نمونه پیشینه تحقیق

دانلود نمونه مبانی نظری و پیشینه تحقیق,,پرسشنامه, نمونه پیشینه تحقیق, دانلود پرسشنامه,پیشینه تحقیق را چگونه بنویسیم

نمونه پیشینه تحقیق

دانلود نمونه مبانی نظری و پیشینه تحقیق,,پرسشنامه, نمونه پیشینه تحقیق, دانلود پرسشنامه,پیشینه تحقیق را چگونه بنویسیم

مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی و مستندات قرآنی و روایی نظام فلسفی شیخ اشراق «سهروردی»

مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی و مستندات قر آنی و روایی نظام فلسفی شیخ اشراق «سهروردی»
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 108 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 172
مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی و مستندات قرآنی و روایی نظام فلسفی شیخ اشراق «سهروردی»

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی و مستندات قر آنی و روایی نظام فلسفی شیخ اشراق «سهروردی»

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

-1- مقدمه:

موضوع این رساله « مبانی و مستندات قر آنی و روایی نظام فلسفی شیخ اشراق «سهروردی» است .

تا آنجا که بنده سراغ دارم تا کنون در این زمینه کمتر کسی تحقیق جامعی انجام داده و این بعد از ابعاد دو مبانی نظام فلسفی شیخ شهاب الدین سهروردی را به طور تخصصی مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است.

لذا حقیر با بضاعت بسیار کم و بدون ادعا در پرتو عنایت حضرت ولی عصر (عج) سعی نمودم از لا به لای کتب و رسائل حکیم اشراقی شیخ شهاب الدین سهروردی و سایر تالیفاتی که درباره این مکتب فلسفی نگاشته شده است رسالت خود را به منصه ظهور برسانم تا چه قبول افتد و چگونه در نظر آید.

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

امید آن است که صاحبان خرد و اندیشه و جویندگان معرفت در بر خورد با معایب و نواقص این اثر از در اغماض در آیند و چون خدای ارحم الراحمین بنده پروری کنند و ما را مورد لطف و عنایت خود قرار دهند.

شایان ذکر این که نظر به گستردگی موضوع و تفرق و پراکندگی استنادات سهروردی به متون دینی بر آثار و مکتوباتش، برای پرهیز از نظام گسیختگی و ایجاد نظم هر چه بیشتر مباحث این پایان نامه، ندارنده سعی نموده‌است مطالبی را که شیخ اشراق در آنها به آیات و روایات متعدد استناد جسته است حتی المقدور در چهار موضوع ذیل بسته بندی کند و به بحث و بررسی و نحوه استدلال شیخ اشراق با آنها بپردازد :

1- علم النفس 2- معرفت واج الوجود 3- نور و ظلمت 4- عالم عقول

در ضمن شیخ اشراق در مباحث جسم، جوهر، عرض و تعریف هیچگونه استنادی به آیات قرآنی و روایات نداشته است.

1-2- سؤالات اصلی تحقیق: این تحقیق مبتنی برسه سؤال است:

1- سهروردی در چه بحث هائی از آیات و روایات استفاده کرده است؟

با توجه به مطالعه و پژوهش در آثار و تالیفات سهروردی چنین به نظر می رسد که ایشان در مبحث نفس و عقول ونور و ظلمت بیش از سایر مباحث دیگر به آیات قرآن و روایات استناد کرده است از جمله در رساله الالواح العمادیه سعی بسیار کرده است تا آرای فلسفی را پس از اینکه با براهین مستدل ساخته، با آیات قرآنی توجیه و تائید کند و در مقدمه این کتاب نیز به این موضوع تصریح کرده است.

2- سؤال اصلی دیگر این تحقیق در ارتباط با این مطلب است که سهروردی چگونه برای بیان حکمت فلسفی خود به آیات و روایات استناد جُسته است؟

به نظر می رسد هدف اصلی شیخ اشراق در استناد به آیات قرآن و روایات بیشتر این بوده است که از یک سو برتاثیر سخن خود بیفزاید و خواننده را در پذیرفتن آراء فلسفی تشویق کند و از سوی دیگر در مقابل مخالفان فلسفه آیات و احادیث را وقایه ی افکار فلسفی و عرفانی خود قرار دهد و کلام الهی را موید سخن خویش سازد. همچنین نکته مهم دیگر در ارتباط با این سؤال بیان این مطلب است که استفاده از آیات و روایات در حکمت فلسفی سهروردی عمدتاً در جهت تبیین سازگاری میان عقل و وحی بکار رفته است. بر همین اساس سهروردی در حکمت مشربی پایه ریزی نمود که جامع بحث و استدلال و نیز ذوق و شهود بود و پویندگان این طریقه حکمت را بهترین جویندگان دانش الهی می نامد.

3- شیخ اشراق برای استفاده از آیات و روایات از کدام یک از روش های هرمونتیک (اصالت ظهور، برداشت های باطنی از آیات و روایات و …)استفاده کرده است؟

با توجه به تحقیقات انجام گرفته انعکاس کلام الهی و احادیث نبوی در نوشته های سهروردی بیانگر توجه خاص شیخ اشراق به قرآن و روایات است.

سهروردی از کلام الهی برای تائید آراء فلسفی و عرفانی خود استفاده می کند و در این کار به روال صوفیه به تاویل یعنی تفسیر باطنی آیات قرآنی می پردازد که در این تحقیق به نمونه هایی اشاره شده است.

سهروردی مانند بیشتر حکماء و متفکران اسلامی در پی تلفیق میان دین و فلسفه و تطبیق تعالیم دینی با مبانی فلسفی است. می خواهد معقول و منقول را به هم نزدیک سازد و قرآن و برهان را پشتوانه سخن خود قرار دهد. و به همین جهت گاهی بیان هر مطلب و اقامه هر دلیل با یک یا چند آیه همراه است.

سهروردی سعی نموده است تا آثار فلسفی خود را پس از اینکه با براهینی مستدل ساخته با آیات قرآنی توجیه و تائید کند و بدین ترتیب بین عقل و ذوق و شرع وفق می دهد.

می توان ادعا کرد سهروردی آیات و احادیث تاویل شده را به مثابه ی زمینه های تائیدکننده و مؤثر در جهت گیری اعتقادی خود مخصوصاً در مباحث مربوط به مبدا و معاد و معرفت نفس و فرجام نفوس انسانی و کیفیت سیروسلوک روح آدمی تلقی نموده است.

1-3- ضرورت تحقیق: حکمت اشراق یکی از مکتب های مهم و اساسی در فلسفه اسلامی است. از آن جا که قرآن و سنت در زمره پایه هاو شالوده های شکل گیری این مکتب فلسفی به حساب می آید و انعکاس کلام الهی و احادیث نبوی در آثار و تالیفات سهروردی مطلبی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و از طرفی تا آنجا که سراغ دارم در این زمینه کمتر کسی تحقیق جامعی انجام داده وبه این بعد از ابعاد ومبانی شیخ اشراق به طور تخصصی پرداخته یا تحقیق نموده است. بنابراین لازم دانستم موضوع رساله را به این عنوان اختصاص دهم.

1-4- هدف تحقیق: سهروردی جهت تائید دست آوردهای فلسفی و عرفانی خود که عمدتاً بر مبنای تلفیق میان کشف (ذوق) و استدلال (بحث) بنا شده است از منابع متون اسلامی از جمله قرآن و روایات استفاده کرده است و هدف اصلی او از تمسک به آیات و روایات این بوده که نشان دهد عقل و نقل هدف یگانه ای دارند و با یکدیگر سازگارند و آنچه در حکمت و عرفان ازطریق تعقل و سلوک باطنی در می یابیم مورد تائید قرآن و حدیث است. بدیهی است که نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده ی تمام مراکز یا موسسات علمی-پژوهشی که تحقیق و پژوهش درباره یاحوال وآثار سهروردی رادر زمره ی فعالیت های خود به شمار می آورند قرار گیرد.

1- 5 - این تحقیق نظری می باشد و از طریق مطالعه پژوهش در آثار و تالیفات شهاب الدین سهروردی و سایر مؤلفینی که در ارتباط با مکتب اشراق به تحقیق و اظهارنظر پرداخته اند تهیه و تدوین گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت کیفی می باشد و سعی برآن است که اطلاعات جمع آوری شده به صورت توصیفی تجزیه و تحلیل گردد.

1-6- زندگی سهروردی:

شیخ شهاب الدین سهروردی از بر جسته ترین چهره های حکمت اسلامی و فرهنگ ایران زمین و گو هری تا بناک در میان همه ی فرزانگان عالم است. ایشان در سال 549 هجری قمری در قریه سهرورد از توابع زنجان دیده به جهان گشود.

نام ایشان شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی ملقب به شیخ اشراق است که همچون شهابی زود گذر طی عمری کوتاه آسمان معرفت اسلامی را با نور خود بر افروخت .

سهروردی تحصیلات اولیه خود را در خدمت مجد الدین جیلی در مراغه انجام داد و در آنجا با فخر رازی هم درس بود. سپس برای ادامه تکمیل تحصیلات خود از مراغه عازم اصفهان شد و در آنجا بحث های منطقی را نزد ظهیر الدین فارسی (ظاهر الدین قاری ) فرا گرفت و با افکار و آرای شیخ الرئیس که در آن زمان در کمال شهرت بود آشنائی کامل یافت .

سپس به سیر و سلوک معنوی پرداخت و سیر افاقی و انفسی کرد و مانند بسیاری دیگر از بزرگان، تصوف درونی را با سفر در بلاد گوناگون اسلامی توام ساخت . سر انجام در شهر حلب اقامت گزید و در آنجا با حاکم شهر ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی دیدار کرد و ملک مقدمش را گرامی داشت و لذا خواست در حلب بماند .شیخ دعوت ملک را پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد و در همان جا بود که شاگرد وفادارش شمس الدین محمد شهرزوری مولف کتاب نزهه الارواح و روضه الافراح به وی پیوست .تا اینکه فقهای قشری که تنها به ظواهر شریعت توجه داشتند به علت مخالفت با عقاید وی شوریدند و سخنانش را خلاف اصول دین پنداشتند تا جائی که ملک ظاهر را به قتل او تشویق کردند و سر انجام ملک ظاهر خلاف میل باطنی خود شیخ را در حلب زندانی کرد و در سن 36 یا 38 سالگی به نحو مرموزی بدرود حیات گفت.

1-7- مکتب اشراق:

سهروردی در زمانی می زیست که علم کلام در اوج اقتدار بود و منابع بسیار غنی در علم کلام وجود داشت و نیز فلسفه به شکل یونانی آن کاملا شناخته شده و آثار غنی فارابی و ابن سینا تدوین یافته بود .علوم دینی نیز رواج بسیار فراوانی یافت و انواع تفسیر بر متون مختلف او در دسترس همگان قرار داشت و از همه مهمتر آن ایام دوران اقتدار عرفان و تصوف بود و آنچه سهروردی بر اینان افزود قطب بسیار حساس تفکر ایرانی و بر گرفته از آوای ایرانیان باستان بود لذا ایشان در ملتقای سه جریان فکری عمده قرار داشت:

نخست: افکار یونانیان که تو سط مترجمان اسلامی و فلاسفه اسلامی نقل شده بود .

دوم : معتقدات مذهبی بر آمده از حکمت خسروانی که مروجان آن تعداد انگشت شماری از زرتشتیان یا مختصری از کتب باقی مانده از ایران قدیم و تعداد محدودی از عرفای ایرانی بودند که میل به ابقای این اعتقادات داشتند.

سوم:دریافتهایی عمیق و دقیق عرفای اسلامی که در شعب تفکر اسلامی بسیار پرتلاطم می نمودند.

اجتماع این سه جریان نتیجه اش آثار و تا لیفاتی است از شیخ شهاب الدین سهروردی که افکار حکمت اشراق را ارائه می کند.]11[


  • فرایند تولید ماءالشعیر از جو
  • درامد اینترنتی
  • بررسی رفتار گود با تغییرات عرض گودبرداری و شیب لایه های زمین در گودبرداری های مسلح شده به روش میخکوبی در خاک
  • نرم افزار smart pls
  • آموزش مقدماتی نرم افزار متلب
  • آموزش کتابچه تصویری نرم افزار شیروینت shairpoint
  • تست MBTI همراه با نتایج آنی
  • گزارش کارآموزی در کارخانه های فراورده های غذایی و قند چهارمحال ، لبنیات پاک پی شهرکرد و بهنوش کوهرنگ
  • جزوه میکروبیولوژی صنعتی (دکتر پذیر)
  • مبانی نظری سبک زندگی و ادراک خدا
  • مبانی نظری علوم تربیتی درباره اضطراب رایانه
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق جهانی شدن آموزش و پرورش
  • پرسشنامه جو اخلاقی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال افسردگی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری کودکان
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت خانگی علیه زنان
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهداشت و سلامت روانی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی روان‌شناختی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنای زندگی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی نظری تکانشگری
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های هویتی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی در روان شناسی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق باورهای خودکارآمدی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعامل والدین و فرزند
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق درگیری والدین در امور تحصیلی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بی‌ثباتی ازدواج یا احتمال وقوع طلاق
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودافشاسازی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کودکان بی سرپرست و بد سرپرست
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای مقابله ای
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق یائسگی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش تحلیل پوشش داده ها
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل تأثیر گذار بر بقای شرکت ها
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق قیمت گذاری
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد صادراتی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کانال های توزیع
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند داخلی سازمان
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش های تأمین مالی
  • سیستم های حفاظتی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام نگهداشت
  • گزارش کارآموزی کمپوت و کنسرو به صورت کامل
  • دانلود پاورپوینت روش شناسی تجزیه و تحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت سازمانی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق جامعه پذیری سازمانی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم اطلاعات منابع انسانی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق حسابرسی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تمرکز مالکیت
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیاست‌ها و عملکرد های مدیریتی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت خدمات الکترونیک
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار سازمانی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق میل به ماندن
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استعداد خستگی شغلی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتیاق شغلی
  • اوراق قرضه
  • آموزش خوانندگی
  • کتاب دیکشنری حسابداری
  • جواب نمونه سوالات زبان تخصصی 1 رشته حسابداری
  • نمونه سوالات زبان تخصصی (1) رشته حسابداری
  • کتاب زبان تخصصی(1) رشته حسابداری
  • دانلود پاورپوینت مدیریت تحول سازمانی (فصل چهاردهم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان)
  • گزارش تخصصی شیمی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق حرفه ای
  • کتاب زبان تخصصی (2) رشته حسابداری
  • کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته حسابداری
  • پاورپوینت مدل شیء
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت خودروسازی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازارهای مالی
  • نظرات 0 + ارسال نظر
    امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.