان انتظار داشت در مراکز برگزاری آزمون،تعداد قابل توجهی رایانه، در دسترس باشد. حال اگر بتوان با توجه به توانائی بالای رایانه ها شرایطی فراهم کرد تا مشکلات مذکور، کمتر و درکل، سرعت برگزاری یک آزمون تا حد ممکن سریعتر شود، می توان از بسیاری از اضافه کاری ها اجتناب نمود.

پروژه ای که قرار است با همین هدف طراحی و پیاده سازی شود یک" سیستم مدیریت آزمون آنلاین" است تا جایگزین مناسبی برای روش های سنتی برگزاری آزمون گردد.

استفاده از این سیستم های OTMS (Online Test Management System)،روز به روز در حال گسترش است و امروزه بسیاری از موسسات معتبر دنیا با استفاده از این نوع سیستم ها آزمون های خود را به صورت Internet_Based Test به اجرا در می آورند.

آزمون هائی از قبیل TOEFL،IELTS و...از این دست آزمون ها هستند.

در نهایت با توجه به آنچه در ابتدا درباره اهمیت اطلاع رسانی و ارتباط پویا با کاربران در شبکه ایترنت گفته شد و همچنین افزایش روزافزون اهمیت Web Apps تصمیم بر آن گرفته شد تا وب سایتی پویا طراحی شود تا بتواند نیازهای مورد نظر را برآورده سازد.

فصل یکم – نگاه کلی به سیستم های مدیریت آزمون آنلاین

1-1- سیستم هایOTMS و ویژگی آنها‏ ‏

سیستم های OTMS (Online Test Management System)،همان سیستم های مدیریت و برگزاری آزمون روی خط یا آنلاین هستند که کاربرد آنها روز به روز در حال افزایش بوده و به عنوان یکی از ابزارهای آموزش الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته اند.

این سیستم ها در مقایسه با روش های برگزاری آزمون بصورت سنتی از مزایا و ویژگی های بسیار زیادی برخوردار هستند که اجمالا در اینجا بیان می شود.

ویژگی ها:

  • از هزینه های زیاد و گاهی بسیار زیاد چاپ و تکثیر اوراق امتحانی تا حد صفر کاسته می شود.
  • از مشکلات تکثیر سوالات؛ از قبیل اضافه یا کم بودن تعداد برگه ها نسبت به تعداد داوطلبان آزمون، ناخوانا بودن یا واضح نبودن سوالات و تصاویر،محدودیت در استفاده از تصاویر متحرک و فیلم، انباشته شدن سوالات تکثیر شده و...کاسته می شود.
  • فرآیند تصحیح اوراق و اعلام نتایج در کسری از زمان صورت می گیرد.
  • اضطراب داوطلبان آزمون در مدت زمان بین شرکت در آزمون و اعلام نتایج به شدت کاهش می یابد.
  • تاثیر اشتباهات معمول انسانی در زمان تصحیح اوراق از بین می رود.
  • برگزاری آزمون های آزمایشی برای سنجش سطح علمی داوطلبان به یک امر آسان تبدیل شده و با برگزاری مداوم آنها، بر سطح آمادگی داوطلبان افزوده می شود.
  • حضور کاربر در محل برگزاری آزمون الزامی نمی باشد.
  • با توجه به امکانات سیستم، از قبیل نمایش تصادفی سوالات، امکان تقلب در آزمون کاهش می یابد.
  • امکان تهیه سریع و خودکار آمارهای بسیار جزئی از نحوه پاسخگوئی داوطلبان تنها با چند کلیک فراهم باشد.
  • امکان تعریف زمان برای پاسخگوئی به سوالات همانند روش های سنتی و امکان مشاهده نتایج حاصل بلافاصله پس از پایان آزمون.

1-2- شروع به کار و موانع موجود بر سر راه

در آغاز پروژه های تحت وب باید با توجه به نوع این وب سایت و عملیاتی که قرار است برای ما انجام دهد، یک زبان از مجموع زبان های ایجاد صفحات وب به درستی انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد.

شاید با HTML (مخفف زبان نشانه گذاری فرامتنی) به عنوان یکی از ساده ترین و مقدماتی ترین نوع از این زبان ها آشنا باشید. اما از آنجائی که این زبان قدرت ایجاد صفحاتی پویا به شکلی دوطرفه بین کاربر و سرویس دهنده را ندارد گزینه مناسبی برای ما به شمار نمی رود.

در واقع ما نیاز به زبانی داریم که بتواند با پایگاه داده موجود بر روی سرویس دهنده ارتباط برقرار کند و روی داده های مورد نظر پردازش و محاسبه انجام دهد(که این ویژگی در HTML یافت نمی شود)، بنابراین در این جستجو به زبان های .ASP،.PHP و.JSP می رسیم.

اما هر کدام از این زبان ها پایگاه داده،سیستم عامل و نرم افزار اجرای خاص خود را دارد که بر روی سرویس دهنده مورد نظر نصب می شود(سمت سرور).

جدول1-2- شروع به کار و موانع موجود بر سر راه

سیستم عامل

نرم افزار اجرا

پایگاه داده

زبان

Windows

IIS

SQL server

.ASP

هر سیستم عامل

Apache

My SQL

.PHP

هر سیستم عامل

TOM CAT

Java DB

.JSP

حال با توجه به برتری سیستم عامل های سرویس دهنده Linux ،ساده بودن و نزدیکی زبان PHP به زبان C، امکان استفاده آنها در سرویس دهنده سیستم عامل Windows و نیز نیاز به ارتباط پویا و دوطرفه با داوطلبان شرکت در آزمونها، از گزینه دوم موجود در این جدول برای پروژه خود استفاده خواهیم کرد.

1-3- مشخصات اولیه سیستم

با توجه به آنچه درباره نیازمندی های این پروژه گفته شد و آنچه که ما را به سمت یک سیستم کارآمد سوق می دهد،نیاز به سیستمی داریم تا حداقل ها و مشخصات زیر را داشته باشد و بتواند نیازهای ما را برطرف کند؛

  • این سیستم برای برگزاری آزمون تحت وب، و توسط زبان برنامه نویسی PHP پیاده سازی می شود.
  • در کنار PHP ،برای انعطاف بیشتر سیستم از Javascript و در بعضی از بخش ها از تکنولوژی Ajax استفاده خواهدشد.
  • از زبان MySQL جهت ارتباط با پایگاه داده استفاده شده وPHPmyAdmin به عنوان DBMS در نظر گرفته شده است.
  • استفاده از نرم افزار WAMP ،جهت اجرای برنامه های تحت وب بر روی ویندوز.
  • تعریف سه سطح مدیر سیستم،مربی و داطلب. مدیر سیستم یا مربی با ورود به سیستم سوالات مورد نظر را طراحی کرده و در اختیار داوطلبان قرار می دهند.

در اینجا ما به جای نصب هر یک از نرم افزار های مورد نیاز برای این زبان از یک نرم افزار جداگانه به نام WAMPServer(مخففPHP Windows Apache MySQL) استفاده میکنیم. این نرم افزار که بر روی سیستم عامل Windows نصب می شود شامل نسخه ای از Apache، PHP و MySQL (phpMyAdmin و SQLitemanager برای مدیریت پایگاه داده) می باشد.

پس از نصب برنامه بالا برای ویرایش کدهای PHP نیاز به برنامه های ویرایشگری مانند EnginSite یا Dreamweaver داریم که در اینجا به دلیل امکاناتی که Dreamweaver دارد از آن استفاده می کنیم.

مشکلات بر سر راه

هر چند می توان مزایای بسیار زیادی برای این سیستم برشمرد، اما هنوز مشکلاتی بر سر راه توسعه استفاده از این روش وجود دارد. مشکلاتی از قبیل:

  • نیاز به تعداد بسیار زیادی رایانه متناسب با تعداد داوطلبان و بالا بودن قیمت آنها نسبت به اوراق سنتی.
  • نیاز به تهیه تجهیزات و راه اندازی شبکه های مورد نیاز.
  • نیاز به آموزش طراحان سوال و داوطلبان،جهت کار با سیستم وحتی کار با رایانه.
  • نیاز به نیروهای متخصص جهت پشتیبانی رایانه ها و شبکه ها.

پژوهش طراحی وب سرویس

در باره ی لزوم کسب دانش و مهارت در زمینه ی کار و یا حتی ساخت وب سرویس ها در مقدمه ی گزارش کاری این پروژه مطالبی هر چند کوتاه ارائه شد در این مقال سعی بر اینست که مطالب با جزئیات کامل تری نسبت به آنچه که قبلا در معرض نقد و بررسی قرار گرفته عرضه شود
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1845 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 54
پژوهش طراحی وب سرویس

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

به جای پیش گفتار

سپاس یزدان یکتا را که آخرین ویراست از پایان نامه ی دوره ی کارشناسی این جانب در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد . هر چند بنده معتقدم هرکسی که یک دوره ی دانشگاهی از تحصیلات علوم رایانه را می گذراند یا گذرانده باشد باید از مطالبی که در این پایان نامه آمده است آگاه باشد.

در باره ی لزوم کسب دانش و مهارت در زمینه ی کار و یا حتی ساخت وب سرویس ها در مقدمه ی گزارش کاری این پروژه مطالبی هر چند کوتاه ارائه شد . در این مقال سعی بر اینست که مطالب با جزئیات کامل تری نسبت به آنچه که قبلا در معرض نقد و بررسی قرار گرفته عرضه شود .

و باز هم تاکید می کنم اهمیت موضوع پایان نامه زمانی روشن می شود که بیندیشیم در آستانه ی هزاره ی سوم میلادی آگاهی رسانی ارائه دانستارها و یافته ها در زمینه ی ارتباطات از راه دور و در اصطلاح شبکه ای دامنه ای دنیایی یافته است و ویژه تر زمانی است که بدانیم پیدایش وب سرویس ها باعث دگردیسی کامل این فناوری شده است از آنجا که مفهوم , بسیار گسترده است از خوانندگان مبتدی خواهشمندم قبل از خواندن مطالب مروری بر مفاهیم پروتکل های ارتباطی , برنامه نویسی در چارچوب .Net و تکنولوژی Xml داشته باشند .

 فهرست

فصل اول ( مقدمه )

web service 1-1 چیست ؟ 5

2-1 مزیت های استفاده از وب سرویس ها 6

1-3 مفاهیم کاربردی در وب سرویس ها 8

1- 3- 1 XML یا Extensible Mark Up Language 8

2- 3- 1 SOAP یا Simple Object Access Protocol 10

1 -3 -3 WSDL یا Web Services Descrition Language 12

UDDI 1- 3 - 4 یا Universal Description Discovery Integration 14

1-4 خلاصه ی فصل اول 15

فصل دوم (ابزارهای لازم )

2-1 .Net Frame Work 17

2-2 مراحل نصب Micro Soft . Net Frame Work 19

2-3 ایجاد یک سرور مجازی IIS 20

2-4 نصب ویژوال استودیو 2005 22

2-5 نصب Sql Server 2005 26

2-6 خلاصه ی فصل دوم 27

فصل سوم (طراحی و پیاده سازی وب سرویس )

1- 3 وظیفه ی وب سرویس 28

2- 3 سایت اصلی پروژه یا Book Web Service 29

3 - 3 وب سرویس سرویس دهنده / سرویس گیرنده 34

4 - 3 تنظیمات IIS برای اجرای برنامه 40

5- 3 خلاصه ی فصل سوم 45

فصل چهارم (پیشنهادات برای آینده ی وب سرویس)

4-1 توسعه ی یک وب سرویس امن 46

4-1-2 معرفی مدل امنیتی 46

4-1-3 تهدید های شناخته شده توسط RupSec 47

4-1- 4 راه حل های امنیتی پیشنهادی RupSec 48

4 -3 خلاصه فصل چهارم 49

ضمیمه ی فصل 4 - کاربرد فناوری ajax در وب سرویس 50

فهرست منابع 54

web service 1-1 چیست ؟

برای ساده کردن پردازش ها برنامه های غیر متمرکز ( Enterprise ) باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند و از داده های اشتراکی یکدیگر استفاده کنند . قبلا ً این کار بوسیله ابداع استاندارد های خصوصی و فرمت داده ها به شکل مورد نیاز هر برنامه انجام می شد . اما دنیای وب و XML ( تکنولوژی آزاد برای انتقال دیتا ) انتقال اطلاعات بین سیستم ها را افزایش داد . وب سرویس ها در واقع نرم افزارهایی هستند که از XML برای انتقال اطلاعات بین نرم افزارهای دیگر از طریق پروتوکول های معمول اینترنتی استفاده می کنند . به شکل ساده یک وب سرویس از طریق وب اعمالی را انجام می دهد (توابع یا سابروتین ها ) و نتایج را به برنامه دیگری می فرستد . این یعنی برنامه ای در یک کامپیوتر در حال اجراست ، اطلاعاتی را به کامپیوتری می فرستد و از آن درخواست جواب می کند ، برنامه ای که در آن کامپیوتر دوم است کارهای خواسته شده را انجام می دهد و نتیجه را بر روی ساختارهای اینترنتی به برنامه اول بر می گرداند . وب سرویس ها می توانند از پروتکول های زیادی در اینترنت استفاده کنند .

در سیستم های قدیمی تر و حتی شاید در بیش از نود درصد سیتم های فعلی, اصول client - server - programing بر مبنای request - response از طریق یک سری port ها , protocol ها واستانداردهای مشخص browser ها نهاده شده است . بدین ترتیب که درخواست شما از طریق یک browser به server ارسال می گردد web server آن را بنا به نیاز بهapplication Server واگذار می کند . app server آن را پردازش می کند و از طریق web server ان را به client بر می گرداند . مثلا اگر درخواست شما یک request به صفحات دینامیکی مثل .NETیا PHP باشد web server که در اینجا یک IIS یا Apacheمی باشد request را به app server واگذار می کند که پس از تفسیر , این اطلاعات به فرمت html در اختیار client قرار می گیرد . این سیستم جوابگوی بسیاری از نیازها نیست برای مثال request ها فقط از طریق browser ها انجام می شود ویا همه اطلاعات روی یک server ویا روی سرورهای تحت اختیار موجود می باشد که این در عمل ممکن نیست بسیاری ازبرنامه ها تنها روی بعضی از سرورها قرار دارند وامکان دسترسی با نصب آنها روی سرورهای دیگر نیست به علاوه به دلیل مشکلات امنیتی نمی توان به همه اجازه ی دسترسی به database ها را داد و از همه مهمتر برنامه های تحت سرور هر کدام در یک platform و با زبانی خاص نوشته شده اند که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

با ایجاد وسایل گوناگون مثل pda ها , گوشی های تلفن , تلویزیون ها ی دیجیتال و ... که قابلیت اتصال به شبکه را دارا هستند و همچنین نیاز application های desktopبرای ارتباط با سرور این نیاز بیشتر احساس شد که با شکل گیری plattform های بسیار قوی مانند J2EE درسمت سرور اصول web - services رقم زده شد.

یک وب سرویس نوعی کامپوننت تحت وب است که به application هایی که از ان استفاده می کنند این امکان را می دهد تا بتوانند از متدهای این وب سرویس استفاده کنند بهتر است وب سرویس را با یک مثال توضیح دهم :

فرض کنید شما در وب سرویس خود می خواهید آب و هوای مناطق جغرافیای مختلف را داشته باشید برای پیاده سازی چنین کاری شما دو روش در پیش دارید خودتان وضعیت آب وهواهای مختلف را از سایت های گوناگون جمع اوری ور در web application خود قرار دهید یا از یک وب سرویس که اب و هوای مناطق مختلف را می دهد استفاده کنید البته وب سرویس ها توانایی های بسیار گسترده ای در ارتباط با data base ها دارند که بعدا به ان خواهیم پرداخت

1-2مزیت ها ی استفاده از وب سرویس ها

وب سرویس دارای خواصی است که آن را از دیگر تکنولوژی و مدل های کامپیوتری جدا می کند ، Paul Flessner ، نایب رییس مایکروسافت در dot NET Enterprise Server چندین مشخصه برای وب سرویس در یکی از نوشته هایش ذکر کرده است ، یک ، وب سرویس ها قابل برنامه ریزی هستند . یک وب سرویس کاری که می کند را در خود مخفی نگه می دارد وقتی برنامه ای به آن اطلاعات داد وب سرویس آن را پردازش می کند و در جواب آن اطلاعاتی را به برنامه اصلی بر می گرداند . دوم ، وب سرویس ها بر پایه XML بنا نهاده شده اند . XML و XML های مبتنی بر SOAP یا Simple Object Access Protocol تکنولوژی هایی هستند که به وب سرویس این امکان را می دهند که با دیگر برنامه ها ارتباط داشته باشد حتی اگر آن برنامه ها در زبانهای مختلف نوشته شده و بر روی سیستم عامل های مختلفی در حال اجرا باشند . همچین وب سرویس ها خود ، خود را توصیف می کنند . به این معنی که کاری را که انجام می دهند و نحوه استفاده از خودشان را توضیح می دهند . این توضیحات به طور کلی در WSDL یا Web Services Description Language نوشته می شود . WSDL یک استاندارد بر مبنای XML است . به علاوه وب سرویس ها قابل شناسایی هستند به این معنی که یرنامه نویس می تواند به دنبال وب سرویس مورد علاقه در دایرکتوری هایی مثل UDDI یا Universal Description , Discovery and Integration جستجو کند . UDDI یکی دیگر از استاندارد های وب سرویس است .

عدم نیاز به کد نویسی مجدد امکانات و امتیازات بزرگی را در کار با وب سرویس ها فراهم می کند .البته شاید بعضی از دوستان که با مفاهیم کلاس کار کرده اند بگویند که این کار در کلاس ها هم امکان پذیر است اما در برنامه نویسی با کلاس شما برای استفاده از هرکلاس باید تک تک کلاس ها را add کنید اما در اینجا فقط کافیست متدها را بنویسید. درنوشتن کلاس شما ممکن است در کار باapplication ها ی مختلف به روش های مختلف با کلاس های متفاوتی کارکنید یعنی کار شما هربار متفاوت از کار قبلی است که این خوانایی برنامه را پایین می اورد و همچنین توسعه را مشکل می سازد اما در این سیستم ما در یک وب سرویس و با متدهای خاص همان وب سرویس کار می کنیم حالا در هرجا و در هر application ی که قرار داریم .

وقتی با وب سرویس کار می کنیم یک سری استانداردها نیز وجود دارند که همه ی application های موجود با ان کار می کنند و در نتیجه reusability بالا می رود . که این خود مزیت بزرگی به شمار می رود .

بعنوان نمونه از وب سرویس هایی که در طول روز به چند صد هزار درخواست پاسخ می دهند می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

1- کل نرم افزار yahoo messenger از طریق web service های ایجاد شده توسط weblogic پیاده سازی شده است.

2- وب سرویس راهبردی گزارش وضعیت ترافیکی راهها در ایالت متحده موسوم به (wfb = ways finder base) که افراد می توانند از طریق اتومبیل های خود با آن تماس برقرار کنند.

3- وب سرویس موسوم به شخص الکترونیکی یا eletronical whose که در بازارهای سهام برای به روز کردن قیمت ها جریان دارد .

و . . .

1-3 مفاهیم کاربردی در وب سرویس ها

XML 1-3-1 یا eXtensible Markup Language :

XML یک تکنولوژی است که به شکل گسترده از آن پشتیبانی می شود ، همچنین این تکنولوژی Open است به این معنی که تعلق به شرکت خاصی ندارد . اولین بار در کنسرسیوم WWW یا W3C در سال 1996 برای ساده کردن انتقال دیتا ایجاد شده است . با گسترده شدن استفاده از وب در دهه 90 کم کم محدودیت های HTML مشخص شد . ضعف HTML در توسعه پذیری ( قابلیت اضافه و کم کردن خواص ) و ضعف آن در توصیف دیتاهایی که درون خود نگهداری می کند برنامه نویسان را از آن نا امید کرد . همچنین مبهم بودن تعاریف آن باعث شد از توسعه یافتن باز بماند . در پاسخ به این اشکالات W3C یک سری امکانات را در جهت توسعه HTML به آن افزود که امکان تغییر ساختار متنهای HTML مهم ترین آن است . این امکان را CSS یا Cascade Style Sheet می نامند .

این توسعه تنها یک راه موقتی بود . باید یک روش استاندارد شده ، توسعه پذیر و داری ساختار قوی ایجاد می شد . در نتیجه W3C XML را ساخت . XML دارای قدرت و توسعه پذیری SGML یا Standard Generalized Markup Language و سادگی که در ارتباط در وب به آن نیاز دارد است .

استقلال اطلاعات یا جدا بودن محتوا از ظاهر یک مشخصه برای XML به حساب می آید . متنهای XML فقط یک دیتا را توصیف می کنند و برنامه ای که XML برای آن قابل درک است - بدون توجه به زبان و سیستم عامل – قادر است به اطلاعات درون فایل XML هر گونه شکلی که مایل است بدهد . متنهای XML حاوی دیتا هستند بدون شکل خاص بنابراین برنامه ای که از آن می خواهد استفاده کند باید بداند که چگونه می خواهد آن اطلاعات را نمایش دهد . بنابراین نحوه نمایش یک فایل XML در یک PC با PDA و تلفن همراه می تواند متفاوت باشد .

وقتی یک برنامه با متن XML مواجه می شود باید مطمئن باشد که آن متن حاوی دیتای مورد نظر خود است . این اطمینان توسط برنامه هایی با نام XML Parser حاصل می شود . تجزیه کننده ها دستورات متن XML را بررسی می کنند . همچنین آنها به برنامه کمک می کنند تا متن های XML را تفسیر کند . به صورت اختیاری هر متن XML می تواند به متن دیگری اشاره کند که حاوی ساختار فایل XML اصلی باشد . به آن متن XML دوم DTD یا Document Type Definition گفته می شود .

وقتی فایل XML به DTD اشاره می کند برنامه تجزیه کننده فایل اصلی را با DTD بررسی می کند که آیا به همان ساختاری که در DTD توصیف شده شکل گرفته است یا خیر . اگر یک تجزیه کننده XML بتواند یک متن را به درستی پردازش کند متن XML نیز به شکل صحیحی فرمت شده است .

وقتی که اکثر نرم افزار ها امکانات وبی خود را افزایش دادند این طور به نظر می آید که XML به عنوان یک تکنولوژی جهانی برای فرستادن اطلاعات بین برنامه های انتخاب شود . تمامی برنامه هایی که از XML استفاده می کنند قادر خواهند بود که XML ِ همدیگر را بفهمند . این سطح بالای تطابق بین برنامه ها باعث می شود که XML یک تکنولوژی مناسب برای وب سرویس باشد ، چون بدون اینکه احتیاج به سیستم عامل و سخت افزار یکسان باشد می تواند اطلاعات را جابجا کند .

SOAP 1-3-2 یا Simple Object Access Protocol :

SOAP یکی از عمومی ترین استاندارد هایی است که در وب سرویس ها استفاده می شود . طبق شواهد اولین بار توسط DeveloperMentor ، شرکت UserLand و مایکروسافت در سال 1998 ساخته شده و نسخه اول آن در سال 1999 ارایه شده است . آخرین نسخه SOAP ، نسخه 1.2 بود که در دسامبر سال 2001 در W3C ارایه شد . نسخه 1.2 نشان دهنده کار زیاد بر روی آن و نمایانگر اشتیاق زیاد صنعت IT برای استفاده از SOAP و وب سرویس است .

هدف اصلی SOAP ایجاد روش برای فرستادن دیتا بین سیستم هایی است که بر روی شبکه پخش شده اند . وقتی یک برنامه شروع به ارتباط با وب سرویس می کند ، پیغام های SOAP وسیله ای برای ارتباط و انتقال دیتا بین آن دو هستند . یک پیغام SOAP به وب سرویس فرستاده می شود و یک تابع یا ساب روتین را در آن به اجرا در می آورد به این معنی که این پیغام از وب سرویس تقاضای انجام کاری می کند . وب سرویس نیز از محتوای پیغام SOAP استفاده کرده و عملیات خود را آغاز می کند . در انتها نیز نتایج را با یک پیغام SOAP دیگر به برنامه اصلی می فرستد .

به عنوان یک پروتکول مبتنی بر XML ، SOAP تشکیل شده از یک سری الگو های XML ی است . این الگو ها شکل پیغام های XML را که بر روی شبکه منتقل می شود را مشخص می کند ، مانند نوع دیتا ها و اطلاعاتی که برای طرف مقابل تفسیر کردن متن را آسان کند . در اصل SOAP برای انتقال دیتا بر روی اینترنت و از طریق پروتکول HTTP طراحی شده است ولی از آن در دیگر مدلها مانند LAN نیز می توان استفاده کرد . وقتی که وب سرویس ها از HTTP استفاده می کنند به راحتی می توانند از Firewall عبور کنند .

یک پیغام SOAP از سه بخش مهم تشکیل شده است : پوشش یا Envelope ، Header ، بدنه یا Body . قسمت پوشش برای بسته بندی کردن کل پیغام به کار می رود . این بخش محتوای پیغام را توصیف و گیرنده آن را مشخص می کند . بخش بعدی پیغام های SOAP ، Header آن است که یک بخش اختیاری می باشد و مطالبی مانند امنیت و مسیریابی را توضیح می دهد . بدنه پیغام SOAP بخشی است که دیتاهای مورد نظر در آن جای می گیرند . دیتاها بر مبنای XML هستند و از یک مدل خاص که الگوها (Schemas) آن را توضیح می دهند تبعیت می کنند . این الگو ها به گیرنده کمک می کنند تا متن را به درستی تفسیر کند .پیغام های SOAP نوسط سرور های SOAP گرفته و تفسیر می شود تا در نتیجه آن ، وب سرویس ها فعال شوند و کار خود را انجام دهند .

برای اینکه از SOAP در وب سرویس استفاده نکنیم از تعداد زیادی پروتکول باید استفاده شود . برای مثال XML-RPC تکنولوژی قدیمی تری بود که همین امکانات را ایجاد می کرد . به هر حال ، خیلی از سازندگان بزرگ نرم افزار SOAP را بر تکنولوژی های دیگر ترجیح دادند . دلایل زیادی برای انتخاب SOAP وجود دارد که خیلی از آنها درباره پروتکول آن است که فراتر از این متن می باشد . 3 برتری مهم SOAP نسبت به تکنولوژی های دیگر : Simplicity , Extensibility و Interoperability است .

پیغام های SOAP معمولا ً کدهای زیادی ندارند و برای فرستادن و گرفتن آن به نرم افزار های پیچیده نیاز نیست . SOAP این امکان را به برنامه نویس می دهد تا بنا به نیاز خود آن را تغییر دهد . در آخر بدلیل اینکه SOAP از XML استفاده می کند می تواند بوسیله HTTP اطلاعات را انتقال بدهد بدون اینکه زبان برنامه نویسی ، سیستم عامل و سخت افزار برای آن مهم باشد .

WSDL 1-3-3 یا Web Services Description Language :

استاندارد دیگری که نقش اساسی در وب سرویس بازی می کند WSDL است . همانطور که قبلا ً اشاره کردیم یکی از خواص وب سرویس ها توصیف خود آنهاست به این معنی که وب سرویس دارای اطلاعاتی است که نحوه استفاده از آن را توضیح می دهد . این توضیحات در WSDL نوشته می شود ، متنی به XML که به برنامه ها می گوید این وب سرویس چه اطلاعاتی لازم دارد و چه اطلاعاتی را بر می گرداند .

وقتی که سازندگان نرم افزار برای اولین بار SOAP و دیگر تکنولوژی های وب سرویس را ساختند دریافتند که برنامه ها قبل از اینکه شروع به استفاده از یک وب سرویس بکنند باید اطلاعاتی درباره آن را داشته باشند . اما هر کدام از آن سازندگان برای خودشان روشی برای ایجاد این توضیحات ابداع کردند و باعث شد که وب سرویس ها با هم هماهنگ نباشد . وقتی IBM و مایکروسافت تصمیم گرفتند تا استاندارد های خود را یکسان کنند WSDL بوجود آمد . در ماه مارس سال 2001 مایکروسافت ، IBM و Ariba نسخه 1.1 را به W3C ارائه کردند . گروهی از W3C بر روی این استاندارد کار کردند و آن را پذیرفتند . هم اکنون این تکنولوژی در دست ساخت است و هنوز کامل نشده . ولی هم اکنون اکثر سازندگان وب سرویس از آن استفاده می کنند .

هر وب سرویسی که بر روی اینترنت قرار می گیرد دارای یک فایل WSDL است که مشخصات ، مکان و نحوه استفاده از وب سرویس را توضیح می دهد . یک فایل WSDL نوع پیغام هایی که وب سرویس می فرستد و می گیرد را توضیح می دهد مانند پارامترهایی که برنامه صدا زننده برای کار با وب سرویس باید به آن بفرستد . در تئوری یک برنامه در وب برای یافتن وب سرویس مورد نظر خود از روی توضیحات WSDL ها جستجو می کند . در WSDL اطلاعات مربوط به چگونگی ارتباط با وب سرویس بر روی HTTP یا هر پروتکول دیگر نیز وجود دارد .

این مهم است که بدانیم WSDL برای برنامه ها طراحی شده است نه برای خواندن آن توسط انسان . شکل فایلهای WSDL پیچیده به نظر می آید ولی کامپیوترها می توانند آن را بخوانند و نجزیه و تحلیل بکند . خیلی از نرم افزارهایی که وب سرویس می سازند فایل WSDL مورد نیاز وب سرویس را نیز تولید می کنند بنابراین وقتی برنامه نویس وب سرویس خود را ساخت به شکل خودکار WSDL مورد نیاز با آن نیز ساخته می شود و احتیاجی به آموزش دستورات WSDL برای ساختن و استفاده از وب سرویس نیست .

برای دریافت domain ها و account های رایگان می توانید به چند وب سرویس که آدرس wsdl آنها را در پایین قرار داده ام مراجعه کنید :

http://ws.cdyne.com/whoisquery/whois.asmx?wsdl

http://www.esynaps.com/WebServices/WhoIsService.asmx?WSDL

UDDI 1-3-4 یا Universal Description , Discovery and Integration :

سومین استاندارد اصلی وب سرویس ها ، UDDI ، به شرکتها و برنامه نویسان اجازه می دهد تا وب سرویس های خود را بر روی اینترنت معرفی کنند . این استاندارد در اصل بوسیله مایکروسافت ، IBM و Ariba و 50 شرکت بزرگ دیگر ساخته شده است . با استفاده از UDDI شرکتها می توانند اطلاعات خود را در اختیار شرکت های دیگر قرار بدهند و مدل B2B ایجاد کنند . همان طور که از نام آن مشخص است شرکت ها می توانند وب سرویس خود را معرفی کنند ، با وب سرویس دیگران آشنا شوند و از آن در سیستم های خود استفاده کنند . این استاندارد جدیدی است و در سال 2000 ساخته شده ، کنسرسیومی از شرکتهای صنعتی در حال کار بر روی آن هستند ؛ نسخه دوم UDDI در ماه ژوئن سال 2001 ارائه شد و نسخه سوم آن در دست ساخت است .

UDDI یک متن مبتنی بر XML را تعریف می کند که در آن شرکت ها توضیحاتی درباره چگونگی کار وب سرویس شرکتشان و امکانات خود می دهند . برای تعریف این اطلاعات از شکل خاصی که در UDDI توضیح داده شده استفاده می شود . شرکت ها می توانند این اطلاعات را در UDDI شرکت خود نگهداری کنند و تنها به شرکت های مورد نظرشان اجازه دستیابی به آنها را بدهند یا آنها را در مکان عمومی و د اینترنت قرار دهند . بزرگترین و مهمترین پایگاه UDDI ، UDDI Business Registry یا UBR نام دارد و توسط کمیته UDDI طراحی و اجرا شده است . اطلاعات این پایگاه در چهار نقطه نگهداری می شود ، مایکروسافت ، IBM ، SAP و HP . اطلاعاتی که در یکی از چهار پایگاه تغییر کند در سه تای دیگر نیز اعمال می شود


طراحی و ساخت یک کنترل دمای دیجیتالی تابلوهای برق

هدف از انجام این پروژه طراحی و ساخت کنترل دمای دیجیتالی تابلوهای برق با استفاده از میکروکنترولر AT M32 می باشند دستگاهی که طراحی و ساخته شده علاوه بر قسمت اتوماتیک دارای بخش است که می توان دما ، فن و هیتر را بصورت دستی تغییر وضعیت داد
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 3517 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79
طراحی و ساخت یک کنترل دمای دیجیتالی تابلوهای برق

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

چکیده

هدف از انجام این پروژه طراحی و ساخت کنترل دمای دیجیتالی تابلوهای برق با استفاده از میکروکنترولر AT M32 می باشند. دستگاهی که طراحی و ساخته شده علاوه بر قسمت اتوماتیک دارای بخش است که می توان دما ، فن و هیتر را بصورت دستی تغییر وضعیت داد. تحقق این پروژه کمک شایانی به کنترل دما با دقت بالا در محل های کار ، کارخانجات و بخصوص کارخانه های جوجه کشی می باشد . طبق برنامه ای که برای این پروژه نوشته شده است دماهایی که بصورت دستی تغییر میکنند ، رنج محدودی دارند که این رنج توسط سازنده مشخص شده است.

فهرست مطالب

صفحه

عنوان

9

پیشگفتار

10

فصل اول

11

فصل اول: مقدمه ای بر AVR

12

1-1میکرو کنترل های TINY AVR

18

1-2 میکرو کنترلرهای AT90S

22

1-3 میکروکنترلر های MEGAAVR

28

1-4 خصوصیات داخلی MEGA 32

48

فصل دوم

49

فصل دوم: برنامه Bascom و برنامه نویسی آن

49

2-1 برنامه bascom

51

2-2 محیط برنامه نویسی

56

فصل سوم

57

فصل سوم : سنسور های دما

57

3-1 ترمومترهای شیشه ای

57

3-2 ترمومترهای Bimetal

58

3-3 ترمومترهای فشاری

58

3-4 ترموکوپل

59

3-5 اندازه گیری دما از طریق مقاومت اهمی

60

6-3 lm 35

61

فصل چهارم

62

ر فصل چهارم :طراحی و ساخت یک کنتر ل دمای دیجیتالی تابلو های برق

62

4-1 برنامه و توضیح آن

73

4-2 شکل مدار و توضیحاتی در مورد آن

75

نتیجه گیری

76

مراجع

پیشگفتار

با ورود میکرو کنترلر ها به بازار الکترونیک و استفاده از آنها کار را بر روی بسیاری از قسمتهای الکترونیک آسان تر نمود و به خصوص در صنعت با در دست گرفتن کنترل قسمتهای مختلف یک کارگاه یا کارخانه صنعتی منجر به تولید بیشتر با کیفیت بهتر شد و افق وسیعی از کار را بر روی سازندگان قطعات الکترونیک گشود. نکته ای که در صنعت بسیار مهم به نظر می رسد اندازه گیری پارامتر هایی مثل دما ، فشار و میزان جابه جایی اجسام و ... می باشد که کار ها توسط سنسور های مختلف انجام می شود اما روز به روز بر تعداد سنسورها افزوده شده و سنسورهای بهتر با قابلیت های بیشتری به بازار عرضه می گردد و همچنین دستگاه هایی که توسط میکرو کنترلر ها ساخته می شود داری انواع مختلفی بوده و کارهای متفاوتی انجام می دهند یکی ازاین دستگاه ها دستگاه کنترل دمای تابلو و اتاقک ها می باشند که توسط میکروکنترلر ها و حتی بردهای الکترونیکی نیز ساخته می شوند.

پروژه مورد توجه و حائز اهمیت در این پایان نامه در خصوص کنترل دما تابلو های برق می باشد که می توان برای ماشینهای جوجه کشی ، محل کار ، تابلو های برق و غیره میتوان استفاده کرد.

در این پایان نامه ابتدا توضیح مختصری راجع به میکرو کنترلر های AVR آورده شده در بخش های بعد یک توضیح راجع به برنامه bascom ،انواع سنسورهای دما می خوانید و در پایان نیز شکل مدار و برنامه نوشته شده در میکرو آورده شده است.

فصل اول

مقدمه ای بر AVR

فصل اول : مقدمه ای بر AVR

در این فصل هدف بر این است که یک توضیح کلی در مورد AVR کفته شود

یکی از جدید ترین میکروکنترلر های قوی عرضه شده به بازار الکترونیک متغلق به شرکت ATMEL به نام میکروکنترلرهای AVR می باشد این میکرو کنترلر هشت بیتی به علت وجود کامپایلر های قوی به زبان سطح بالا مورد استقبال فراوانی قرار گرفت یادگیری و استفاده از این میکروکنترلر بسیار ساده می باشد و دامنه استفاده آن بسیار وسیع می باشد

از جمله مزیت های آن حافظه بالاتر نسبت به میکروکنترلر های قبلی و وجود دستورات وسیع میباشد و همچنین بر خلاف زبان های سطح بالا که کدهای بیشتری را نسبت به زبان اسمبلی تولید میکردند تولید کدهارا به مینیمم رسانده و با ایجاد تحولی عظیم در معماری میکروکنترلر ها عملیات را تنها در یک سیکل ماشین انجام می دهد و از 32 رجیستر همه منظوره استفاده می کند که این خود باعث شده که 4 تا 12 بار سریعتر از میکروکنترل های قبلی باشد و دارای حافظه کم مصرف غیرفرار نیز می باشند که و با به کار بردن تکنولوژی شرکت ATMEL حافظه های FLASH وEEPROM در داخل مدار قابل برنامه ریزی هستند

اکثر میکرو کنترلر ها کلاک اسیلاتور به سیستم را را با نسبت 4/1 یا 12/1 تقسیم می کنند که خود باعث کاهش سرعت می شود امادر AVR کلاک اسیلاتور با کلاک داخلی سیستم یکی می شود و هیچ تقسیم کننده ای در داخل AVR وجود ندارد و بنابراین اختلاف فاز کلاک وجود ندارد.

تا قبل از به وجود آمدن AVR ها بیشترین توجه به زبان اسمبلی می شد و توجه خیلی کمی در مورد برنامه نویسی میکروکنترل ها به زبان های سطح بالا می شد.

هدف ATMEL طراحی و معماری میکروکنترل هایی بود که هم برای زبان اسمبلی و هم زبان های سطح بالا مفید باشند به طور مثال در برنامه نویسی C و BASIC می توان یک متغیر محلی به جای متغیر سراسری در داخل زیر برنامه تعریف کرد که در این صورت در زمان اجرای یک زیر برنامه مکانی از حافظه RAM برای متغییر اشغال می شود در صورتی که اگر متغییری به عنوان متغییر سراسری تعریف شود در تمام وقت مکانی از حافظه FLASH را اشغال می کند.

همچنین برای دسترسی سریعتر به منغییرهای محلی و کاهش کد نیاز به افزایش رجیسترهای همه منظوره است AVR ها دارای 32 رجیستر هستند که مستقیم به LOGIC ALU منصل شده اند و تنها در یککلاک سیکل به این واحد دسترسی پیدا می کنند. سه جفت از این از این رجیستر ها می توانند به عنوان رجیستر 16 بیتی استفاده شوند.

میکرو کنترلر های AVR به سه نوع AT90S ,‌ TINY AVR و MEGAAVR تقسیم بندی شده اند .

1-1میکرو کنترل های TINY AVR



به طورکلی و نمونه می توان به چند تا از میکروکنترلر های معروف AVR اشاره کرد که عبارتند از ATTINY 10 , 11 , 12 , 15L , 26 , 26L , 28L , 28

شکل 1

برخی از خصوصیات ATTINY 10,11,12

  • کارآیی بالا و توان مصرفی کم
  • دارای 90 دستورالعمل با کارآیی بالا که اکثرا تنها در ی
  • ک سیکل اجرا می شوند
  • 8*32 رجیستر کاربردی
  • سرعتی تا 8 مگاهرتز
  • یک کیلوبایت حافظه FLASH داخلی قابل برنامه ریزی و پایداری آن تا 1000 بار خواندن و نوشتن
  • 64 بایت حافظه EEPROM داخلی قابل برنامه ریزی و پایداری آن تا 100000 بار نوشتن و پاک کردن
  • قفل برنامه FLASH و حافظه EEPROM
  • یک تایمر-کانتر 8 بیتی
  • یک مقایسه گر آنالوگ داخلی
  • وقفه در اثر تغییر وضعیت پایه
  • منابع وقفه داخلی و خارجی
  • ارتباط سریال SPI در ATTINY 12
  • قابل انتخاب بودن اسیلاتور داخلی برای ATTINY 12
  • در حالت فعال 2.2 میلی آمپر و در بیکاری 5/ میلی آمپر
  • ولتاژ عملیاتی 1.5 تا 5.5 ولت برای ATTINY 12
  • فرکانس کاری تا 8 مگاهرتز

این سری از AVR ها همگی 8 پایه بوده و کمترین تعداد پایه را در AVR ها دارا می باشند.

اما فیوز بیت های این خانواده که در ATTINY 11 برابر 5 فیوز بیت و در ATTINY 12 دارای 8 فیوز بیت می باشند

فیوز بیت ها بیت های قابل برنامه ریزی هستند که با پاک شدن میکرو تاثیری نمی بینند و در واقع تعیین کننده برخی از شرایط کاری میکرو می باشند پیشنهاد می شود جهت آشنایی بیشتر با این فیوز بیت ها به کتاب هایی که در زمینه میکرو کنترلر های avr توشتهشده است مراجعه شود اما برای اطلاع بیشتر برنامه ریزی این فیوز بیت ها در برتامه ای مثل BASCOM کاری بسیار راحت می باشد که در موقع توضیح این برنامه توضیح داده خواهد شد.

ATTINY 15L

شکل 2

خصوصیات این AVR هم دقیقا مثل ATTINY های قبلی است اما دارای تغییراتی و فرق های جزئی می باشد که عبارتند از:

  • دو تایمرـ کانتر 8 بیتی
  • 4 کانال مبدل آنالوگ به دیجیتال و یک کانال تفاضلی آنالوگ به دیجیتال با کنترل گین X 20
  • مدار POWER-ON RESET
  • اسیلاتور داخلی کالیبره شده 6/1 مگاهرتزی وقابل تنظیم
  • خروجی PWM ,8 بیتی با فرکانس 150 کیلو هرتز
  • عملکرد کاملا ثابت
  • توان مصرفی در حالت فعال 3 میلی آمپر و در حالت بیکاری 1 میلی امپر
  • ولتاژ عملیاتی 2.7 تا 5.5 ولت
  • 6 خط ورودی خروجی قابل برنامه ریزی
  • دارای 6 فیوز بیت می باشد.

ATTINY 26

دارای خصوصیاتی است که با میکرو های قبلی تا حدودی فرق میکند که در زیر به بعضی از آنها اشاره می کنیم .

  • دارای 118 دستورالعمل با کارآیی بالا که اکثرا در یک سیکل اجرا می شوند.
  • سرعتی تا 16 مگاهرتز
  • 2 کیلو حافظه FLASH قابل برنامه ریزی و پایداری آن تا 1000 بار نوشتن و پاک کردن
  • 128 بایت حافظه SRAM
  • 128 بایت حافظه EEPROM و پایداری آن تا 100000 بار خواندن و نوشتن

  • ایجاد وقفه با تغییر وضعیت بر روی 11 پایه
  • یک تایمر ـکانتر 8 بیتی
  • یم تایمر ـ کاتنتر 8 بیتی پر سرعت
  • دوخروجی PWM فرکانس بالا
  • 11 آنالوگ ADC با کنترل گین X1 تا X20 و 8 کانال شیز تفاضلی
  • یک مقایسه گر آنالوگ داخلی
  • دارای اسیلاتور داخلی
  • ولتاژ کاری 2.7 تا 5.5 ولیت برای ATTINY 26L و 4.5 تا 5.5 ولت برای
  • فرکانس کاری 8 مگاهرتز برای ATTINY 26L و 16 مگاهرتز برای ATTINY26
  • در دو نوع بسته بندی و20 پایه در حالت PDIP و 32 پایه در MLF که 12 پایه آن بدون مصرف است.
  • دارای دو بایت فیوز بیت می باشد

شکل 3

خصوصیات ATTINY 28L , 28V

شکل 5

  • دارای 90 دستورالعمل
  • 2کیلو بایت حافظه FLASH سرعتی تا 4 مگا هرتز
  • دارای یک تایمر ـ کانتر 8 بیتی
  • یک مقایسه گر انالوگ داخلی
  • دارای اسیلاتور داخلی
  • توان مصرفی 3 میلی امپر در حالت فعال
  • و در حالت بیکاری 1.2 میلی آمپر
  • ولتاژ کاری 1.87 تا 5.5 ولت برای ATTINY 28V
  • ولتاژ کاری 2.7 تا 5.5 ولنت برای ATTINY 28L
  • فرکانس 1.2 مگا هرتز برای ATTINY 28V
  • فرکانس 4 مگاهرتز برای ATTINY 28L
  • دارای 28 پایه در بستع بندی PDIP و 32 پایه در نوع TQFP و MLF
  • دارای 5 فیوز بیت

طراحی و ساخت سیستم اعلان و اطفاء حریق

سیتم اعلان واطفاء حریق به عنوان یک سیستم امنیتی برای کارخانجات ومراکز عمومی و ادارات کاربرد فراوانی داردو در صورت حس کردن حرارت ویا دود سیستم آلارم می دهد
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 2301 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43
طراحی و ساخت سیستم اعلان و اطفاء حریق

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

چکیده

سیتم اعلان واطفاء حریق به عنوان یک سیستم امنیتی برای کارخانجات ومراکز عمومی و ادارات کاربرد فراوانی دارد.و در صورت حس کردن حرارت ویا دود سیستم آلارم می دهد .

و می توان بگونه ای برنامه ریزی کرد که بتواند از حریق جلوگیری نماید.

فهرست شکلها

عنوان صفحه

-------------------------------------------------------------------

شکل1-1 اشکال مختلف سنسور دما....................................................................2

شکل2-1 اشکال ظاهری انواع سنسورهای گاز......................................................3

شکل3-1 مدار داخلی .................................................................................4

شکل4-1 سنسورها ودتکتورهای موجود در بازار..................................................5

شکل5-1 راه اندازی وبایاس سنسور گاز..............................................................6

شکل1-2 پایه های میکروکنترولر......................................................................9

شکل2-2 مدار داخلی میکروکنترولر ................................................................10

شکل3-2 شکل واحد کنترل کلاک میکرو...........................................................14

شکل1-3 شماتیک سیستم اعلان واطفاء حریق.....................................................25

شکل2-3 پشت فیبر سیستم اعلان واطفاء حریق...................................................26

فهرست جدول ها

عنوان صفحه

-------------------------------------------------------------------

جدول1-1 ولتاز آستانه پایه ریست.....................................................................12

جدول2-1 منابع کلاک...................................................................................15

.......................................................................22 RS232جدول3-1 اسامی وپایه

جدول4-1 پایه های نمایشگر...........................................................................25

فهرست مطالب

عنوان صفحه

----------------------------------------------------------------------------

فصل یکم- سنسورها.......................................................................................1

1-1 سنسوردما .............................................................................................1

2-1 سنسور گاز............................................................................................3

فصل دوم-میکروکنترولر در سیستم ....................................................................7

1-2 مختصری از میکروکنترولر.......................................................................7 خصوصیات میکرو کنترلر..........................................................................82-2

3-2 ترکیب پایه ........................................................................................... 9

4-2 بلوک دیاگرام........................................................................................10

5-2 توصیف پایه ها......................................................................................11

6-2 هسته مرکزی........................................................................................12

7-2 حافظه میکروکنترولر..............................................................................13

8-2مبدل آنالوگ به دیجیتال.............................................................................17

20 ………………………………………………………...ADC9-2 کانال

10-2 حذف نویز آنالوگ................................................................................21

11-2 تراشه...............................................................................................22

12-2 برسی ..............................................................................................23

مراجع.......................................................................................................25

پیوست1 اطلاعات فنی عناصر سیستم اعلان واطفاء حریق......................................26

پ 1-1 اطلاعات سنسورگاز...........................................................................26

پ2-1 اطلاعات سنسور دما............................................................................28

پ3-1 اطلاعات میکروکنترولر.......................................................................32

فصل اول

سنسورها:

1-1 سنسور دمای LM35 :سانتیگراد می باشد. LM35 نیازی به کالیبره شدن ندارد زیرا ذاتا کالیبره است. خروجی آن mv10 در ازای هر درجة سانتیگراد است. این سنسور دارای دقت در دمای اتاق و در تمام بازة کاربردی آن یعنی از -55 تا -150 است. امپدانس خروجی کوچک، خروجی خطی و کالیبراسیون دقیق ذاتی آن ارتباط با آن را برای بازخوانی و کنترل مدارات ساده می کند. از آنجائیکه این سنسور تنها ma60 از منبع جریان می کشد، خیلی کم افزایش دمای داخلی پیدا می کند

( کمتر از 0.1 درجه در دمای اتاق ).

خلاصه ای از خصوصیات LM35 عباتست از :

● کالیبره شدة داخلی بر حسب سلسیوس.

● دارای مقیاس خطی .

● دقت تضمین شدة 0.5 ( در دمای 25 )

● بازة مجاز -55 تا -150 درجة سانتیگراد.

● قیمت مناسب پایین.

●کار با ولتاژهای 4 تا 30 ولت.

● جریان درین کمتر از 60.

● تولید گرمای داخلی کمتر از 0.08 .

● عملکرد غیر خطی تنها در حدود .

● امپدانس خروجی پایین، برای بار .

مشخصات دقیق تر برای انواع سریهای LM35 و همچنین انواع بسته بندیهای آن در انتهای پایان نامه بصورت ضمیمه آورده شده است.

-1سنسورهای گاز

سنسورهای زیر هر کدام برای گازهای مختلف کار برد دارند.

1-2-1 سنسور گاز MQ 2

توسط این سنسور می توان گازهای از قبیل :بوتان,متان,الکل,دود را تشخیص دهد.

از 6 بایه تشکیل شده است,که دو بایه آن یکی A,B می باشد ودو بایه آن H می باشد.

که بایه های H به یک فیلامان متصل می باشد و بایه Aویکی از بایه های H به 5 ولت

متصل شده است و بایه دیگر H به زمین متصل شده است.

بایه B خروجی سنسور می باشد و برای تنظیم ولتاز خروجی توسط یک مقاومت 3/3 کیلو

اهم به زمین متل شده است.

اجزاء داخلی سنسور و نحوه بایاس کردنMQ2 در شکل 1-3 نشان داده شده است.

Gas sensor & Gas detector

فصل دوم

نقش میکروکنترولر AVR در سیستم اعلان و اطفاء حریق

1-2 مختصری راجع به میکروکنترلرهای AVR :

میکروکنترلرهای AVR با ایجاد تحولی در معماری، جهت کاهش کد به مقدار مینیمم توسط شرکت ATMEL ارائه شد که علاوه بر کاهش و بهینه سازی مقدار کدها بطور واقع عملیات را تنها در یک کلاک سیکل، توسط معماری[1] RISC انجام می دهند. و از 32 رجیستر همه منظوره استفاده می کنند، که باعث شده 4 تا 12 بار سریعتر از میکروهای مورد استفادة کنونی باشند.

2-2 خصوصیات ATmega 32 :

—از معماری AVR RISC استفاده می کند.

- کارایی بالا و توان مصرفی کم.

- دارای 131 دستورالعمل با کارایی بالا که اکثراً تنها در یک کلاک سیکل اجرا می شوند.

- 8×32 رجیستر کاربردی.

- سرعتی تا MIPS 16 در فرکانس MHZ 16.

—حافظة برنامه و دادة غیر فرار

- k 16 بایت حافظة FLASH داخلی قابل برنامه ریزی.

- پایداری حافظة FLASH : قابلیت 000,10 بار نوشتن و پاک کردن.

- 1024 بایت حافظة داخلی SRAM.

- 512 بایت حافظة EEPROM داخلی قابل برنامه ریزی.

پایداری حافظة EEPROM قابلیت 000,100 بار نوشتن و پاک کردن.

- قفل برنامة FLASH برای محافظت از نرم افزار.

—قابلیت ارتباط JTAG (IEEE std . 1149.1 )

- برنامه ریزی برنامة FLASH ، EEPROM ، FUSE BITS ، LOCK BITS از طریق ارتباط .JTAG

— خصوصیات ویژه میکروکنترلر:

Power – on reset و Brown – out قابل برنامه ریزی.

- دارای اسیلاتور RC داخلی کالیبره شده.

- دارای 6 حالت Sleep ( Power–Down ، IDLE ، Power–Save ، Standby ، Extended Standby ، ADC Noise Reduction )

- منابع وقفة داخلی و خارجی

- عملکرد کاملاً ثابت

- توان مصرفی پایین و سرعت بالا توسط تکنولوژی CMOS

ولتاژ عملیاتی:

v4.5 تا v5.5.

فرکانسهای کاری : 0MHZ تا 16MHZ.

خطوط I/O و انواع بسته بندی :

-32 خط ورودی- خروجی قابل برنامه ریزی.

40 پایه DDPI ،44 پایه TQFP ،44 پایه MLF.


طراحی و پیاده سازی سایت با زبانهای برنامه سازی تحت وب

ابتدا سپاس بیکران خود را نسبت به خداوند دانش و خرد که با وجود همه ی مشکلات این توانایی و توفیق را به اینجانب عطا فرمود تا در ارایه ی این اثر سهیم باشم ابراز می دارم چون یکی از علت های زیبا بودن یک اثر متن اول(پیش گفتار) آن اثر است بنده سعی کردم تا در اندازه توان آن را پیکربندی کرده و در اختیار شما سروران قرار دهم
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 4997 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57
طراحی و پیاده سازی سایت با زبانهای برنامه سازی تحت وب

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

پیش گفتار...........................................................................................................................................5

چکیده........................................................................................................................................6

فصل اول : مقدمه.........................................................................................................................8

1-1- اهداف پروژه........................................................................................................................10

2-1- مزایای سایت.......................................................................................................................10

3-1- معایب سایت.....................................................................................................................10

فصل دوم : نرم افزارهای استفاده شده در طراحی

1-2- آشنایی مقدماتی با Asp.net...............................................................................................12

2-2- آشنایی مقدماتی با Sql......................................................................................................19

3-2- آشنایی مقدماتی با Html .................................................................................................25

4-2- ابزار ونکات لازم جهت اجرا ..................................................................................................30

فصل سوم : تجزیه و تحلیل سیستم

1-3- نمودار سطح صفر : ورودی و خروجی......................................................................................33

2-3- نمودار سطح یک : صفحه اصلی Home...............................................................................34

2-3- نمودار سطح یک : اتصالات پایگاه......................................................................................35

3-3- نمودار سطح دو : رجیستر بهASP......................................................................................36

4-3- نمودار سطح دو : رجیستر ASP.NET2.............................................................................37

5-3- نمودار سطح دو : ویرایش و به روز رسانی جداول.................................................................38

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل چهارم :پیاده سازی و بررسی

1-4- معرفی بخش های مختلف سایت.........................................................................................40

2-4- جداول و کاربرد آنها.............................................................................................................41

3-4- نمایی از ظاهر صفحات سایت............................................................................................43

1-3-4- صفحه اصلی..............................................................................................................43

2-3-4- صفحه کتابخانه عمومی............................................................................................44

3-3-4- صفحه دانلود............................................................................................................45

4-3-4- صفحه لینکستان......................................................................................................46

5-3-4- صفحه کتابهای الکترونیکی.......................................................................................47

6-3-4- صفحه ارتباط با مدیران............................................................................................48

7-3-4- صفحه درباره ما........................................................................................................49

8-3-4- صفحه ورود به مدیریت.............................................................................................50

9-3-4-صفحه مشاهده آمار بازدید کنندگان(بخش مدیریت)....................................................51

10-3-4 صفحه مشاهده نظرات بازدید کنندگان (بخش مدیریت)...............................................52

4-4- بخشی از سورس برنامه......................................................................................................53

منابع و مآخذ...............................................................................................................................57

پیش گفتار :

بسمه تعالی

با سپاس :

ابتدا سپاس بیکران خود را نسبت به خداوند دانش و خرد که با وجود همه ی مشکلات این توانایی و توفیق را به اینجانب عطا فرمود تا در ارایه ی این اثر سهیم باشم , ابراز می دارم.

چون یکی از علت های زیبا بودن یک اثر متن اول(پیش گفتار) آن اثر است بنده سعی کردم تا در اندازه توان آن را پیکربندی کرده و در اختیار شما سروران قرار دهم.

بنده تلاش نموده ام که این اثر برای دانش پژوهان محترم به طور ساده و راحت باشد تا جهت یاد گیری مشکلی به وجود نیاید.

انشاءالله که توانسته باشم زحمات اساتیدم را جهت خوب از کار در آمدن اثر پاسخ گفته باشم.

در اینجا بر خود لازم می بینم که از زحمات استاد گرانقدر خانم مهندس فاطمه دهقان که در طی به ثمر رساندن هر چه بهتر این پروژه مرا یاری نموده اند و راهنمایی کردند تشکر و قدردانی کنم.همچنین از تمام کسانی که مرا در خوب به ثمر رسانیدن این پروژه کمک کردند سپاسگزاری می کنم.

مقدمه :

عصر حاضر , عصر اطلاعات , شبکه های کامپیوتری و ارتباطات است.وب به عنوان یک مدل ارتباطی قدرتمند در اینترنت محسوب می شود.به طوری که اغلب سازمان ها , ادارات , شرکت ها و حتی افراد تمایل به داشتن وب سایت در اینترنت دارند تا از طریق آن خودشان را به دنیا معرفی کنند.این موضوع یک اجبار است و همه افراد در آینده نزدیکی به این نتیجه می رسند که بدون حضور در اینترنت , از دنیای ارتباطات غافل خواهند بود.

Asp.Net یک فناوری بسیار مهم است که به ساخت صفحات وب کمک شایانی کرده است,به طوری که در اندک زمان می توان وب سایتهای مناسبی را طراحی و در اینترنت انتشار داد.بر اساس تجربیاتی که در طراحی صفحات وب داشتم , تصمیم گرفتم این پروژه را در مورد ساخت و طراحی سایت به وسیله این نرم افزار انجام بدم.

گرچه قصد دارم در این پروژه به بررسی Asp.Net بپردازم , ولی بدون توجه به چگونگی تکامل ساخت صفحات وب در سال های اخیر , درک این فناوری جدید غیر ممکن خواهد بود.اگر جایی کلمه طراحی سایت به گوشی برسد ذهن خود به خود ما را به طرف Html می برد.

اولین ابزار ساخت صفحات وب Html بود.در این زبان در طی زمان تغییرات زیادی ایجاد شده است.این زبان یک زبان علامت دار است یعنی شیوه ارائه و متن وگرافیک را توصیف می کند.چون هنوز هم از این زبان استفاده می شود و آشنایی با آن برای طراحان صفحات وب یک الزام است.Html برای صفحاتی با محتویات ایستا که به ندرت تغییر می کنند و برای هر بیننده سفارشی نمی شوند بسیار مناسب است.در اوایل دهه 1990 استفاده اشتراکی از اسناد دشوار بود , به طوری که قالب اسناد ایجاد شده در واژه پردازهای مختلف , با هم سازگار نبودند.اسنادی که در یک برنامه ایجاد می شدند , توسط کاربران برنامه های دیگر قابل استفاده نبودند.البته کد اسکی می تواند با صرف هزینه ای محتویات واقعی را از سیستمی به سیستم دیگر حمل کند.

Html این امکان را فراهم کرد که کاربران بتوانند اسناد ایجاد شده در واژه پردازهای مختلف وحتی در کامپیوترهای متفاوت را ببینند.این کاربران ممکن است در راه دور واقع باشند.امروزه , یکی از کاربرد های متداول Html انتشار اسناد در اینترنت یا اینترانت محلی است تا کاربران مختلف از آنها استفاده کنند.

Html از قرارداد HTTP استفاده می کند.امتیاز این قرارداد این است که به پهنای باند اندکی نیاز دارد.امروزه می توان با مودم کابلی سریع در وب کار کرد , اما سالها بود که از مودم 28.8 یا 56kbps استفاده می شده است.گرچه امروزه از پهنای باند بیشتری استفاده می شود , ولی با مودم های سرعت پایین می توان به اسناد Html دست یافت.

حال می خواهم شما را با معنای واقعی سایت آشنا کنم.

سایت چیست؟

سایت فقط یک سرس اطلاعات است که به زبان برنامه نویسی HTML نوشته شده است.این اطلاعات در روی یک سرور قرار می گیرد و یک آدرس به آن اختصاص داده می شود که به این آدرس Domain یا دامنه یا دامین گفته می شود.و هر کس این نام را در اینترنت در خواست کند کدهایی که به زبان HTML نوشته شده اند برای مشترک مورد نظر فرستاده می شود و برنامه های جستجو گر اینترنت مشترک این کدها را ترجمه کرده و از روی آنها می فهمد که چه چیزی را برای مشترک به نمایش بگذارد.کل مفهوم سایت به زبان ساده همین است.حال در پاسخ به این سوال که ASP چه است باید گفت که این زبان در حقیقت کدهایی هست که در میان کدهای HTML قرار می گیرد و باعث می شود که مشترک بیشتر با سرور در تماس باشد و از امکانات آن راحت تر استفاده کند.برای مثال اگر سایت شما فقط حاوی کدهای HTML باشد برای هر بار به روز کردن آن می بایست کدهای HTML را بنویسید و روی سرور خود قرار دهید.

نگاهی به فصل های آتی :

فصل یک :

که به طور طبیعی شامل مقدمه , اهداف , معایب و مزایای پروژه می باشد.

فصل دوم :

در این فصل در ارتباط با تمام نرم افزارها و زبانهای برنامه نویسی که در ساخت این پروژه دست داشته اند بحث می شود.البته فقط در حدی که شما درکی از آن ها داشته باشید.

فصل سوم :

در این فصل با ترسیم نمودارهای سطح صفر , یک و دو , به تجزیه تحلیل سیستم , که شما را با نقشه و بنای اصلی سایت مبنی بر چگونگی ارتباط قسمتهای مختلف با یکدیگر , آشنا می کند , می پردازیم.

فصل چهارم :

این فصل مهمترین قسمت است زیرا شما با چگونگی طراحی آشنا می شوید.در این فصل طریقه پیاده سازی سایت مبنی بر توضیح خط به خط سایر صفحات آورده شده است.همچنین در مورد تک تک صفحات سایت بحث خواهد شد.


طراحی صفحات وب با FrontPage

پرکردن صفحه خالی، دانشی است که www آن را از اجدادش در خانواده مکتوبات به ارث برده است کتابها، مجلات و روزنامه سنگ نوشته های حکاکی شده را نیز می توان در این زمره به حساب آورد، گو اینکه روش ایجاد آنها کاملا متفاوت است
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 83 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 286
طراحی صفحات وب با FrontPage

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

بخش اول

طراحی صفحات وب با FrontPage 2000

فصل اول

پرکردن صفحه خالی، دانشی است که www آن را از اجدادش در خانواده مکتوبات به ارث برده است: کتابها، مجلات و روزنامه. سنگ نوشته های حکاکی شده را نیز می توان در این زمره به حساب آورد، گو اینکه روش ایجاد آنها کاملا متفاوت است.

در غیاب ابزار کارآمد صفحات خالی را با عناصر ابتدایی و اولیه وب پر خواهید نمود: متن و فوق پیوند با متن به اشکال مختلف متعددی کار خواهید نمود، با تغییر فونت ها و رنگها، ردیف بندی و قالب بندی پاراگراف ها و عنوان بندی متن به شکلی که جلب توجه نماید.

همچنین متن فوق پیوند را که صفحه را به اسناد دیگر در سایت وب خودتان یا www متصل می کنند تعیین خواهید نمود.

هنگام کار با صفحات، یاد خواهید گرفت که عنوان صفحه را تعیین کرده و رنگ یا تصویر زمینه آن را انتخاب کنید. همه چیز از صفحه خالی تنهایی در وب جاری FrontPage 2000 آغاز می شود.

ایجاد و عنوان دهی به یک صفحه

برای ویرایش یک صفحه، ابتدا باید آن را در نمای Page برنامه FrontPage 2000 بارگذاری کنید.

هر صفحه وب در FrontPage 2000، مثل یک الگو آغاز می شود. اگر می خواهید صفحه جدیدی را از ابتدای کار شروع کنید، بهترین روش استفاده از الگوNormal Page است.

برای شروع صفحه ای جدید، New Page,File یا دکمه New Page درمیله ابزار استاندارد کلیک کنید.

هنگامی که الگوی صفحه جدید را انتخاب کنید، بلافاصله صفحه برای ویرایش در نمای Page قرار می گیرد.

اگر برای وب جاری از تمی کمی به کار گرفته نشده باشد، صفحه جدید کاملا خالی خواهد بود. در غیر این صورت، زمینه، فونت ها، رنگها و سایر جزئیات قالب بندی برای صفحه در نظر گرفته می شوند.

از ابتدا به صفحه جدید اسم فایل منحصر به فردی مثل newpage2.htm,newpage1.htm داده خواهد شد. می توانید با کلیک کردن Save As,File نام دیگری برای آن برگزینید و یا بعدا در نمای Folders اسمش را تغییر دهید. روی فایل راست کلیک کنید واز منوی ظاهر شده Rename را برگزینید.

نکته: اگر لیست Folders هنگامی که درنمای Page قرار دارید، قابل مشاهده است، می توانید از آن برای تغییر نام فایل ها استفاده نمایید. دستور Folder List,View را انتخاب کنید تا ظهور یا عدم ظهور آن را کنترل نمایید.

اگر وب جاری را بدون هیچ گونه تغییری در صفحه جدید ببندید FrontPage 2000 از صفحه صرف نظر می کند. در غیر این صورت هنگام بستن وب و یا مشاهده پیش نمای آن در یک مرورگر، به شما یادآوری می کند که آن را ذخیره نمایید.

افزودن حاشیه های اشتراکی به یک صفحه

مورد دیگری که هنگام ایجاد صفحه به آن اضافه می شود، هر نوع حاشیه ای است که با بقیه وب جاری مشترک می باشد.

FrontPage 2000 شما را قادر می سازد نواحی حاشیه داری تعریف کنید که بین تمامی صفحات هر وب مشترک باشند. روی Shared Borders,Format کلیک کنید تا ببینید چه نوع حاشیه های مشترکی مورد استفاده قرار گرفته اند. یک کادر تبادلی باز می شود که نشان دهنده حاشیه هایی است که در وضعیت جاری به اشتراک گذارده شده اند.

هر وب در FrontPage می تواند دارای حاشیه های اشتراکی بالا، پائین، چپ و راست باشد. گو اینکه اشتراک هر چهار وجه فضای زیادی را برای صفحه باقی نمی گذارد. از این نواحی حاشیه ای اغلب برای فراهم آوردن فضا برای اقلامی نظیر نوارهای راهبری، لگوهای مربوط به سایت و اعلانهای حق کپی استفاده می شود.

بسیاری از تم های تو کار FrontPage از حاشیه چپ برای یک نوار راهبری که در هرصفحه از وب ظاهر می شود، استفاده می کنند. می توان از یک حاشیه اشتراکی در قسمت پائین برای اعلان عدم مسئولیت ناشر در صورت وقوع از دست دادن اطلاعات به صورت غیر منتظره دریک سایت آتش بازی با مسئولیت شخص بهره جست.

کادر ارتباطی Shared Borders را می توان برای افزودن یا برداشتن این حاشیه ها مورد استفاده قرار داد. حاشیه ها در نمای Page با خطوط نقطه چین نشان داده شده اند. به نمایش گذاشته می شوند هر تغییری که روی یک ناحیه حاشیه دار در یک صفحه صورت پذیرد، بلافاصله روی تمام صفحاتی که در آن حاشیه مشترک هستند، اعمال می گردد.

عنوان دهی به یک صفحه

به هر صفحه وب، یک عنوان داده می شود. با اینکه FrontPage 2000 عنوان پیش گزیده ای را به صفحه اختصاص می دهد، اما اغلب عبارتی است که باید تعویض شود، مثل "New Page 5" که کمک زیادی به کسانی که در وب شما به گشت و گذار می پردازند، نماید.

عنوان هر صفحه، در نوار عنوان بیشتر مرورگرهای وب یعنی لبه بالایی پنجره ای که مرورگر را در بر دارد ظاهر می شود (مرورگرهای غیر ویژوال و متنی به صورت متفاوتی با عنوان برخورد می کنند).


طراحی سایت با flash و front page

شرکت ماکرومدیا (تولید کننده Flash) درارائه شعار زیر در مورد نرم افزار Flash به هیچ وجه اغراق نکرده است «استانداری حرفه ای برای تولید موثر ترین محصولات وب» برای اطمینان از صحت این شعار کافی است از برخی از سایت هایی که توسط Flash تولید شده اند، دیدن کنید Flash این قابلیت را ارزانی شما می کند که با استفاده از تصاویر گرافیکی، انیمشین، صوت و تعامل، بتو
دسته بندی قالب سایت
فرمت فایل doc
حجم فایل 297 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 286
طراحی سایت با flash و front page

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

فصل اول : ایجادعناصر گرافیکی اولیه موردنیازجهت تولید انیمیشن 3

فصل دوم : اعمال تکنیکهای پیشرفته ترسیم درFlash 28

فصل سوم : استفاده ازکتابخانه برای تولید اجزای موردنظر 41

فصل چهارم : متحرک سازی درFlash 79

فصل پنجم : طراحی صفحات وب با Frontpage2000 153

فصل ششم : تقسیم صفحه به قاب های مجزا 182

فصل هفتم : استفاده ازگرافیک 191

فصل هشتم : متحرک سازی یک صفحه وب 205

فصل نهم : انتشارونگهدا ری ازوب 214

فصل دهم : وب تان رابه روزنگه دارید 222

منابع ومأخذ 282

مقدمه

شرکت ماکرومدیا (تولید کننده Flash) درارائه شعار زیر در مورد نرم افزار Flash به هیچ وجه اغراق نکرده است: «استانداری حرفه ای برای تولید موثر ترین محصولات وب». برای اطمینان از صحت این شعار کافی است از برخی از سایت هایی که توسط Flash تولید شده اند، دیدن کنید. Flash این قابلیت را ارزانی شما می کند که با استفاده از تصاویر گرافیکی، انیمشین، صوت و تعامل، بتوانید مخاطب سایتهای خود را تحریک کرده، سرگرم نموده و حتی در صورت لزوم او را آموزش دهید.

آمار دقیق شرکت ماکرومدیا نشان می دهد که بیش از صدها میلیون نفر از کاربران وب در سراسر جهان، نرم افزار رایگان Flash Player را (که برای مشاهده متحرک مورد نیاز می باشد). در کامپیوترهای خود نصب کرده اند. همین موضوع بیانگر مخاطبین بسیار زیاد این نرم افزار و میزان موفقیت شگفت آور آن می باشد. نرم افزار Flash یکی از معروفترین محصولات شرکت نرم افزاری ماکرومدیا می باشد که مهمترین کارکرد آن تولید نمایش های متحرک قابل ارائه در وب می باشد.

با کمک امکانات موجود در این نرم افزار می توانید از ساده ترین نمایش ها گرفته تا پیش رفته ترین و جذاب ترین آن ها را با حداقل زحمت تولید کنید. از یک دیدگاه، کاربران Flash را به دو دسته کاربران هنرمند و کاربران برنامه نویس تقسیم می کنند. هر چند در طول مطالعه ی این کتاب خواهید دید که این نوع دسته بندی از جهاتی خدشه پذیر می باشد، اما به هر حال بر طبق آن، کاربرانی را که فقط از امکانات داخلی Flash برای تولید نمایش های خود استفاده کرده و بیشتر ماهیت طراح دارند تا برنامه نویس، کاربران هنرمند می نامند.

اما کاربرانی که علاوه بر امکانات معمول Flash، در به کار گیری زبان برنامه نویسی Action Script ( زبان برنامه نویسی داخل Flash) نیز تبحر داشته و از آن در جهت نیل به اهداف خود در Flash بهره می گیرند، کاربران برنامه نویس نامیده می شوند. در کتاب حاضر ضمن اینکه کلیه ابزارها و امکانات داخلی Flash را خواهید آموخت، با زبان برنامه نویسی Action Script و نحوه استفاده از آن در جهت نیل به اهداف خود نیز آشنا خواهید شد.

فصل اول

ایجاد عناصر گرافیکی اولیه مورد نیاز جهت تولید انیمیشن

تصاویر گرافیکی برداری، در مقابل تصاویر گرافیکی طرح بیتی

تصاویر گرافیکی برداری با توجه به نحوه ذخیره شدنشان توسط کامپیوتر، دارای مشخصه های ویژه ای می باشند. هر فایل گرافیکی برداری حاوی یک رابطه ریاضی برداری برای بازسازی تصویر در صفحه نمایش می باشد. برای مثال، یک دایره حاوی اطلاعاتی از قبیل شعاع، ضخامت خط و رنگ می باشد.

کلیه آیتمهای گرافیکی که در محیط Flash تولید می کنید، از نوع برداری هستند. عناصر گرافیکی برداری دارای دو فایده می باشند: کوچک ماندن حجم فایل ( و در نتیجه بارگذاری سریعتر در وب) و امکان مقیاس دهی به تصاویر و تغییر دادن ابعاد بدون افت کیفیت (برای مثال، اگر یک دایره را چندن برابر بزرگ یا کوچک کنید، باز هم یک دایره خواهد بود).

در عین اینکه تصاویر گرافیکی برداری دارای ویژگیهای مثبت و اهمیت فراوانی می باشند، اما باید به اشکالات آنها نیز توجه کنیم: تصاویر گرافیکی برداری برای نمایش یافتن در صفحه نمایش مستلزم محاسبه و کار بیشتری توسط کامپیوتر کاربر خواهند بود (زیرا نمایش آنها مستلزم انجام محاسبات ریاضی زیادی است).

همچنین تصاویر گرافیکی برای اغلب به صورت «کامپیوتری» و بریده بریده رویت می شوند. زیرا این تصاویر گرافیکی اغلب تمایل به نمایش یافتن به صورت اشکال هندسی دارند. هر دو اشکال فوق الذکر در مورد تصاویر گرافیکی برداری قابل رفع شدن هستند، اما آگاه بودن از آنها لازم می باشد.

از سوی دیگر، تصاویر طرح بیتی که رستر نیز نامیده می شوند، دارای تفاوتی اساسی با تصاویر گرافیکی برداری می باشند. هر فایل گرافیکی رستر حاوی اطلاعات رنگ هر یکی ازپیکسلهای تشکیل دهنده آن خواهد بود. برای مثال در صورتی که تصویر موجود در یک فایل گرافیکی رستر دارای ابعاد 100 پیکسل در100 پیکسل باشد، این تصویر در مجموع شامل 10000 پیکسل خواهد بود که هر یکی از این 10000 پیکسل دارای اطلاعات رنگ خاص خود می باشد. در نتیجه، تصاویر گرافیکی رستر تقریبا همیشه فایل های نسبتا حجمی دارند. همچنین امکان مقیاس دهی به تصاویرگرافیکی رستر به صورت کاملا موثر وجود ندارد.

زیرا مقیاس دهی به این گونه تصاویر منجر به دانه دانه شدن و افت شدید کیفیت آنها خواهد گردید. (مانند عکسهایی که توسط یک عکاس بزرگ می شوند). فایده تصاویر گرافیکی رستر بیشتر به نمایش بسیار سریع آنها در صفحه نمایش باز می گردد.

ممکن است به نظر برسد که تصاویر گرافیکی برداری به طور وضوح انتخاب بهتری می باشند. اما تصمیم گیری در مورد استفاده از تصاویر گرافیکی برداری یا تصاویر گرافیکی رستر باید بر مبنای طبیعت این گونه تصاویر انجام شود. در صورتی که تصاویر مورد نظر شما هندسی بوده و از رنگهای مشخصی تشکیل شده باشند، تصاویر برداری انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

اما در صورتی که تصویر مورد نظر ما عکسی از یک شخص یا عکسی از یک محل بوده و یا به طور کلی از طیفهای رنگ متنوع و اشکال غیر هندسی تشکیل شده باشد، در این صورت بهتر است از تصاویر دارای فرمت طرح بیتی استفاده نمایید. در هر حال، انتخاب فرمت مناسب جهت استفاده کار ساده ای می باشد، اما هر یک از این فرمتها دارای ملاحظات خاص خود بوده و باید در هنگام انتخاب آنها به این ملاحظات توجه کافی مبذول نمایید.

دلایل اجتناب از وارد کردن تصاویر گرافیکی

با توجه به وجود قابلیت تولید تصاویر برداری زیبا در Flash، توصیه می کنیم حتی الامکان از وارد کردن تصاویر گرافیکی (از خارج محیط Flash) در فایلهای خود بپرهیزید. هر چند، در این ساعت انجام همین کار را فرا خواهید گرفت، اما این موضوع همیشه به این معنی نیست که استفاده از تصاویر خارجی ایده مناسب و خوبی میباشد. اگر تنها یک علت برای کاهش سرعت بارگذاری و اجرای نمایش های متحرک تولید شده در Flash وجود داشته باشد، این علت وارد کردن بی مورد تصاویر گرافیکی می باشد. بنابراین بسیار مهم است که روشهای اجتناب از وارد کردن تصاویر گرافیکی خارجی را بخوبی بیاموزید.


بررسی طراحی خانه کودک

سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای انها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ض
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 3297 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96
بررسی طراحی خانه کودک

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فصل اول : مطالعات پایه و زمینه

1-1) بخش اول (پایه ):

برخورد روانشناسانه با موضوع

1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی

1-1-2) مراحل رشد کودک

1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله

1-1-2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله

1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله

1-1-3) کاردانی کودک

1-1-4) کودک و بازی

1-1-4-1) تاریخچه بازی

1-1-4-2) تعریف بازی

1-1-4-3) اهمیت بازی

1-1-4-4) بازی از نظر فروبل

1-1-4-5) اموزش از طریق بازی

1-1-4-6) انواع بازی

1-1-5) کاربرد بازی در اموزش

1-1-5-1) بازی های اموزشی

1-1-5-2) بازی های جسمانی یا بدنی

1-1-5-3) بازی های نمایشی

1-1-5-4) بازی های سرگرم کننده

1-1-6) فضای بازی

1-2) بخش دوم: مطالعات زمینه

1-2-1) شناخت تکنولوژی اموزشی

1-2-1-1) نظری گذرا براموزش پیش از دبستان درجهان امروزوایران

1-2-1-2) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان

1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)

1-2-1-3) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران

1-2-1-4) هدف های اموزشی و تربیتی کودکستان

1-2-1-5) سازمان اجتماعی کلاس

1-2-1-6) سازماندهی محیط فیزیکی

فصل دوم : مطالعات تکمیلی و تطبیقی

1-1) بخش اول (تکمیلی):

1-1-1) نقش معماری در پرورش فکری کودکان

1-1-2) کودک ، معماری و فضا

1-1-3) برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان

1-1-4) جلوه های خارجی مهد کودک

1-1-5) شیرخوارگاه

1-1-6) مهد کودک و کودکستان

1-1-7) محوطه سازی برای کودکان

1-1-7-1) محوطه بازی طبیعی

1-1-7-2) فضای باز

1-1-7-3) خیابان

1-1-7-4) فضای مخاطره امیزماجراجویانه

1-1-7-5) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم

1-2)بخش دوم : (نمونه های تطبیقی)

1-2-1)نمونه های ایرانی

1-2-2)نمونه های خارجی

فصل سوم : آنالیز سایت

1-3) خصوصیات بلوار ارشاد

1-3-1) انتخاب سایت و شناخت کلی ان

1-3-2) ضوابط مکان یابی سایت

الف) ضوابط اجتماعی بافت ب) ضوابط کالبدی باف

1-3-3) شناخت زمینه (سابقه تاریخی شهر مشهد و بررسی روند توسعه فیزیکی شهر در قرون گذشته)

1-3-4) شناخت خصوصیات کالبدی شهر مشهد

الف)بافت سنتی ب)بافت میانی ج)بافت شطرنجی

1-3-5) طراحی اقلیمی در شهر مشهد

1-3-6)انالیز سایت

فصل چهارم: اصول طراحی

1-4) فضا

1-4-1) میزان درک کودک از فضا

1-4-2) معیارهای کیفیت فضا

1- سازماندهی 2- زمان ومسیر 3-جزءوکل

4- فرم

1-4-3) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان

1-4-5) شرایط محیطی

• (اثرات نور و روشنایی، اثرات سروصدا، تهویه، شرایط حرارتی)

1-4-6) شرایط کالبدی

• (رنگ، فرم، ابعاد و اندازه ها، جنس، تزئینات، مبلمان اموزشی، اندازه مدرسه و مهد کودک ، تعداد طبقات در مدارس)

1-4-7)ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان

1-4-8)برنامه فیزیکی

فصل پنجم :طراحی

الف )ضرورت و اهمیت موضوع :

سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است .عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای انها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در جهت فراهم اوردن شرایط مطلوب برای رشد جسمی ذهنی و عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعداد ها و علایق انها ونیز فضایی برای اماده یازی کودک برای ورود به دبستان را مشخص می نماید.

در پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به سمتی سوق دهیم که نسبت به محیط اطراف خود کاملا کنجکاوی نشان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند . باید توجه کرد که شرایط فیزیکی تاثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار دارد . امروزه ساختمانهایی که به بعنوان کودکستان از انها استفاده میشود عموما با کاربری مسکونی و کربری های دیگر بوده اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند .

بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باید نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیرقرار داده و از این طریق هم در اموزش او شرکت کنند و هم محیطی با طراوت برای وی بوجود اورد.

هر کودکی بر روی کره زمین زمانی آرزوی دنیای پاکتر را در دل پرورانده است دنیایی مبرا از این رازهای زندگی و در عوض داشتن یک باغ جادویی، امن که مکانی برای تفریح و تماشای بی پلیان انسانها ومحیط پیرامونشان در تاثیر پذیری متقابلند. کودکان به سبب محدودیت های جسمی و روانی خود در قیاس با بزرگسالان تاثیر پذیری بیشتر و عمیق تری داشته باشد و در عوض تاثیر گذاری کمتری بر محیط دارند و به این ترتیب بیش از بزرگسالان اجباراً تابع شرایط محیطی اند.

کودکان حساس ترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و در حساس ترین و مهمترین سالهای زندگی شان که پایه های رشد شخصیتی و ذهنی و اجتماعی و جسمی آنها شکل می گیرد تا زمانیکه وارد شهر می شوند نیازمند این هستند تا زندگی اجتماعی را در مقیاس خود تجربه کنند و این او مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است. فضایی به دو از هیاهوی بزرگترها. دنیایی پر از شادی با رنگهای زیبا که در ان کودک فرصت بیابد افکار تازه و پرورش و رشد استعدادهایش را داشته باشد فضایی که زمینه مناسب برای خلاقیت کودکان فراهم آورد.

در طراحی ساختمان مهدکودک، کودک محوری اولویت دار. به این معنی که ساختمان باید برای نگهدرای موقت کودکان طراحی شود نادیده گرفتن عادتمان شده است، حتی اگر پای کودکان در میان باشد. این را بیشتر کارشناسان شهری می گویمند: شهر بزرگ شده، رشد پیدا کرده اما توسعه هنوز غایب است.

زنان راهی محیط های کاری شده اند اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در شهر خبری نیست. کودک خبری از جامعه انسانی شهر نشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی با این حال گویا این بخش از جامعه شهری ما چندان جدی گرفته نمی شود، مگر به مناسبت روز ج هانی کودک آن هم با پخش چند کارتون.

از اموزش اصلو شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط های ویژه انها. چند مدرسه یا مهدکودک را سراغ داریم که با شرایط جسمی و روانی کابر آن نیمی کودک همخوانی داشته باشد.

ب) طرح مسئله :

جامعه ای در داخل جامعه ای دیگر منبع اصلی اهداف فر ایند طراحی بود.کودکان باید کمک کنند تا محیط خود را بیافریند و همین طور یاد می گیرند که مسئو لیت پذیر بوده و برای به ثمر رساندن کیفیت استعدادات وجودی خویش کوشش نمایند.(جرج سوارتر)

هدف ازهمه این اقدامات زندگی کردن در ساختمان مانند محله ای در شهر است . محله ای در مقیاس کوچک که به کودکان بیاموزد چطور با همه امکانات و مشکلات با هم زندگی کنند.

در عین حال هدف کار خلق ترکیبی از دنیای خوشایند برای کودکان بوده است.ساختمانی که امکانات بیشتری برای کودکان ارایه دهد تا بزرگسالان.

امروزه وازه انسان استاد اموز جای خود را به انسان خود اموز و مسیولیت پذیرداده است. از این رو الگو و روشی که بدان نیاز داریم نگرشی جدید و بهبود یافته نسبت به الگوهای قدیمی نمی باشد بلکه نیاز مفهومی کاملا متفاوت از اموزش خواهد بود . درون هر محیط همسایگی صدها کودک جای گرفته اند . بچه ها بخصوص کوچکتر ها ارتباط صحیحشان با دنیا را بوسیله الگو های اجتماعی و بازی های جمعی و... بدست می اورند . بدین منظور ایجاد فضاها و محیط های عمومی که زیر نظر گروهی از افراد باشد لازم است تا بچه ها بتوانند چند ساعتی را بدون خانواده و والدینشان بگذرانند . این الگو قسمتی از شبکه اموزش کودک است.

یک مرکز روزانه کودکان خانه ای است که کودکان در ان بازی می کنند و از این طریق از تصوراتشان بهره می گیرند تا دنیای خودشان را بیافرینند انها برای این مطلب اتاقی نیاز دارند که نباید تصورات انها را محدود کند بلکه باید به طور مداوم تغییریابد .

همچنین مرکز کودکان برای قسمتی از روز خانه ای برای کودکان است . انها باید اینجا احساس کنند که در خانه اند و تمایل دارند که بدانجا بروند.وقتی به کودکان چنین محیطی ارائه میدهید به طور همزمان احساس نیاز به اقدام برای بازی – موزیک- اواز –رقص- نقاشی و ساختن و غیره را میکنند.

ج) اهداف :

1- ایجاد محیطی برای اموزش بهتر کودکان

2- نگرشی نو به دنیای کودک و تعلیم و تربیت کودکان

3- ایجاد دنیای بهتربرای کودکان

4- تقویت حس اکتشاف ، خلاقیت ، تصور ، بیان ، تحقیق و مطالعه در کودکان

5- ایجاد فضایی برای کشف استعداد کودکان

6- تقویت حس استقلال و اعتماد به نفس در کودکان

د)مبانی نظری عام طرح :

هدف از ایجاد مهد کودک ها و کودکستان ها کمک به رشد جسمی ، ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادها و علائق انها می باشد .

تحقق چنین هدفی از دو بعد امکان پذیر است:

1- تامین نیروی انسانی متخصص و کارامد (مربیان اموزشی)

2- چگونگی و اصول طراحی فضای فیزیکی و کالبدی در خور و شایسته جهت احداث چنین مراکزی .

باید در نظر گرفت که اگر محیط فیزیکی و فضای کالبدی با میل ذاتی و طبیعت کودک سازگاری نداشته باشد در ان صورت بعید است روح او تشویق به یاد گیری شود .پس باید طراحی محیط مانوس با روحیات کودکان باشد و فرصت های لازم برای کودکان که انگیزه خود جوش برای اموختن و رسیدن به انواع مهارتها را دارا هستند بوجود اورد . این محیط باید به گونه ای باشد که:

1- کودک از رفتن به ان لذت ببرد .

2- فضایی فعال و پر تحرک برای کودک باشد .

3- از فضای سبز برای رسیدن به اهداف استفاده بهینه شود .

4- حس استقلال و اعتماد به نفس کودک تقویت شود .

5- کودک در انجا احساس امنیت کند.

منابع و ماخذ

روزنامه جام جم - هنر- 14 بهمن 1385

معماری برای کودکان نوشته والتر کرونر

پایان نامه های معماری


شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تکنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در کشورهای مختلف جهان بود به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب کشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 141 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96
شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 3

فصل اول: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن 8

آشنایی با مفهوم سیستم 8

سیستم های باز و کارکردهای آن 9

سیستم های بسته و کارکردهای آن 10

آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن 10

شناسایی سبکها مدیریتی 12

فصل دوم: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن

شناسایی مفهوم آموزش و انواع آن 18

آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته 19

ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای 20

نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور 21

مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن 22

جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای 23

اصول مدیریت آموزش و کارکردهای آن 23

فصل سوم: توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات کارآموزی

ویژگیها، قوانین و مقررات تاسیس

28

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

فرآیند اخذ مجوز تأسیس آموزشگاهها 29

اصول اجرای مقررات و آین نامه های تأسیس آموزشگاهها 32

آشنایی با مسایل و مسئولیتهای حقوقی مدیریت آموزشگاه 31

فصل چهارم: توانایی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها 36

شناسایی دوره های آموزشی قابل اجرا در آموزشگاهها 36

شناسایی اصول تشخیص و انتخاب کادر آموزشی آموزشگاه 37

شناسایی فرآیند برنامه ریزی آموزشی استاندارد مهارت 37

شناسایی اصول تدوین اهداف کلی و جزیی دورة آموزش 39

شناسایی اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی 40

شناسایی اصول تأمین امکانات آموزشی 41

شناسایی اصول مدیریت بر اجرای دوره های آموزشی 41

فصل پنجم: توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی 44

شناسایی مفهوم ارزشیابی آموزشی و روش های آن 45

شناسایی اصول ارزشیابی جامع و فراگیر 46

شناسایی اصول ارزشیابی در اثر بخش آموزشی 49

فصل ششم: توانایی تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاه 52

شناسایی پایة اساسی آیین نگارش 52

شناسایی مقررات مکاتبات اداری 54

شناسایی اصول استناد به قوانین و مقررات در مکاتبات اداری 55

شناسایی اصول تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاهها 56



شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

فصل هفتم : توانایی برقراری روابط انسانی 60

شناسایی مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهندة آن 60

شناسایی عوامل مؤثر ارتباطی 61

شناسایی موانع ارتباطی 63

آشنایی با اصول روانشناسی عمومی 64

آشنایی با جامعه شناسی عمومی 65

شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 67

شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 70

فصل هشتم: توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه 70

آشنایی با اصول مقدمات حسابداری عمومی 70

آشنایی با مراکز مالی و اداری مرتبط با آموزشگاه 73

شناسایی تعرفه های آموزشی آموزشگاهها 74

شناسایی درآمد و هزینه های آموزشگاه 74

فصل نهم: توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت کار 78

آشنایی با حوادث شغلی، علل بروز آن بهداشت محیط کار 78

اشنایی با وسایل ایمنی و بهداشت کار و کاربرد آنها 80

شناسایی اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و بهداشت کار 82

آشنایی با عوارض جانی و اصول انجام کمکهای اولیه 83

اشنایی با آتش سوزی و اصول انجام آتش نشان 84


مقدمه

قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تکنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در کشورهای مختلف جهان بود. به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب کشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید. از این روع صاحبنظران و کارورزان مدیریت آموزشی ، به مطالعه و توضیح واقعیتهای سازمانهای آموزشی پرداختند. آنها برای پاسخگویی به مسایل و مشکلات این سازمانهاع ابتدا به دانشها، مهارتها و تجربه های مدیریت در سازمانهای دیگر متوسل شدند؛ روشها و قواعد کار و فعالیت آنها را اقتباس کردند، مفاهیم ، اصول و نظریه های عموی مدیریت را مورد استفاده قرار دادند، و سپس بر اثر گسترش هدفها و وظایف نظامهای آموزشی و پیچیده تر شدن مدیریت آنها از راه مطالعة واقعیتها و رویدادهای ویژه محیطهای آموزشی ، به مفهوم آفرینی و نظریه پردازی در قلمرو خاص مدیریت آموزشی پرداختند.

فصل اول

توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن:

- آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و کارکردهای آن

- آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمان های رسمی و غیر رسمی

- شناسایی سبک های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و کاربرد آن

مفهوم مدیریت

مدیریت فن هنر قدیمی است که در گذشته های دور، عمدتاً به وسیله سلاطین ، وزیران، روحانیون و فرماندهان نظامی، و در گذشته های نزدیک ، توسط مدیران تجاری و دولتی به کار می آمد. ولی امروزه، تقریباً در همة امور زندگی اجتماعی به کار می آید. چون هر کسی ، در برخی از مراحل زندگی روزمرة خود مدیریت می کند چیزی دربارة مدیریت می داند، ولی غالباً آن را به درستی به کار نمی بندد. برای شروع بحث دربارة مدیریت یعنی ، قلمرویی که هر یک از ما ، حداقل به عنوان یک غیرحرفه ای با آن سروکار داریم، لازم است آن را تعریف کنیم. ولی تعریفی از مدیریت که قابل قبول آن باشد در دست نیست صاحبنظران با هدفها و سوگیریهای مختلف ، تعریف های گوناگونی ارائه کرده اند.

* هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران (فالت 1924)

* فراگردهماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی برای تحقق هدفهای گروهی (دافلی و همکاران ، 1971)

*ایجاد محیطی مؤثر برای افرادی که در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می کنند (کنترواودانل ، 1972)

*کارکردن با و به وسیله افراد و گروهها، برای تحقق و هدفهای سازمانی (هرسی و بلانچارد، 1972)

* هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها (کاست و رزنزویگ ، 1974)

* فراگرد تصمیم گیری و برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و کنترل منابع انسانی ، مالی ، مادی و اطلاعاتی سازمان به منظور تحقق اثر بخش و کار آمد هدفهای آن (گریفین ، 1987)

مفهوم سیستم:

اصولاً ، در ارتباط با پدیده ای دو نوع نگرش وجود دارد:

الف) نگرش تجزیه گرایا مکانیسمی

این نگرش مطابق لا اندیشه فلاسفه یونان باستان است. به این صورت که هر پدیده ای را به زیر مجموعه های آن و اجزاء خرد تقسیم نموده تا با مطالعه رفتاری هر قسمت، رفتار پدیده ای اصلی مورد بررسی قرر گیرد. رنه دکارت از بنیانگذاران این نظریه می باشد و اصول کلی مورد تأیید وی برای برخورد با هر پدیده ای بدین شرح است:

* تنها مواردی قابل پذیرش است که حقیقت آن مشخص شده باشد.

* روند بررسی اجزا و زیر مجموعه ها، از ساده ترین عناصر تا پیچیده تر آن می باشد.

* در تمام مراحل بررسی و مطالعه، نظم در پرداختن به آن اهمیت دارد.

* حتی الامکان هر مسئله ای به اجزاء و عناصر کوچکتر تجزیه گردد.

ب) نگرش کل گرا یا سیستمی: این نوع نگرش نیز واجد ریشه باستانی می باشد و غالباً در ممالک چین ، یونان و ایران باستان مطرح بوده است. به طور کلی ویژگی این نوع نگرش بر عکس نگرش قبلی است. به طوریکه رفتار کلی مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به اینکه هر جزء آن دارای ماهیت و وظیفه ای مشخص در مجموعه می باشد، اثر گذاری و اثر پذیری هر یک بررسی می شود.

آمادگی ذهنی و انعطاف پذیری فکری از جمله پارامترهای اصلی نگرش سیستمی است. به این صورت که در چارچوب تفکر سیستمی، عدم محوریت عادات و اندیشه های آشنا و انعطاف پذیری در برابر اندیشه های جدید و توجه روابط متقابل اجزاء سیستم ، دارای اهمیت زیادی می باشد


بررسی شهر الکترونیک

خاستگاه‌های مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس‌های دولتی و سازمان‌های بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می‌شو
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 262 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60
بررسی شهر الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

شهر الکترونیک چیست؟

شهر الکترونیک یکی از خاستگاه‌های مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است. شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس‌های دولتی و سازمان‌های بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می‌شود. یا به عبارت دیگر می‌توان گفت در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی تامین شود.

به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست. در این شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می‌شوند و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، سازمان آب منطقه‌ای و... بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار می‌دهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه می‌دهند.

در شهر الکترونیک علاوه بر اینکه شهروندان در شهر مجازی و در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های الکترونیک حرکت می‌کنند، قادرند خدمات جاری خود را همچون خریدهای روزمره از طریق شبکه انجام دهند. البته باید به این نکته توجه کرد که شهر الکترونیک یک شهر واقعی است که دارای شهروند، اداره‌ها و سازمان‌های مختلف و... است که در آن فقط ارتباطات و برخی تعامل‌های اجتماعی و تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای روزمره از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.

می‌توان بیشترین ویژگی‌های این شبکه اطلاع‌رسانی را در شبکه حمل و نقل شهری و اطلاع‌رسانی در مورد حوادث غیرمترقبه جست‌وجو کرد که در زمان بروز حوادث غیرمترقبه با توسل به این سیستم می‌توان در کمترین زمان بحران پیش آمده را در منطقه مدیریت کرد.

شهر الکترنیک یک نیاز غیرقابل انکار

رویکرد جهانی طی ۲۰ سال گذشته به سمت اطلاعاتی شدن جوامع بوده و امروزه جامعه‌ای پیشرفته‌تر است که به لحاظ اطلاعاتی سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشد. باتوجه به تکنولوژی‌‏های جدید که پیچیدگی زندگی اجتماعی را به دنبال دارند، نیازمند تسهیل امور مختلف زندگی هستیم و بدون توجه به فناوری بسیاری از امور، زندگی قابل عمل، پی‌‏گیری و اجرا نیست.

در حال حاضر تکنولوژی اطلاعات این امکان را به افراد داده و کمک می‌‏کند تا سریع‌‏تر به اهداف خود دست یابند. ایجاد شهر الکترونیک و قدم گذاشتن در مرحله تکنولوژی IT نیز یک فرصت انکارناپذیر است. این شهر عاملی در جهت ایجاد سازمان‌های شیشه‌ای است به گونه‌ای که تمام کارکردها و هدف‌های سازمان به طور شفاف قابل مشاهده باشد.

شهر الکترونیک دسترسى الکترونیکى شهروندان به شهردارى، ادارات دولتى، بنگاه‌هاى اقتصادى و کلیه خدمات فرهنگى و بهداشتى شهرى به صورت شبانه‌روزى را قابل اطمینان و امن مى‌کند. این شهر از بستر پیشرفته اطلاعات مخابراتى برخوردار است، به صورتى که مى‌توان از طریق کامپیوتر با خانه‌ها، مدارس، ادارات و غیره ارتباط برقرارکرد.

مزایای شهر الکترونیکی

از مزایای اقتصادی پیاده‌سازی طرح شهر الکترونیکی می‌توان به کاهش هزینه‌هاى تردد شهرى، افزایش سرمایه‌گذارى در نتیجه گسترش ارتباطات جهانى، صرفه جویى در مصرف سوخت‌هاى محدود، تسهیل انجام امور اقتصادى به خاطر ۲۴ ساعته بودن ارائه خدمات و... اشاره کرد. کاهش زمان اتلاف شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانه‌تر امکانات، کاهش آلودگى محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهرى از ویژگی‌های اجتماعی شهر الکترونیکی است.

مهم‌ترین اثرات فرهنگى این شهر نیز شامل اطلاع‌رسانى سریع، انتشار نشریات الکترونیکی برای شهروندان، آموزش مجازى، ایجاد کتابخانه دیجیتالى، افزایش سواد و ایجاد نوعى جهان‌نگرى است که به افزایش رفاه و ارتقاى فرهنگ کمک می‌کند. در واقع در شهر الکترونیکی دیگر به شهر به مثابه کالبدی که ساختمان‌های بلند، خیابان‌های پرترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی را دربرمی‌‌گیرد نیست، بلکه شهری است که درآن تعامل میان شهروندان و مسؤولان اهمیت بیشتری می‌یابد و این تعاملات دو سویه است که محیط اجتماعی مطلوبی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

این موضوع به ویژه در مورد کلا‌ن شهرها اهمیت دارد. در شهر الکترونیک کلان شهرها، شهرهایى نیستند با آسمان خراش‌هاى بزرگ، سینماهاى عظیم، سالن‌هاى بزرگ به عنوان محل‌هایى براى تعامل و... بلکه شهرهایی هستند که با زندگی در آنها مى‌توان فیلم‌هاى بزرگ را در صفحات کوچک دید، پشت میز خود در موزه‌ها گردش کرد و به طور کلی دیگر نیازى به چارچوب‌هاى شهرى گذشته نیست. در واقع شهر الکترونیک به معنای شهروند سالاری در مدیریت شهری است.

فعالیت‌های شهر الکترونیک

بسیاری از فعالیت‌هایی که در شهرهای عادی صورت می‌پذیرد قابلیت اجرا در به صورت الکترونیکی و در غالب شهرهای الکترونیکی را دارا می‌باشد و شاید می‌توان گفت این مجموعه فعالیت‌ها در شهرهای الکترونیکی به صورت راحت‌تر اجرا می‌گردد. فعالیت‌های انجام گرفته در یک شهر الکترونیک را می‌توان به مجموعه‌هایی تقسیم کرد که بعضی از آنها عبارتند از:

1- فعالیت‌های بانکی: مثل پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول و غیره

2- فعالیت‌های اداری: مثل ثبت اسناد و املاک، درخواست پاسپورت و امثال آن

3- فعالیت‌های تجاری: مثل خرید و فروش کالا، موسیقی، فیلم و مواد غذایی

4- فعالیت‌های تفریحی: مثل بازی‌های رایانه‌ای، بازدید از موزه‌ها و پارک‌ها

5- کسب اطلاعات: اخبار، روزنامه‌ها، نشریات، وضعیت آب‌ و‌ هوا، ترافیک شهری، ساعات پرواز هواپیماها و...

6- فعالیت‌های علمی: تحقیق در مورد پروژه‌ها، یافتن مقاله‌ها، دسترسی به منابع معتبر، کتابخانه‌‌ها و کتاب‌ها و تالیفات جدید

7- فعالیت‌های آموزشی: مدرسه، دانشگاه و سایر آموزشگاه‌ها

8- فعالیت‌های سیاسی: شرکت در انتخابات، اعلام‌ نظر ‌به مجلس و بخش‌های سیاسی باز

9- فعالیت‌های مسافرتی: رزرو بلیط سفر، رزرو هتل و کرایه اتومبیل

10- کاریابی و درخواست کار: آگاهی یافتن از فرصت‌های کاری، پر‌‌کردن فرم درخواست کار، ارسال و گرفتن نتیجه

11- فعالیت‌های درمانی: مراجعه به پزشک، دریافت دستورالعمل‌‌های ایمنی و اطلاع از تازه‌های پزشکی

12- فعالیت‌های تصمیم‌گیری: بهترین و‌ ‌خلوت‌ترین مسیر در شهر برای رسیدن به مقصد، بهترین رستوران برای صرف غذا، بهترین اماکن تفریحی و سایر بهترین‌ها


بررسی شناخت عوامل مؤثردر بد حجابی دانش آموزان دختر

مساله حجاب که یک دستور دینی است از موضوعات مهم و کلیدی جوامع اسلامی است که با بسیاری از مسایل پیوند خورده است ودارای ابعاد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی گردیده است
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 324 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96
بررسی شناخت عوامل مؤثردر بد حجابی دانش آموزان دختر

فروشنده فایل

کد کاربری 8044
-1- مقدمه

مساله حجاب که یک دستور دینی است از موضوعات مهم و کلیدی جوامع اسلامی است که با بسیاری از مسایل پیوند خورده است ودارای ابعاد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی گردیده است .

این موضوع از جهتی که مورد خطاب آن بیشتر زنان جامعه اسلامی است،به نیمی از جمعیت جامعه ارتباط پیدا می کند ولی از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقشی مهم و اساسی را ایفا می کند در واقع به همه افراد جامعه مربوط می شود و کل جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد. هرچند حجاب در تمام ادیان آسمانی مورد توجه بوده است ولی دین مبین اسلام بعنوان آخرین و کاملترین ادیان به موضوع حجاب توجهی خاص دارد.دین اسلام بعنوان یک حکم الهی به زن می آموزد و بهتر بگویم دستور می دهد در برخورد با مرد و در پوشش خود حدودی را رعایت کند تا ضمن حضور خویش در فعالیت های مختلف جامعه اسلامی نقش اساسی خود را بعنوان مربی واقعی انسان بخوبی ایفا نماید.موضوع حجاب همواره بعنوان یک مساله جنجالی و پر هیاهو در بین طرفداران و مخالفین حجاب در داخل و خارج کشور مطرح بوده است و دشمنان ما به این مساله توجه زیادی دارند و علت توجه آنان عمدتا مبارزه با حجاب بعنوان یکی از مهمترین نشانه های اصالت فرهنگی در مقابل تجاوزگران و بیگانگان است.
دربین جوامع اسلامی برسر مساله حجاب ونیز تا حدودی چگونگی آن اختلاف نظر وجود دارد و همه آنها یکسان به این مساله نمینگرند و در رعایت و التزام به آن یکسان عمل نمیکنند

به گونه ای که عده ای از مردم جوامع وکشورهای اسلامی کاملا به آن مقیدند،عده ای هم هیچ قیدوبندی به آن ندارند،وعده ای تا حدودی آن را رعایت می کنند. این همه اختلاف در رفتار مسلمین با وجود پیامبرواحد،کتاب آسمانی واحد و نزدیکی نظرات علما و فقهای مذاهب مختلف اسلامی درباره حجاب و پوشش ناشی ازچه عواملی است؟

چرا در یک جامعه اسلامی زنان و دخترانی وجود دارند که توجه کافی به پوشش اسلامی ندارند وازآن مهمتر اینکه در بسیاری از موارد مشاهده میشود مادران دارای پوشش مناسب هستند ولی دختران آنها در اجتماع بدحجابندوبعضادر مجالس خصوصی گرفتار بی حجابی می شوند.

چرا در کشور اسلامی ایران با گذشت بیش ازدو دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی و باوجود توجه مدارس به این موضوع،انتشار کتب ورسالات مذهبی مختلف و...نسل جوان ما اهمیت کمتری به این مساله داده و گرایش به بدحجابی پیدا می کنند.هرچند تا کنون در خصوص مساله حجاب و عوامل بد حجابی سخنرانیهای زیادی شده است و کتابهای زیادی به رشته تحریر درآمده است ولی کماکان جامعه دچار بد حجابی است.

به نظر می رسد یکی از دلایل مهم گرایش رو به رشد دختران جوان به بد حجابی،عدم آشنایی آنان به مفهوم و فلسفه حجاب و رابطه دین و دستورات دینی با سعادت و شقاوت انسانهاست و همچنین نقش خانواده،مدرسه،دوستان،رسانه های گروهی و ماهواره و...از جمله مواردی هستند که در موضوع بد حجابی حایز اهمیت هستند وهر کدام در جای خود تاثیر بسزایی در کاهش ویا افزایش بدحجابی عهده دار می باشند.
دراین پژوهش سعی بر این است نقش هر کدام از عوامل فوق در میزان گرایش به بد حجابی دختران دبیرستانی مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد.امید آنکه نتایج این پژوهش بتواند در ترویج حجاب اسلامی وجلوگیری از گسترش بد حجابی و کاهش این ناهنجاری اجتماعی موثر واقع گردد.
1-2- بیان مساله پژوهش
از جمله مسایل و موضوعاتی که در تمام ادیان آسمانی و حتی در مکاتب غیر دینی از آن سخن به میان آمده است پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد است.
از آنجا که جوانهای ماجامعه اسلامی زندگی می کنند و برنامه های آموزشی و تربیتی مدارس،برنامه های صدا وسیما،مراسم مذهبی،کتب ومقالات دینی والگوهای اسلامی و اجتماعی همگی درصدد تربیت جوانان ونسل جدید می باشند لکن متاسفانه آنگونه که می بایست عوامل فوق درتربیت فرزندان موفقیت مطلوبی بدست نیاورده اند و موضوع حجاب در جامعه اسلامی ما نسبت به دهه اول انقلاب کم رنگ تر شده ودر قشرها ومکانهایی به طور کلی رنگ باخته است . این مسئله ما را بر ان داشت تا به ریشه یابی عوامل موثر در گرایش دختران جوان به بدحجابی بپردازیم.
امید است یافته های این پژوهش، ریشه های کم توجهی به حجاب را در میان دانش اموزان ودانش پژوهان شناسایی نماید. و متولیان امر تعلیم وتربیت با بهره گیری ازنتایج این تحقیق

برنامه ریزی های لازم را جهت برطرف نمودن این مشکل به عمل آورند.
1-3-اهمیت وضرورت تحقیق

وجود جامعه سالم در گرو تربیت دختران سالم ومقید به احکام الهی است و وقتیکه در لباس ورفتارفرزندان تغییرایجاد شده است باید منتظر تغییر در سلامت جامعه خود و آیندگان باشیم.

در هر جامعه ای که روابط زن ومرد بر اساس عفاف باشد وزنان در خارج از دایره ازدواج خود آرا وخود نما نباشد قلبها آرام وروحها سالم خواهد بودو در هر جامعه ای که از این مسئله غافل شودغریزه جنسی تحریک پذیر شده است و برای هر دو جنس ناآرامی و طغیانگری را بدنبال خواهد داشت وثمره آن چیزی جز خیانت به ناموس دیگران ،قتل ،آدم ربایی ،حسادت ،رقابت در خود آرایی ،خود کم بینی،افسردگی، برهم خوردن روابط خانوادگی ،وجود فرزندان بی سر پرست ، بی فرهنگی و بی هویتی و در یک کلمه دوری از خدا نخواهد بود.

حال که جامعه کنون ما در این واد قدم گذاشته و خانواده ها احساس خطر و بی امنیتی برای فرزندان خود دارند ضروری است که با توجه دادن جوانان به امر حجاب و پوشش اسلامی ، اعتقادات آنها به این ارزش اخلاقی و اجتماعی تعمیق و با شناخت عوامل موثر در بوجود آوردن بد حجابی در جامعه به کمک مسئولین فرهنگی و دست اندر کاران تعلیم و تربیت بشتابیم و با مشارکت موثر خانواده ها، رسانه های جمعی و گروهی عوامل بوجود آورنده این ناهنجاری اخلاقی و اجتماعی را در حد امکان از بین ببریم تا جوانان ما بتوانند در بستری مناسب در فعالیت های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ،اقتصادی، سیاسی جامعه حضوری فعال و موثر داشته باشند.


گزارش کارآموزی جوشکاری در شرکت آرگون صنعت مرکزی

فهرست مطالب آشنایی با مکان کارآموزی معرفی شرکت و تاریخچه آن چارت مدیریت و منابع انسانی خلاصه ای از نحوه عملکرد دستگاههای تاسیساتی خلاصه ای از پروژه های انجام شده در شرکت و مراحل اجرای آن سیستم آبیاری قطره ای شهرک دانشگاهی دانشگاه آزاد خمین سیستم حرارت مرکزی ساختمان علوم انسانی دانشگاه آزاد خمین ارزیابی بخشهای مرتبط با رشت
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 77 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 42
گزارش کارآموزی جوشکاری در شرکت آرگون صنعت مرکزی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

آشنایی با مکان کارآموزی

- معرفی شرکت و تاریخچه آن

- چارت مدیریت و منابع انسانی خلاصه ای از نحوه عملکرد دستگاههای تاسیساتی

- خلاصه ای از پروژه های انجام شده در شرکت و مراحل اجرای آن

سیستم آبیاری قطره ای شهرک دانشگاهی دانشگاه آزاد خمین

سیستم حرارت مرکزی ساختمان علوم انسانی دانشگاه آزاد خمین

ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته مدیریت صنعتی

- بازاریابی و اخذ یک پروژه

- برنامه ریزی جهت انجام پروژه

- مدیریت پروژه

آزمون آموخته ها، نتایج و پیشنهادات

- پروژه های در دست اقدام شرکت

- فرمهای پیشرفت و پایان دوره

مقدمه

رده بندی براساس نوع اتصال

آشنایی با اصول ایمنی

ایمنی عمومی

ایمنی در جوشکاری

رعایت نکات ایمنی عمومی

شناخت اصول برشکاری

آشنایی با برشکاری و گازهای مورد استفاده

ایمنی در برشکاری

آشنایی با تعاریف جوشکاری و انواع روشهای جوشکاری

تعریف جوشکاری

رده بندی فرآیندهای جوشکاری

تاریخچه جوشکاری

آشنایی با انواع روشهای جوشکاری

جوشکاری قوس الکترود روپوش دار

فرایند جوش زیر پودری

طراحی جوش

عملیات حرارتی مورد نیاز

شناخت انواع دستگاههای جوشکاری و تجهیزات آن

ترانسفورماتورهای جوشکاری

مشخصات جریان برق در جوشکاری

دستگاههای جوشکاری برق

انواع جریان

بررسی عوامل مختلف در جوشکاری

انحراف قوس

طبقه بندی الکترودها از لحاظ جنس فلز

تقسیم بندی الکترودها از لحاظ جنس فلز

ویژگیهای پوششهای کیفی

تقسیم بندی الکترودهای پوششدار براساس ترکیبات شیمیایی روپوش ها

شناسایی الکترودها از طریق حروف با اعداد

آشنایی با انواع فلزات و شناخت مواد مصرفی در جوشکاری

آشنایی با برخی از مواد پایه در جوشکاری

فولادها

نکاتی درباره جوشکاری با الکترود E6010

تقسیم بندی الکترودها از لحاظ جنس مغزی

متداولترین الکترودهای مورد استفاده

نکاتی در مورد نگهداری الکترودها

تنش

پیش گرم کردن

قوانین جلوگیری از پیچیدگی در هنگام جوشکاری قطعات

الکترود تنگستن

آشنایی با نقشه خوانی

علائم جوش در نقشه

نقشه خوانی در جوشکاری

نکاتی درباره برگه های W.P.S و W.P.Q.T و P.Q.R

جوشکاری قوس تنگستنی

جوشکاری قوس فلزی با گاز محافظ

جوشکاری با قوس الکترود تنگستنی

اصول اساسی جوشکاری با قوس الکتریکی در پناه گاز محافظ

انواع جریانهای الکتریکی و اثرات آنها در جوشکاری TIG

تورچهای جوشکاری با گاز محافظ

نازلها

گازهای محافظ

مشخصات گاز هلیم

مشخصات گاز آرگون

نکنیک جوشکاری TIG

آشنایی با سیستم High Frequency

کاربرد سیستم HF

شناخت انواع عیوب جوشکاری و آشنایی با روشهای بازرسی و تست جوش

عیوب جوش

انواع آزمایش جوش

معرفی شرکت و تاریخچه آن

شرکت آرگون صنعت مرکزی در تاریخ 1/7/83 با هدف اجرای طرح های تاسیساتی و نیز مشاوره و طراحی در زمینه های سیستم های حرارتی و برودت مرکزی- آبرسانی
قطره ای و نیز فروش تجهیزات مربوطه افتتاح گردید این شرکت دارای امکانات لازم در جهت اجرا و طراحی پروژه های مذکور می باشد.

این شرکت کار خود را با فروش کپسولهای آتش نشانی- سقف های کاذب شروع و با تشکیل چارت پرسنلی شروع به طراحی و مشاوره در زمینه های تاسیساتی نمود و در حال حاضر چندین تاسیساتی- سقف کاذب و نیز آبیاری محوطه در حال اجرا دارد مکان شرکت جهت طراحی در داخل شهر و در زمینه اجرا داخل پروژه به صورت کارگاههای قابل انتقال است.

چارت مدیریت و منابع انسانی

چارت مدیریتی به صورت منابع انسانی موقت کاربریدارد، هئیت مدیره- مدیر عامل- راننده نیروهای فنی «کاردانی تأسیسات و برق و عمران» و حسابدار نیروهای دائم و عملیات های اجرایی شامل حفاری- لوله کشی و ... توسط نیروهای موقت انجام می شوند.

چارت مدیریتی شرکت بصورت زیر است.

مقدمه:

امروزه نقش صنعت، نوآوری نیز پیشرفت صنعتی بر کسی پوشیده نیست، و کشور متمدن و صنعتی کشوری محسوب می شود که دارای توانمدیهای صنعتی و نیز مدیریت منابع و معادن و نیز نیروی انسانی فنی باشد با توجه به روند رو به رشد کشور، در زمینه صنعت نقش مدیریت و برنامه ریزی جهت پیشرفت بدیهی است. مدیریت پروژه های صنعتی باید دارای ویژگیهای باشند تا بصورت مدیریت ارزش و نیز مهندس ارزش مطرح شوند برخی از ویژگیهای مدیریت ارزش عبارتند از

الف- برنامه ریزی جهت انجام کامل پروژه در کوتاهترین زمان ممکن

ب- برنامه ریزی جهت انجام کامل پروژه با کمترین هزینه ممکن بدون آسیب رسانی به کیفیت

ج- کمترین تلفات یا هزینه های جانبی

طبیعتا برنامه ریزی یک پروژه با ویژگیهای مطروحه کار آسانی نیست و نیز به اطلاعات اولیه مهندسی در خصوص پروژه و نیز اطلاعات مدیریت فنی دارد و نیز دارای مراحل برنامه ریزی که مراحل برنامه ریزی را می توان بصورت زیر بیان نمود

1- تهیه اطلاعات اولیه مهندسی و نیز مدیریتی در خصوص پروژه

2- طراحی فلوچارت ترتیبی از مراحل انجام پروژه

3- تهیه جدول زمان بندی

4- تهیه برنامه خرید و انبار داری

اما برنامه ریزی فقط جزئی از مدیریت پروژه محسوب می شود و انجام پروژه مراحل دیگری نیز دارد. تحقیق ارائه شده روندی است از آغاز تا انجام یک پروژه در شرکت آرگون صنعت مرکزی که بصورت مثالی جهت تحقیق پژوهشهای مدیریت جهت تأمل، تفکر و اصلاح سیستم مدیریتی ارائه شده است.

بازاریابی و اخذ یک پروژه عمرانی

اخذ یک پروژه اجرایی جهت انجام دارای مراحلی است که این مراحل باید دقیق و درست طی شود تا دارای سود آوری باشد و نیز اخذ پروژه انجام گیرد مراحل اخذ یک پروژه عمرانی به قرار زیر است

1- دریافت اسناد و نقشه های مربوط به پروژه

2- متره نقشه ها و لیست کردن تجهیزات مورد نیاز

3- برآورد هزینه ها

4- محاسبات مدیریتی و محاسبه میزان سود

5- ارسال مدارک به مناقصد گذار

الف- دریافت اسناد و نقشه های مربوط به پروژه

اولین قدم در اجرایی کردن عملیات عمرانی دریافت اسناد و نقشه های پروژه است که توسط کارفرما فراخوان می گردد، اسناد مناقصه معمولا شامل شرایط مناقصه گذار جهت اجرا و نیز توضیحاتی در مورد آن است و نقشه ها نیز در واقع نحوه اجرا را به صورت مقیاس دار نشان می دهد معمولا جهت اعتبار بخشیدن به امر مناقصه از طرفین شرکت کننده ضمانت نامه های بانکی نیز دریافت می شود که در صورت قبول و یا رد شدن قابل استرداد خواهد بود.

ب- متره نقشه ها و لیست کردن تجهیزات مورد نیاز

تعریف متره: متره یعنی بررسی نقشه های که مربوط به عملیات و لیست کردن عملیات مورد اجرا به صورت مقدار در واحد به عنوان مثال فرض کنیم عملیات مورد نظر اجرای لوله کشی گاز باشد در این صورت یکی از آیتم های متره میزان دقیق لوله گذاری به صورت متر طول خواهد بود مثلا «متر 80» بعد از متره نوبت به لیست کردن عملیات به ترتیب از بالاترین اولویت به پایین ترین اولویت خواهد بود تا هزینه ها به صورت نمودار نزولی بر حسب قیمت ترسیم گردد.


بررسی شبکه سازی در ویندوز

تا سال 1985 سیستمهای عامل برای اجرای هر کاری نیاز به اخذ یک دستور داشتند، استفاده کننده باید دستور خود را با ثبت کردن واژه ای از طریق صفحه کلید به اطلاع سیستم می رساند در سال 1985 مایکروسافت اولین نسخه سیستم پنجره ای خود را موسوم به «ویندوز یک» عرضه نمود
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 9093 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 175
بررسی شبکه سازی در ویندوز

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فـهرست مطالـب

عنوان صفحه

مقدمه ............................................................................................................. 1

فصل اول :

آشنایی با ویژگی ویندوزNT ......................................................................... 2

فصل دوم :

1- نصب Windows NT : .......................................................................... 4

1-2- انواع نصب NT : ................................................................................. 5

2-2- مراحل چهارگانه نصب NT : ............................................................. 7

3-2- نصب ازطریقه شبکه : ........................................................................ 20

فصل سوم : شبکه سازی در Windows NT

1-3- اهداف : .............................................................................................. 24

2-3- معماری شبکه : .................................................................................. 24

3-3- دسترسی به فایل ها و خدمات چاپی : ............................................... 35

4-3- پردازش گسترده :............................................................................... 39

5-3- پروتکل های شبکه : ........................................................................... 42

6-3- آشنایی با تنظیمات شبکه در NT : .................................................... 70

7-3- روش پیاده سازی شبکه نظیردر ویندوزNT :................................... 73

8-3- مراحل راه اندازی شبکه نظیربه نظیر : .............................................. 73

9-3- اشتراک منابع و کنترل آن :................................................................. 75

فصل چهارم :

1-4- شناسایی اصول با کارت شبکه :......................................................... 76

2-4- شناسایی اصول تنظیم شبکه :............................................................. 80

3-4- شناسایی اصول نصب اجزای شبکه : ................................................ 83

فصل پنجم :

1-5- خدمات شبکه : ................................................................................... 84

2-5- شبکه : ................................................................................................ 84

3-5- (Dynamic Host Configuration Protocol ) DHCP : ........ 86

4-5 –(Windows internet Naming Service) WINS : .................... 107

5-5- (Domain Name System) DNS: ............................................. 122

6-5- Computer Browser: .................................................................. 131

فصل ششم : اینترنت واینترانت ها

1-6- اهداف : ............................................................................................. 137

2-6- مروری براینترنت و اینترانت : .......................................................... 137

3-6- برپایی سایت های اینترنت و اینترانت : ............................................. 139

4-6- : Microsoft Internet Explorer ................................................ 147

5-6- ایمن سازی سایت های اینترنت واینترانت : ...................................... 151

فصل هفتم :

سرویس دهنده DNS مایکروسافت : ........................................................ 155

فصل هشتم :

نرم افزارDNS : ........................................................................................ 159

تماس اجرایی : ............................................................................................. 160

سرویس دهنده های نام : ............................................................................ 161

نصب WINS : ............................................................................................ 166

تنظیم WINS روی SERVER : .............................................................. 167

تست میزبان WINS : ................................................................................. 168

تنظیم رکوردها : .......................................................................................... 169

شرکای کپی برداری WINS : ................................................................. 169

منابع و مآخذ : ............................................................................................. 170

مقدمه

تا سال 1985 سیستمهای عامل برای اجرای هر کاری نیاز به اخذ یک دستور داشتند، استفاده کننده باید دستور خود را با ثبت کردن واژه ای از طریق صفحه کلید به اطلاع سیستم می رساند. در سال 1985 مایکروسافت اولین نسخه سیستم پنجره ای خود را موسوم به «ویندوز یک» عرضه نمود. چندی بعد مایکروسافت نسخه متعادل تر ویندوز خود را که اکثراً آن را با نام نسخه «1/3» می شناسند به بازار عرضه کرد. این نسخه قادر بود در حالت حفاظت شده اجرا گردد و همچنین از حافظه مجازی نیز سود می برد. پیشرفت بزرگ مایکروسافت با عرضه ویندوز NT حاصل شد. زمان ارائه این نسخه قبل از ارائه ویندوز 95 می باشد. حرکت بزرگ مایکروسافت در این مرحله حذف DOS و جایگزین نمودن سیستم گرافیکی 3GUI بود. این سیستم گرافیکی باید مستقل بوده و به حالت حفاظت شده عمل نماید. حالت حفاظت شده یا Protected Mode در واقع اجازه می دهد که حافظه کامپیوتر بتواند 2 برنامه را هم زمان اجرا نموده، بدون اینکه تداخلی در عملکرد هر یک پدیده بیاید.

فصل اول

1- آشنایی با ویژگی ویندوز NT

این سیستم عامل دارای امتیاز و محاسن زیادی می باشد. مایکروسافت قابلیتهای جدیدی را به نسخه NT4.0 اضافه نموده که قادر به کار آیی بهتر و سریع تر می باشد. بعضی از این ویژگی ها به شرح ذیل می باشند:

  • یکی از علل اولیه بهینه نمودن دستگاهها و ابزارها به سیستم NT4.0 سرعت بیشتر و پایداری بهتر آن است. در مقایسه با روش 16 بیتی ویندوز 1/3، سیستم 32 بیتی Kernel (هسته مرکزی سیستم عامل) در NT بسیار سریع تر است. کلیه درایورها نیز 32 بیتی هستند. ( Multi threadingیا Mulititasking) که در مجموع تأیید بسزایی بر روی سرعت این سیستم عامل می گذارد.
  • طبیعت استفاده هم زمان برنامه ها در NT4.0 بهتر است. هریک از برنامه های 32 بیتی که تحت ویندوز NT اجرا می شوند دارای قابلیت استفاده از حق تقدم می باشند. یعنی هیچ برنامه ای نمی تواند تمام قابلیت CPU را اشغال نماید.
  • برخلاف ویندوز 1/3 ویندوز NT3.51 ، نسخه جدید NT یک ابزار جدید به نام Explorer دارد .
  • سرویسهای peer web که قابلیت انتشار نوشتارها (Documents) و برنامه های متقابل (Interactive Programs) را بر روی شبکه اینترنت و Website ارائه می دهد.
  • پروتکل PPTP یا Point – to – point tunneling protocol که در ارتباط کامپیوتری بین مراکز از طریق خطوط تلفن استفاده می شود. این پروتکل در تبادل اطلاعات و برنامه ها کاربرد زیادی داشته و قابلیت تبادل با پروتکل های دیگر را به علت انعطاف پذیری زیاد خود دارا می باشد.
  • سیستم پیشرفته Cotrol Panel که مدیریت ویندوز را آسان می سازد.
  • ویندوز NT این امکان را به شما خواهد داد که بدون نگرانی منابع سیستم خود را از قبیل (پوشه ها و برنامه ها، چاپگرها و ...) با شخص یا اشخاص دیگر به اشتراک بگذارید.

فصل دوم

1- نصب Windowxs NT :

در ادامة با فرآیند نصب NT server و تفاوت آن با نصب NT W/S آشنا می شویم. دیسک نوری NT دارای گونه های مختلفی از این سیستم عامل برای پردازندة Intel X86 و کامپیوترهای RISC (PPC, Alpha , MIPS) است که در پوشه های Alpha , MIPS , 1386 و PPC گنجانده شده اند. فرآیند نصب NT با توجه به بستر سخت افزاری به یکی از روش زیر آغاز می شود:

الف) Windows NT در کامپیوترهای Intel به کمک دیسک های Setup و NT CD نصب می شود. دیسک های Setup شامل Setup disk # 2 , Setup Boot disk که به همراه NT CD عرضه می شوند، حاوی نسخة حداقلی از سیستم عامل Windows NT بوده و شرایط لازم را برای نصب NT در کامپیوتری که فاقد هر گونه سیستم عاملی است، فراهم می آورند. اگر PC با استاندارد EL Torito سازگار باشد، می توان مستقیماً آن را به کمک CD راه اندازی نمود.

ب) در کامپیوترهای RISC برنامة Setupldr مستقیماً از روی NT CD اجرا می شود که بسته به نوع کامپیوتر ممکن است مثلاً با انتخاب گزینة Run a program یا Install Windiws NT from CD در برنامة Firmware انجام شود.


سیستمهای عامل بلادرنگ

مهمترین کاربرد سیستمهای بلادرنگ در رابطه با عملیات کنترل پردازش است خاصیت مهم سیستم عاملهای بلادرنگ این است که هر فعل و انفعال با کامپیوتر بایستی یک پاسخ در مدت زمانی که از قبل تعیین شده است دریافت دارد
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 917 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 78
سیستمهای عامل بلادرنگ

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب:

· فصل اول : زمانبندی بلادرنگ...................................................................7

مقدمه....................................................................................................................8

مشخصات سیستم های بلادرنگ...............................................................................9

زمانبندی بلادرنگ................................................................................................14

رویکردهای ایستای مبتنی بر جدول.......................................................................16

رویکردهای ایستای مبتنی بر اولویت و با قبضه کردن.............................................16

رویکردهای پویا بر اساس برنامه ریزی...................................................................16

رویکردهای پویا با بهترین کوشش.........................................................................17

زمانبندی ایستا مبتنی بر جدول.............................................................................18

زمانبندی ایستای مبتنی بر اولویت و با قبضه کردن................................................18

زمانبند مهلت زمانی.............................................................................................18

زمانبندی Linux .............................................................................................26

زمانبندی Unix SVR4.....................................................................................28

· فصل دوم : الگوریتم های برنامه ریزی و حمایت سیستم های اجرایی برای سیستم های بلادرنگ..............................................................................31

خلاصه..............................................................................................................32

برنامه ریزی بلادرنگ.........................................................................................35

متریک های اجرا در سیستم های بلادرنگ..........................................................36

الگوهای برنامه ریزی.........................................................................................38

الگوریتمهای برنامه ریزی برای این الگوها.....................................................40

برنامه ریزی ثابت Table –Driven ..........................................................41

برنامه ریزی priority driven preemptive .........................................42

برنامه ریزی دینامیک ....................................................................................43

برنامه ریزی Best –Effort دینامیک..........................................................44

موضوعات برنامه ریزی مهم............................................................................45

برنامه ریزی با محدودیتهای توان خطا............................................................45

برنامه ریزی با احیای منابع.............................................................................46

سیستم اجرایی بلادرنگ ................................................................................46

هسته های کوچک ، سریع و اختصاصی............................................................47

توسعه های زمان واقعی برای سیستم های اجرای بازرگانی................................48

سیستم های اجرای تحقیق................................................................................50

هسته MARS..................................................................................................51

هسته SPRING..............................................................................................52

هستهMARUTI ..............................................................................................52

هسته ARTS ..................................................................................................52

· فصل سوم : بررسی ارتباط میان اجزای یک سیستم جامع بلادرنگ............ 55

خلاصه.................................................................................................................56

شرح رابط میان RTOS و برنامه کاربردی............................................................58

شرح عملگرهای بهبودیافته....................................................................................63

تشریح مطالعات تجربی..........................................................................................69

فصل چهارم : منابع...............................................................................73

فهرست جدول ها و شکلها :

شکل 1 – 1 : زمانبندی یک فرایند بلادرنگ.........................................................15

شکل 1 – 2 : زمانبندی وظیفه های بلادرنگ متناوب با مهلتهای زمانی کامل شدن....................................................................................................................22

شکل 1 – 3 : زمانبندی وظیفه های بلادرنگ نامتناوب با مهلتهای زمانی در شروع..................................................................................................................24

شکل 1 – 4 : مثالی از زمانبندی Linux.............................................................28

شکل 1 – 5: طبقه های اولویت در SVR4 ......................................................30

جدول 1 -1 : اطلاعات اجرای دو وظیفه متناوب..............................................22

جدول1 – 2: اطلاعات اجرای پنج وظیفه نامتناوب...........................................25

شکل 3 – 1: معماری سیستم جامع.......................................................................58

شکل 3 – 2 : پروتکل ارتباط RS- 232C .........................................................60

شکل 3 – 3: خطای checksum .......................................................................62

شکل 3 – 4 : زمان تزریق خطا............................................................................64

شکل 3 – 5 : ی عملگرهای جهشافته..................................................................67

شکل 3 – 6 : مثالی از CRM .............................................................................68

شکل 3 – 7 : مثالی از CRH ...............................................................................68

جدول 3 – 1: رابط میان RTOS و برنامه........................................................61

جدول 3 – 2 : محل تزریق خطا........................................................................65

جدول 3 – 3 : RTOS و برنامه های کاربردی ..............................................70

جدول 3 – 4 : تعداد رابطهای بین RTOS و برنامه........................................71

مقدمه:

مهمترین کاربرد سیستمهای بلادرنگ در رابطه با عملیات کنترل پردازش است . خاصیت مهم سیستم عاملهای بلادرنگ این است که هر فعل و انفعال با کامپیوتر بایستی یک پاسخ در مدت زمانی که از قبل تعیین شده است دریافت دارد . سیستم بایستی بتواند این زمان پاسخ را گارانتی بکند (عواقب زمان پاسخ بد در رابطه با سیستمی که یک هواپیما و یا یک کارخانه شیمیایی را کنترل میکند را میتوان براحتی تصور کرد ) . مسئله زمان پاسخ در عمل به این معناست که معمولاً نرم افزار بصورت خاص-منظور است و به کاربرد بخصوصی اختصاص یافته است . دستگاههای جنبی چنین سیستمهایی نیز به احتمال قوی دستگاههای بخصوصی هستند . مثلاً ممکن است که از وسایل حس کننده که با سیگنالهای آنالوگ عمل می کنند به جای ترمینالهای عادی استفاده شوند

مشخصات سیستمهای عامل بلادرنگ:

سیستمهای عامل بلادرنگ را میتوان با داشتن ملزومات یگانه در پنج حوزه عمومی زیر مشخص نمود:

· قطعی بودن

· پاسخ دهی

· کنترل کاربر

· قابلیت اطمینان

· نرمش با خطا

سیستم عاملی قطعی است که عملیات خود را در زمانهای ثابت یا فواصل زمانی از پیش تعیین شده ، انجام دهد. وقتی چند فرایند در رقابت برای منابع و زمان پردازنده هستند ، هیچ سیستمی نمی تواند قطعی باشد. در یک سیستم عامل بلادرنگ ، درخواستهای فرایند برای خدمت توسط رخدادها و زمانبندی های خارجی اعمال می شود. میزان پاسخگویی سیستم عامل به درخواستها ، اولاً به سرعتی که می تواند به وقفه ها پاسخ دهد و ثانیاً به اینکه آیا سیستم ظرفیت کافی برای اداره تمام درخواستها ، در زمان معلوم دارد یا خیر، وابسته است .

یک معیار مفید برای قابلیت عملکرد قطعی سیستم عامل، حداکثر تأخیر از زمان ورود یک وقفه دستگاه با اولویت بالا ، تا زمان شروع خدمت است . در سیستم های عامل غیر بلا درنگ ، این تأخیر ممکن است در محدوده دهها تا صدها میلی ثانیه باشد ، در حالیکه در یک سیستم عامل بلادرنگ ممکن است این تأخیر حد بالایی از محدوده چند میکرو ثانیه تا یک میلی ثانیه داشته باشد .

یک مشخصه مربوط ولی مجزا ، پاسخ دهی است. قطعی بودن درباره این است که سیستم عامل پس از تصدیق ، چه مدت صرف خدمت دادن به وقفه می نماید . موارد پاسخ دهی عبارتند از :

1. مقدار زمان لازم برای اداره اولیه وقفه و شروع به اجرای روال خدماتی وقفه . اگر برای اجرای روال خدماتی وقفه نیاز به تغییر متن باشد ، تأخیر بیش از حالتی است که می توانست روال خدماتی وقفه در متن فرایند جاری اجرا گردد .

2. مقدار زمان لازم برای اجرای روال خدماتی وقفه. معمولاً این زمان بستگی به سخت افزار دارد.

3. تأثیر تو در تو بودن وقفه ها . اگر یک روال خدماتی وقفه با ورود وقفه دیگری دچار وقفه شود، خدمت مربوط به آن دچار تأخیر میگردد.

قطعی بودن و پاسخ دهی به همراه هم ، زمان پاسخ به رخدادهای خارجی را تعیین می کنند. ویژگی زمان پاسخ در سیستم های بلادرنگ بسیار حساس است ، زیرا چنین سیستم هایی باید نیازهای زمانی اعمال شده توسط افراد ، دستگاهها و جریان داده ها در خارج از سیستم را رعایت کنند.

عموماً کنترل کاربر در یک سیستم بلادرنگ بسیار وسیع تر از کنترل کاربر در سیستم عامل عادی است .

در سیستم عامل عادی، کاربر یا هیچ گونه کنترلی بر عمل زمانبندی ندارد یا فقط می تواند رهنمونهای کلی ارائه کند. مثلاً کاربران را از نظر اولویت طبقه بندی نماید . ولی در یک سیستم بلادرنگ لازم است به کاربر اجازه کنترل دقیق اولویت وظیفه داده شود. کاربر باید بتواند میان وظیفه های سخت و نرم تفاوت قائل شود و اولویتهای نسبی در هر طبقه را تعیین نماید . همچنین یک سیستم بلادرنگ به کاربر اجازه می دهد تا مشخصاتی مثل استفاده از صفحه بندی یا مبادله فرا یند ، کدام فرایندها باید در حافظه اصلی مقیم باشند ، کدام الگوریتم های انتقال از دیسک به کار گرفته شوند و اینکه فرایندهای در اولویتهای متفاوت چه حقوقی داشته باشند را تعیین نماید .


بررسی سیستم های حسابداری

این پروژه شامل مراحل ساخت یک سیستم نرم افزاری محاسبه حقوق یک شرکت است که در آن از زبان های SQL و Delphi استفاده شده است که در حال حاضر از زبان های رایج برای ایجاد پایگاه داده است که ما با استفاده از زبان SQL پایگاه داده مردنظر را ایجاد کرده و تمام مراحل برنامه نویسی آن و کارهای را که سیستم باید انجام دهد را با استفاده از Delphi شبیه سازی می کنیم
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 2516 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 93
بررسی سیستم های حسابداری

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

این پروژه شامل مراحل ساخت یک سیستم نرم افزاری محاسبه حقوق یک شرکت است که در آن از زبان های SQL و Delphi استفاده شده است که در حال حاضر از زبان های رایج برای ایجاد پایگاه داده است. که ما با استفاده از زبان SQL پایگاه داده مردنظر را ایجاد کرده و تمام مراحل برنامه نویسی آن و کارهای را که سیستم باید انجام دهد را با استفاده از Delphi شبیه سازی می کنیم. در این پروژه سعی شده است حدالامکان از حجم کار حسابداری بصورت دستی که بخش عمده ای از کارها در این بخش انجام می شود کاهیده و بتوان بصورت الکترونیکی و با امنیت بالا این بخش را اداره کرد.

فهرست

فصل اول : تاریخچه نرم افزارهای پروژه

مقدمه. 11

تاریخچه زبان دلفی.. 13

تاریخچه. 20

چارت سازمانی.. 23

حوزه های عملکرد شرکت نوآوران مبانی پرداز:......................................................................................................................................................................................................

فصل دوم: مراحل ساخت پروژه

مراحل ساخت پروژه. 24

مشکلات موجود قبل از ایجاد پروژه. 34

مزایای ایجاد پروژه. 35

عوامل موجود در پروژه. 35

چگونگی ایجاد پروژه. 36

ایجاد و راهبری پایگاه داده و فایل های داده ای.. 37

فصل سوم:تشریح پروژه

تشریح پروژه. 41

ثبت پرسنل.. 45

ثبت سمت... 49

ثبت سمت پرسنل.. 52

ثبت مزایا 55

ثبت کسورات.. 58

ثبت بیمه. 61

تقویم کاری.. 62

تعطیلات رسمی.. 65

تعریف کاربر. 66

سطح دسترسی.. 69

بخش ساعت ورود و خروج. 70

ماموریت... 74

مساعده 77

غیبت... 79

تاخیر‏های مجاز 82

پرداخت حقوق.. 85

جستجو. 89

نتیجه گیری.. 90

پیشنهادات... 91

منابع.. 92

فهرست شکل ها

شکل1: صفحه اصلی(تعاریف)...............................................................................................................................31

شکل2: صفحه اصلی(ساعت ورود وخروج).........................................................................................................32

شکل3: صفحه اصلی(اطلاعات کاری)..................................................................................................................33

شکل4: صفحه اصلی(خروج)................................................................................................................................34

شکل:5 پرسنل......................................................................................................................................................35

5-1: ثبت مشخصات پرسنل............................................................................................................................36

5-2: اصلاح مشخصات پرسنل..........................................................................................................................37

5-3: چاپ مشخصات پرسنل............................................................................................................................38

شکل6: سمت ها....................................................................................................................................................39

6-1: ثبت سمت....................................................................................................................................................40

6-2: اصلاح سمت................................................................................................................................................41

شکل7: سمت پرسنل............................................................................................................................................42

7- 1 :ثبت سمت پرسنل....................................................................................................................................43

اصلاح سمت پرسنل.................................................................................................................................44: 7-2

شکل8 :مزایا..........................................................................................................................................................45

ثبت مزایا..................................................................................................................................................46: 8-1

اصلاح مزایا..............................................................................................................................................47: 8-2

شکل 9: کسورات .................................................................................................................................................

مقدمه

چند سالی است که از دیجیتالی شدن و اینترنتی شدن زندگی صحبت می‌کنیم به طوری که می‌توان گفت دنیای ما در حال عوض شدن و تغییر به دنیایی دیجیتالی است در تمام اعمال و کردار روزانه ما نشانه‌هایی از میل به این دنیای جدید دیده می‌شود. هر روزه از بهداشت و پزشکی الکترونیکی و دیجیتالی گرفته تا آموزش و شهر و دولت الکترونیک و کارت‌های هوشمند و پول الکترونیک و ... صحبت می‌شود. البته در بعضی از موارد هم کار از صحبت کردن می‌گذرد و برخی از این نشانه‌های دیجیتالی و اینترنتی شدن را به عینه در زندگی روزمره‌مان مشاهده می‌کنیم. باپیشرفت صنعت الکترونیک و مدرن شدن ابزارها و وسایل باعث شده است که دنیای امروزی از فناوری الکترونیکی بیشتر استفاده کند و تا بتواند حدالامکان کار کردن را آسان کنند و دنیای کامپیوتر و ارتباطات الکترونیکی از این امر مستثنا نیستند.

امروزه بیشتر شرکت ها و ادارات دولتی و کارخانجات از سیستم های الکترونیکی برای سریعتر و بادقت انجام گرفتن کارای روزانه خود استفاده می کنند که باعث بهینه شدن زمان ,کاهش خطاهای انسانی , افزایش کارایی ,افزایش کارآوری و.... می شود و منجر شده است که بیشتر کشورهای در حال توسعه از سیستم الکترونیکی استفاده کنند. دراین پروژه ما سعی کرده ایم که سیستم حسابداری یک شرکت را به صورت الکترونیکی انجام دهیم که بتوانیم کمی از مشکلاتی که در زمینه حسابداری وجود دارد را ح

فصل اول

تاریخچه نرم افزارهای پروژه

تاریخچه زبان دلفی

گسترش روش دلفی به‌دنبال رواج فعالیت های مرتبط با پیش بینی آیندهٔ فناوری ها که از سال 1944 میلادی آغاز شد، صورت گرفت. در این تاریخ و بنا به سفارش نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، پروژه‌ای بنام [1]راند در شرکت هواپیما سازی دوگلاس و با هدف پیش بینی فناوریهای آینده با کاربرد نظامی تعریف شد. این پروژه به مطالعه در زمینه سلاح های بین قاره‌ای فراسطحی پرداخت. در سال 1959 میلادی هلمر[2] و رشر[3] ، دو تن از محققان پروژهٔ رند طی مقاله‌ای تحت عنوان « نظریه فلسفی دانش در علوم نادقیق »، این ایده را مطرح کردند که در زمینهٔ هایی از علم که در آن هنوز قوانین علمی توسعه نیافته است،اتکاء به آراء خبرگان مجاز می‌باشد. حال مساله این است که چگونه آرای این خبرگان مورد استفاده قرار گیرد و علی الخصوص چگونه با ترکیب نظرات یک تعداد از خبرگان ، بیانیه‌ای سودمند تدوین شود. از دیدگاه روش دلفی، قضاوت های انسانی بمثابه ورودی هایی مشروع و سودمند برای انجام پیشبینی ها می‌باشند. بعضا خبرگان و متخصصان منفرد می‌توانند در معرض خطر یکجانبه نگری قرار گیرند ضمن اینکه گروه‌های خبره نیز می‌توانند تحت تأثیر تمایلات رهبر گروه، از تجدید نظر بر روی ایده‌های قبلی اکراه داشته باشند. بمنظور غلبه بر چنین نارسایی هایی، روش دلفی با مبانی نظری و دستورالعمل های روش مند در طول دهه‌های پنجاه و شصت میلادی در موسسهٔ رند توسعه یافت. عبارت دلفی کنایه از مکانی مقدس در یونان باستان است که در آنجا با واسطه گری پیشگویان بلند پایه، پیش بینی هاو سخنان خدایان یونانی اعلام می‌شده است. به‌نظر می‌رسد استفاده از این نام مورد تایید بنیان گذاران این روش یعنی هلمر و دالکی[4] نبوده است. بنا بر اظهارات دالکی در سال 1968، کلمه دلفی به نوعی القاء کننده وابستگی روش آنان به غیبگویی بوده و جنبه‌ای اسرار آمیز دارد. حال آنکه آنچه توسط این دو ارایه شده است، روشی است برای بهبود دادن به پیش بینی ها به کمک استفاده کامل از اطلاعات ناکافی که در اختیار می‌باشد. دلفی در واقع یک کامپایلر پاسکال است. دلفی 6 نسل جدید کامپایلر های پاسکال است که شرکت برلند[5] از زمان ایجاد اولین نسخه پاسکال توسط آندرس حجلسبقگ[6] در 15 سال پیش به بازار عرضه کرد


سیستم مدیریت تحت وب شرکت سوپر کامپیوتر

امروزه با توجه به گستره ی جغرافیایی واحدهای مختلف شرکت های بزرگ، نیاز به یک سیستم یکپارچه ی نرم افزاری ،که امکان پایش و مانیتورینگ فعالیت های قسمت های مختلف را به مدیران وتصمیم گیران شرکت مربوطه ارائه دهد احساس می شود
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1459 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 70
سیستم مدیریت تحت وب شرکت سوپر کامپیوتر

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

چکیده

سیستم مدیریت تحت وب شرکت سوپر کامپیوتر

امروزه با توجه به گستره ی جغرافیایی واحدهای مختلف شرکت های بزرگ، نیاز به یک سیستم یکپارچه ی نرم افزاری ،که امکان پایش و مانیتورینگ فعالیت های قسمت های مختلف را به مدیران وتصمیم گیران شرکت مربوطه ارائه دهد احساس می شود.چنین سیستمی باید علاوه بر داشتن چنین خاصیتی بتواند نیازهای روزمره و جاری واحد های مختلف چنین شرکت هایی را نیز برآورده سازد.برای برآورده کردن چنین نیازی سیستم های مدیریت تحت وب که علاوه بر ایجاد یک سیستم واحد اطلاعاتی و داده ای، قابلیت برآورده کردن نیازهای جاری واحد های مختلف را نیز دارا می باشد پیشنهاد می شود.

چنین سیستمی با برآوردن نیازهای جاری و روزمره ی واحد های مختلف یک سیستم و همچنین فرآوری داده های ورودی واحد ها نیاز به سیستم یکپارچه داده ای را نیز از طریق ایجاد گزارش های متنوع ومفید فراهم می آورد.لذا یک مدیر میتواند با استفاده از چنین داده هایی تصمیات درستی را در جهت رشد و توسعه هر چه بیشتر فعالیت های تجاری موسسه تجاری خویش اتخاذ کند.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه....................................................................................................................................................................................... 1

فصل اول – مفاهیم استفاده شده در پروژه................................................................................................................................. 2

1-1-برنامه نویسی لایه ای...................................................................................................................................................... 2

1-1-1-برنامه چند لایه چیست؟............................................................................................................................................. 2

1-1-2-مزیت برنامه چند لایه ................................................................................................................................................4

.................................................................................................................................. 4presentation1-1-3-انتخاب لایه

............................................................................................................................. 5Business logic1-1-4-انتخاب لایه

.................................................................................................................................. 5Data access1-1-5-انتخاب لایه

....................................................................................................................................... 5Data lager1-1-6-انتخاب لایه

1-1-7-ارسال داده از یک لایه به لایه دیگر.......................................................................................................................... 6

1-2-پیشینه............................................................................................................................................................................. 6

1-3-سیر تکامل زبان های برنامه نویسی تحت وب.................................................................................................................. 8

) چیست؟......................................................................................................................................... 9Ajax 1-4-ای جکس (

1-5-مکانیزم ای جکس....................................................................................................................................................... 12

فصل دوم – شرح امکانات و محدودیت های سیستم.............................................................................................................. 13

2-1-چشم انداز................................................................................................................................................................... 13

2-1-1-شرح مساله............................................................................................................................................................. 13

2-1-2-شرح عملیات......................................................................................................................................................... 13

2-1-3-مخاطبین سیستم...................................................................................................................................................... 15

2-1-4-محدودیت ها......................................................................................................................................................... 15

2-2-مستند واژه نامه............................................................................................................................................................ 16

2-3-مفاهیم سیستم گزارش گیری....................................................................................................................................... 16

فصل سوم – تجزیه و تحلیل سیستم........................................................................................................................................ 18

3-1-تعریف مساله............................................................................................................................................................... 18

3-2-امکان سنجی............................................................................................................................................................... 19

3-2-1-امکان سنجی منطقی............................................................................................................................................... 19

3-2-2-امکان سنجی فیزیکی...............................................................................................................................................19

3-2-3-امکان سنجی فرهنگی............................................................................................................................................. 19

3-2-4-امکان سنجی اقتصادی............................................................................................................................................ 20

)............................................................................................................................... 20Iteration plan3-3-طرح تکرار (

)................................................................................................................. 21Class diagram3-4-نمودار های کلاس (

3-4-1-توضیحات کلاس................................................................................................................................................... 22

...................................................................................................................................................... 31Uml 3-5-نمودار های

فصل چهارم – پیاده سازی سیستم.......................................................................................................................................... 38

4-1-نگاهی به اجزای پروژه در ویژوال استودیو................................................................................................................... 38

4-2-جداول استفاده شده در پایگاه داده............................................................................................................................... 43

4-2-1-نمای کلی از جدول های موجود............................................................................................................................. 43

4-3-توضیح جداول بانک اطلاعاتی.................................................................................................................................... 44

.................................................................................................................................................... 44Anbar 4-3-1-جدول

................................................................................................................................................. 45Anbar 14-3-2-جدول

................................................................................................................................... 45Anbargardani 4-3-3-جدول

...................................................................................................................................................... 47Bime 4-3-4-جدول

...................................................................................................................................................... 48check4-3-5-جدول

............................................................................................................................................................ 49fish4-3-6-جدول

......................................................................................................................................... 50Crash code4-3-7-جدول

............................................................................................................................................... 50Etelaeie 4-3-8-جدول

................................................................................................................................................... 51Factor 4-3-9-جدول

...................................................................................................................................... 52Factor num4-3-10-جدول

....................................................................................................................................... 53Good price4-3-11-جدول

....................................................................................................................................................... 54kala4-3-12-جدول

............................................................................................................................................ 55Mojoody 4-3-13-جدول

........................................................................................................................................ 55Kargoziny 4-3-14-جدول

........................................................................................................ 56Khadamat pas az forosh4-3-15-جدول

...................................................................................................................................................... 57Boff 4-3-16-جدول

................................................................................................................................ 58Kharid_forosh4-3-17-جدول

.................................................................................................................................................... 58Pass 4-3-18-جدول

............................................................................................................................................. 59Tashilat 4-3-19-جدول

.................................................................................................................................. 60Tashilat etaie4-3-20-جدول

............................................................................................................................. 61Tavoun request4-3-21-جدول

.............................................................................................................................................. 61Tavoun 4-3-22-جدول

................................................................................................................................................... 62Units 4-3-23-جدول

........................................................................................................................................ 63Validation 4-3-24-جدول

4-4-نتایج پیاده سازی......................................................................................................................................................... 64

منابع و مراجع........................................................................................................................................................................ 66

فهرست شکلها

عنوان صفحه

.......................................................................................................................................................8Ajax شکل 1-1- معماری

شکل 3-1-نمودار طرح تکرار.............................................................................................................................................. 20

شکل 3-2-نمودار کلاس ها................................................................................................................................................. 21

............................................................................................................................................ 23dateشکل 3-3-نمودار کلاس

.................................................................................................................................. 23constringشکل 3-4-نمودار کلاس

23 .........................................................................................................................Chang color شکل3-5- نمودار کلاس

................................................................................................................................... 24 All unitsشکل 3-6-نمودار کلاس

................................................................................................................................... 25branchidشکل 3-7-نمودار کلاس

.............................................................................................................................. 25Accountingشکل 3-8-نمودار کلاس

............................................................................................................................. 25presianmailشکل 3-9-نمودار کلاس

............................................................................................................................... 25inventoryشکل 3-10-نمودار کلاس

..................................................................................................................................... 26exportشکن 3-11-نمودار کلاس

.......................................................................................................................... 27Gview colorشکل 3-12-نمودار کلاس

............................................................................................................................... 27shoppingشکل 3-13-نمودار کلاس

...................................................................................................................................... 28shwinشکل 3-14-نمودار کلاس

....................................................................................................................................... 27resultشکل 3-15-نمودار کلاس

............................................................................................................................ 29warrantingشکل 3-16-نمودار کلاس

................................................................................................................................... 29Unit infشکل 3-17-نمودار کلاس

.......................................................................................................................... 30Print helperشکل 3-18-نمودار کلاس

.............................................................................................................................. 30randomidشکل 3-19-نمودار کلاس

.............................................................................................................................. 30Get nameشکل 3-20-نمودار کلاس

................................................................................................................................ 32Organization chartشکل 3-21-

............................................................................................................................... 33Use case:modiriyatشکل 3-22-

.............................................................................................. 34Use case:anbardar , forosh , kharidشکل 3-23-

............................................................................................................. 35Use case:tavouni , kargoziniشکل 3-24-

.............................................................................................................................. 36Use case:hesab dariشکل 3-25-

............................................................................................. 37Use case:sandogh refah , khadamatشکل 3-26-

شکل 4-1-.......................................................................................................................................................................... 39

شکل 4-2-.......................................................................................................................................................................... 40

شکل 4-3-.......................................................................................................................................................................... 42

شکل 4-4-.......................................................................................................................................................................... 43

فهرست جداول

عنوان صفحه

"........................................................................................................................................................ 44anbarجدول 4-1-"

".................................................................................................................................................... 45Anbar 1جدول 4-2-"

"........................................................................................................................................... 46abargardaniجدول 4-3-"

".......................................................................................................................................................... 47bimeجدول 4-4-"

"........................................................................................................................................................ 48checkجدول 4-5-"

"............................................................................................................................................................. 49fishجدول 4-6-"

"............................................................................................................................................. 50Crash codeجدول 4-7-"

".................................................................................................................................................... 51etelaeieجدول 4-8-"

"........................................................................................................................................................ 52factorجدول 4-9-"

".......................................................................................................................................... 52Factor numجدول 4-10-"

"........................................................................................................................................... 53Good priceجدول 4-11-"

"......................................................................................................................................................... 54kalaجدول 4-12-"

"............................................................................................................................................... 55mojoodyجدول 4-13-"

".............................................................................................................................................. 56kargozinyجدول 4-14-"

"............................................................................................................... 57Khadamat pas az foroshجدول 4-15-"

"......................................................................................................................................................... 57Boffجدول 4-16-"

".................................................................................................................................... 58Kharid_foroshجدول 4-17-"

"........................................................................................................................................................ 59passجدول 4-18-"

".................................................................................................................................................. 60tashilatجدول 4-19-"

"...................................................................................................................................... 60Tashilat etaieجدول 4-20-"

"................................................................................................................................. 61Tavoun requestجدول 4-21-"

"................................................................................................................................................... 62tavounجدول 4-22-"

"....................................................................................................................................................... 63unitsجدول 4-23-"

"............................................................................................................................................. 64validationجدول 4-24-"

مقدمه

هم اکنون اینترنت با رشد فزاینده ای به پیش می رود و امکانات متعدد وپیشرفت آن انسان را متحیر می سازد با توجه به نیاز سازمان های مختلف برای انجام امور مدیریت کارهای خود تحت وب و همچنین رفع مشکلاتی از قبیل حجیم بودن بایگانی ودسترسی به اسناد گذشته ،... از این رو تصمیم به طراحی و پیاده سازی چنین نرم افزاری گرفتیم ، که مزیت عمده این پروژه استفاده از کاغذ و با بردن سرعت انجام کارها در سیستم مدیریت است

این پروژه در 2 قسمت طراحی و پیاده سازی شده است:

انجام شده و دیاگرام های آن بوسیله Uml قسمت اول : تجزیه و تحلیل سیستم است که این قسمت با نرم افزار Visio

طراحی گردیده است.

قسمت دوم :طراحی و پیاده سازی نرم افزار سیستم مدیریت تحت وب می باشد که با زبان برنامه نویسی ASP.NET کد نویسی گردیده است.

این پروژه برای اجرا به سایت شرکت سوپر کامپیوتر لینک گردیده است

این پایان نامه شامل چهار فصل است که در فصل اول مفاهیم استفاده شده در پروژه پرداخته شده است ،در فصل دوم به شرح امکانات و محدودیت های سیستم و در فصل سوم تجزیه و تحلیل سیستم و در فصل چهارم به پیاده سازی سیستم پرداختیم.

فصل اول- مفاهیم استفاده شده در پروژه

1-1- برنامه نویسی لایه ای

1-1-1- برنامه چند لایه چیست؟

در معماری چند لایه تمام برنامه به چندین بخش تقسیم می شود. این بخش ها می توانند فیزیکی یا منطقی باشند. هر بخش کار خاصی را انجام می دهد؛ مثلا نمایش Interface، کاربر برای دسترسی به داده های برنامه می تواند هر تعداد لایه داشته باشد. ولی به هر حال بیشتر برنامه ها سه لایه مجزا دارند که عبارتند از :

1- Presentation Layer (Interface)

2- Business Logic Layer

3- Data Access Layer

4- Data Layer

لایه Presentation چیزی نیست جز بخشی از نرم افزار که با کاربر برنامه ما ارتباط برقرار می کند؛ به عبارت دیگر کاربران با این لایه در ارتباط خواهند بود. نمایش داده ها به کاربر نهایی و اجازه به ایشان برای ارتباط با داده ها، اصلی ترین وظیفه این لایه است.

در بیشتر موارد داده هایی که توسط کاربر وارد می شوند نیاز به اعتبارسنجی یا پردازش اضافی دارند. این مسوولیت بر عهده لایه Business Logic است.در نهایت داده های برنامه ما نیاز به ذخیره و بازیابی از طریق یک انبار داده دارند. این وظیفه توسط لایه دسترسی به داده (Data Access Layer) انجام می شود.

داده های ما در DataLayer ذخیره شده و با استفاده از Stored Procedure های نوشته شده در این لایه درج، حذف و به روز رسانی می شوند.

به طور خلاصه، فرآیند مورد نظر ما این گونه کار می کند:

- کاربر برای دست یابی به داده های برنامه، درخواستی را ارسال می کند.

- لایه Data Access داده های مورد نظر را از DataLayer بازیابی کرده و از طریق لایه Business Logic آن ها را به لایه نمایش می فرستد. در برخی مواقع لایه دسترسی به داده ها، این داده ها را مستقیما به لایه نمایش ارسال می کند.
- لایه نمایش، اطلاعاتی را که باید نمایش داده شوند از طریق لایه Business Logic دریافت می کند.
- کاربر داده ها را تغییر داده و عمل مناسب در مورد آن ها را اجرا می کند ( مثل اضافه یا به روز کردن داده ها )
- لایه Business Logic صحت داده های وارد شده توسط کاربر را بررسی می کند ( داده ها را اعتبار سنجی می کند)
- اگر داده ها معتبر باشند آن ها را برای به روز رسانی در بانک اطلاعاتی به لایه دسترسی به داده انتقال می دهد.


بررسی سیستم عاملهای بلادرنگ

مهمترین کاربرد سیستمهای بلادرنگ در رابطه با عملیات کنترل پردازش است خاصیت مهم سیستم عاملهای بلادرنگ این است که هر فعل و انفعال با کامپیوتر بایستی یک پاسخ در مدت زمانی که از قبل تعیین شده است دریافت دارد سیستم بایستی بتواند این زمان پاسخ را گارانتی بکند (عواقب زمان پاسخ بد در رابطه با سیستمی که یک هواپیما و یا یک کارخانه شیمیایی را کنترل میکند را
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 916 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 83
بررسی سیستم عاملهای بلادرنگ

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب:

· فصل اول : زمانبندی بلادرنگ

مقدمه............................................................................................................................. 2

مشخصات سیستم های بلادرنگ..................................................................................... 3

زمانبندی بلادرنگ........................................................................................................ 8

رویکردهای ایستای مبتنی بر جدول......................................................................... 10

رویکردهای ایستای مبتنی بر اولویت و با قبضه کردن.............................................. 10

رویکردهای پویا بر اساس برنامه ریزی..................................................................... 10

رویکردهای پویا با بهترین کوشش............................................................................ 11

زمانبندی ایستا مبتنی بر جدول................................................................................. 11

زمانبندی ایستای مبتنی بر اولویت و با قبضه کردن.................................................. 11

زمانبند مهلت زمانی.................................................................................................... 12

زمانبندی Linux .................................................................................................... 19

زمانبندی Unix SVR4........................................................................................... 21

· فصل دوم : الگوریتم های برنامه ریزی و حمایت سیستم های اجرایی برای سیستم های بلادرنگ

خلاصه......................................................................................................................... 26

برنامه ریزی بلادرنگ................................................................................................. 29

متریک های اجرا در سیستم های بلادرنگ............................................................... 30

الگوهای برنامه ریزی................................................................................................ 32

الگوریتمهای برنامه ریزی برای این الگوها.............................................................. 32

برنامه ریزی ثابت Table –Driven ................................................................... 36

برنامه ریزی priority driven preemptive ................................................. 37

برنامه ریزی دینامیک ................................................................................................ 39

برنامه ریزی Best –Effort دینامیک.................................................................... 40

موضوعات برنامه ریزی مهم....................................................................................... 41

برنامه ریزی با محدودیتهای توان خطا.................................................................... 41

برنامه ریزی با احیای منابع........................................................................................ 43

سیستم اجرایی بلادرنگ ........................................................................................... 43

هسته های کوچک ، سریع و اختصاصی.................................................................... 44

توسعه های زمان واقعی برای سیستم های اجرای بازرگانی.................................... 46

سیستم های اجرای تحقیق......................................................................................... 48

هسته MARS............................................................................................................. 50

هسته SPRING........................................................................................................ 50

هستهMARUTI ........................................................................................................ 51

هسته ARTS ............................................................................................................ 51

· فصل سوم : بررسی ارتباط میان اجزای یک سیستم جامع بلادرنگ

خلاصه......................................................................................................................... 54

شرح عملگرهای بهبودیافته........................................................................................ 60

تشریح مطالعات تجربی............................................................................................... 67

فصل چهارم : منابع..................................................................................................... 70




فهرست جدول ها و شکلها :


شکل 1 – 1 : زمانبندی یک فرایند بلادرنگ-------------------9

شکل 1 – 2 : زمانبندی وظیفه های بلادرنگ متناوب با مهلتهای زمانی کامل شدن-----------------------------------------------16

شکل 1 – 3 : زمانبندی وظیفه های بلادرنگ نامتناوب با مهلتهای زمانی در شروع----------------------------------------------18

شکل 1 – 4 : مثالی از زمانبندی Linux----------------------21

شکل 1 – 5: طبقه های اولویت در SVR4 --------------------23

جدول 1 -1 : اطلاعات اجرای دو وظیفه متناوب-----------------16

جدول1 – 2: اطلاعات اجرای پنج وظیفه نامتناوب---------------19

شکل 3– 1: معماری سیستم جامع---------------------------57

شکل 3 – 2 : پروتکل ارتباط RS- 232C ----------------------58

شکل 3 – 3: خطای checksum ----------------------------60

شکل 3 – 4 : زمان تزریق خطا------------------------------62

شکل 3 – 5 : عملگرهای جهش یافته-------------------------65

شکل 3 – 6 : مثالی از CRM ------------------------------66

شکل 3 – 7 : مثالی از CRH ------------------------------66

جدول 3 – 1: رابط میان RTOS و برنامه---------------------59

جدول 3 – 2 : محل تزریق خطا----------------------------63

جدول 3 – 3 : RTOS و برنامه های کاربردی -----------------68

جدول 3 – 4 : تعداد رابطهای بین RTOS و برنامه--------------69

مقدمه:

مهمترین کاربرد سیستمهای بلادرنگ در رابطه با عملیات کنترل پردازش است . خاصیت مهم سیستم عاملهای بلادرنگ این است که هر فعل و انفعال با کامپیوتر بایستی یک پاسخ در مدت زمانی که از قبل تعیین شده است دریافت دارد . سیستم بایستی بتواند این زمان پاسخ را گارانتی بکند (عواقب زمان پاسخ بد در رابطه با سیستمی که یک هواپیما و یا یک کارخانه شیمیایی را کنترل میکند را میتوان براحتی تصور کرد ) . مسئله زمان پاسخ در عمل به این معناست که معمولاً نرم افزار بصورت خاص-منظور است و به کاربرد بخصوصی اختصاص یافته است . دستگاههای جنبی چنین سیستمهایی نیز به احتمال قوی دستگاههای بخصوصی هستند . مثلاً ممکن است که از وسایل حس کننده که با سیگنالهای آنالوگ عمل می کنند به جای ترمینالهای عادی استفاده شوند

مشخصات سیستمهای عامل بلادرنگ:

سیستمهای عامل بلادرنگ را میتوان با داشتن ملزومات یگانه در پنج حوزه عمومی زیر مشخص نمود:

· قطعی بودن

· پاسخ دهی

· کنترل کاربر

· قابلیت اطمینان

· نرمش با خطا

سیستم عاملی قطعی است که عملیات خود را در زمانهای ثابت یا فواصل زمانی از پیش تعیین شده ، انجام دهد. وقتی چند فرایند در رقابت برای منابع و زمان پردازنده هستند ، هیچ سیستمی نمی تواند قطعی باشد. در یک سیستم عامل بلادرنگ ، درخواستهای فرایند برای خدمت توسط رخدادها و زمانبندی های خارجی اعمال می شود. میزان پاسخگویی سیستم عامل به درخواستها ، اولاً به سرعتی که می تواند به وقفه ها پاسخ دهد و ثانیاً به اینکه آیا سیستم ظرفیت کافی برای اداره تمام درخواستها ، در زمان معلوم دارد یا خیر، وابسته است .

یک معیار مفید برای قابلیت عملکرد قطعی سیستم عامل، حداکثر تأخیر از زمان ورود یک وقفه دستگاه با اولویت بالا ، تا زمان شروع خدمت است . در سیستم های عامل غیر بلا درنگ ، این تأخیر ممکن است در محدوده دهها تا صدها میلی ثانیه باشد ، در حالیکه در یک سیستم عامل بلادرنگ ممکن است این تأخیر حد بالایی از محدوده چند میکرو ثانیه تا یک میلی ثانیه داشته باشد .

یک مشخصه مربوط ولی مجزا ، پاسخ دهی است. قطعی بودن درباره این است که سیستم عامل پس از تصدیق ، چه مدت صرف خدمت دادن به وقفه می نماید . موارد پاسخ دهی عبارتند از :

1. مقدار زمان لازم برای اداره اولیه وقفه و شروع به اجرای روال خدماتی وقفه . اگر برای اجرای روال خدماتی وقفه نیاز به تغییر متن باشد ، تأخیر بیش از حالتی است که می توانست روال خدماتی وقفه در متن فرایند جاری اجرا گردد .

2. مقدار زمان لازم برای اجرای روال خدماتی وقفه. معمولاً این زمان بستگی به سخت افزار دارد.

3. تأثیر تو در تو بودن وقفه ها . اگر یک روال خدماتی وقفه با ورود وقفه دیگری دچار وقفه شود، خدمت مربوط به آن دچار تأخیر میگردد.

قطعی بودن و پاسخ دهی به همراه هم ، زمان پاسخ به رخدادهای خارجی را تعیین می کنند. ویژگی زمان پاسخ در سیستم های بلادرنگ بسیار حساس است ، زیرا چنین سیستم هایی باید نیازهای زمانی اعمال شده توسط افراد ، دستگاهها و جریان داده ها در خارج از سیستم را رعایت کنند.

عموماً کنترل کاربر در یک سیستم بلادرنگ بسیار وسیع تر از کنترل کاربر در سیستم عامل عادی است .

در سیستم عامل عادی، کاربر یا هیچ گونه کنترلی بر عمل زمانبندی ندارد یا فقط می تواند رهنمونهای کلی ارائه کند. مثلاً کاربران را از نظر اولویت طبقه بندی نماید . ولی در یک سیستم بلادرنگ لازم است به کاربر اجازه کنترل دقیق اولویت وظیفه داده شود. کاربر باید بتواند میان وظیفه های سخت و نرم تفاوت قائل شود و اولویتهای نسبی در هر طبقه را تعیین نماید . همچنین یک سیستم بلادرنگ به کاربر اجازه می دهد تا مشخصاتی مثل استفاده از صفحه بندی یا مبادله فرا یند ، کدام فرایندها باید در حافظه اصلی مقیم باشند ، کدام الگوریتم های انتقال از دیسک به کار گرفته شوند و اینکه فرایندهای در اولویتهای متفاوت چه حقوقی داشته باشند را تعیین نماید .

قابلیت اطمینان :

قابلیت اطمینان نوعاً در سیستم های بلادرنگ بسیار مهمتر از سیستم های عادی است .

یک خرابی گذرا در سیستم غیر بلادرنگ ممکن است تا تعمیر یا تعویض آن ، منجر به سطح خدمت دهی پایین تر گردد . ولی در سیستم بلادرنگی که در حال پاسخ دهی و کنترل رخدادها در زمان حقیقی است ، از دست رفتن یا کاهش کارآمدی یک پردازنده می تواند عواقب فاجعه آمیزی (از ضرر مادی گرفته تا آسیب دیدگی کلی دستگاهها یا حتی ازدست رفتن جانها )داشته باشد.

همانگونه که در سایر موارد نیز دیده می شود . تفاوت سیستم عامل بلادرنگ و غیر بلادرنگ در یک درجه است . حتی یک سیستم بلادرنگ نیز باید به گونه ای طراحی شود که به حالات مختلف خرابی ، پاسخ دهد


بررسی سیستم ترمز ماشین

همگی می دانیم که فشردن پدال ترمز ماشین، سرعت را می کاهداما چگونه؟چگونه ماشین نیروی پای شما را به چرخ ها منتقل میکند؟چگونه نیروی شما را چند برابر می کند تا برای متوقف کردن جسمی به بزرگی یک ماشین کافی باشد؟
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 8902 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 97
بررسی سیستم ترمز ماشین

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقدمه:

همگی می دانیم که فشردن پدال ترمز ماشین، سرعت را می کاهد.اما چگونه؟چگونه ماشین نیروی پای شما را به چرخ ها منتقل میکند؟چگونه نیروی شما را چند برابر می کند تا برای متوقف کردن جسمی به بزرگی یک ماشین کافی باشد؟

طرحی کلی از سیستم ترمز

وقتی شما پدال ترمز را می فشارید،ماشین نیروی پای شما را از طریق یک سیال به ترمز ها منتقل میکند.زیرا ترمزهای واقعی نیرویی خیلی بیشتر از نیرویی که شما توسط پایتان وارد می کنید نیاز دارد.ماشین باید نیروی پای شما را چند برابر کند.این کار از طریق ٢ روش انجام میشود

١-مزیت مکانیکی(اهرمها)

٢-افزایش هیدرولیکی نیرو

ترمزها نیرو را از طریق اصطکاک به چرخ ها منتقل می کنند و چرخ ها نیز این نیرو را توسط اصطکاک به جاده می دهند.

قبل از اینکه بحث را بشکافیم،اجازه دهید این ٣ قانون را یاد بگیریم:

● دستگاه اهرمی

● دستگاه هیدرولیکی

● دستگاه اصطکاکی

دستگاه اهرمی

پدال به نحوی طراحی شده که میتواند نیروی پای شما را قبل از اینکه هرگونه نیرویی به روغن ترمز وارد شود چند برابر کند.

افزایش نیرو

در شکل بالا،نیروی F به سمت چپ اهرم وارد شده است.سمت چپ اهرم (2X) دو برابر سمت راست(X) است.در نتیجه در سمت راست اهرم،نیروی 2F ظاهر میشود،ولی در نصف جابجایی (Y) نسبت به سمت چپ(2Y).تغییر نسبت سمت چپ و راست اهرم تعیین کننده نسبت نیروی دو طرف است.

سیستم هیدرولیکی

ایده اساسی ساده ای در پشت هر سیستم هیدرولیکی نهفته است: نیروی وارد به هرنقطه از سیال تراکم ناپذیر،که عموماً یک نوع روغن می باشد،به همان اندازه به مابقی نقاط منتقل می شود.بیشتر سیستم های ترمز از این طریق نیرو را چند برابر می کنند.در اینجا شما ساده ترین سیستم هیدرولیکی را مشاهده می کنید.

یک سیستم ساده ی هیدرولیکی

در شکل بالا،دو پیستون(به رنگ قرمز)در دو استوانه شیشه ای,پر شده از روغن,گنجانده شده اند و از طریق یک لوله پر از روغن به یک دیگر متصل اند.اگر شما یک نیروی رو به پایین به یک پیستون وارد کنید(مثلاً سمت چپی در شکل)نیرو از طریق لوله روغن به پیستون بعدی منتقل می شود