دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 180 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 56 |
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
فهرستـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه............................................... 9
2-1 بخش اول: مقدمات................................. 10
2-1-1 آموزش عالی و رسالتهای آن...................... 10
2-1-2 تحصیلات تکمیلی و اهمیت آن...................... 12
2-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی..................... 13
2-2 بخش دوم: روشهای تدریس در مراکز آموزش عالی....... 15
2-2-1 روش تدریس سخنرانی............................. 16
2-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ......................... 17
2-2-3 روش تدریس حل مسئله............................ 18
2-2-4 روش تدریس مباحثه.............................. 19
2-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی.............. 20
2-3-1 تعریف تدریس مشارکتی........................... 21
2-3-2 اشکال متفاوت تدریس مشارکتی.................... 23
2-3-3 متغیرهای کلی تدریس به شیوه مشارکتی............ 26
2-3-4 گامهای اساسی تدریس مشارکتی.................... 27
2-3-5 مولفههای مشارکت در تدریس مشارکتی.............. 28
2-3-6 پیش بایستهای تدریس مشارکتی.................... 30
2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشارکتی در دورههای تحصیلات تکمیلی.................................................... 31
2-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی........................ 31
2-4-2 ضعفهای تدریس مشارکتی.......................... 44
2-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهشهای داخلی و خارجی.. 47
2-5-1 پژوهشهای انجام شده در ایران................... 47
2-5-2پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور............. 47
مقدمه
در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهشهای انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالتهای آن، دورههای تحصیلات تکمیلی و رسالتهای آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روشهای تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشارکتی، گامها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دورههای تحصیلات تکمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشارکتی بیان شده است.
2-1 قسمت اول: مقدمات
2-1-1 آموزش عالی و رسالتهای آن
با شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزایندهای پیدا کرده است. در کشورهای صنعتی پیشرفته تا کشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محکمترین و نزدیکترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموکراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون، 2005).
قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم کلیشهای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و کبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانشمداری حرکت میدهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش میگذارد (نصر و همکاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در کارکردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیطهای دانشگاهی را ضروری میسازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند که بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوریهای نوین و بازآفرینی روشهای خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاهها وقتی میتوانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالشهای پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیدهای را که در آن بهسر میبرند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیتها، وظایف، ساختار و برنامههای درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا که دانشگاه منشا تحولات قلمداد میشود، رسالتها و ماموریتهایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز میشود، ماموریتی که (به نقل از کریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامهریزی، آینده نگری، کنترل مداوم کیفیت و بهبود روشها بپردازد