خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه مفهوم سرمایه های فرهنگی و انواع آن با فرمت x در قالب 19 صفحه ورد
تعداد صفحات | 19 |
حجم | 33/776 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی |
مفهوم «سرمایه فرهنگی» توسط پیر بوردیو جامعه شناس فرانسوی معرفی شد و سپس در تحقیقات اجتماعی مختلف برای تبیین پدیده ها و به خصوص نابرابری های آموزشی و روابط سلطه در میدانآموزش به کار گرفته شده. برای درک بهتر این مفهوم بحث را از شواهد عینی اغاز میکنیم. بوردیو نخستینبار در سال 1964 در کتاب « وارثان، دانشجویان و فرهنگ» که با همکاری «ژان کلود پاسرون» به نگارش در اورد به این موضوع اشاره می کند.
وی می نگارد، « اینده تحصیلی برای فرزند شخصی از رده های بالای شغلی که شانسی بیش از پنجاه درصد برای ورود به دانشگاه دارد و بین اطرافیان خود و حتی اعضای خانواده تحصیلات عالی را امری رایج و روزمره می بیند و فرزند یک کارگر، که شانس کم تر از دو درصد برای راه یافتن به دانشگاه دارد و به واسطه اشخاص یا محیط های دیگر به طور غیر مستقیم با دانش و دانشجو اشنا می شود، متفاوت است....چنانچه به طور عینی به نظام تحصیلی بنگریم به سهولت در یابیم که این نظام، نظامی حذفی است. عمل حذف ( فرزندان ما ) هرچه از طبقات مرفه اجتماعی دور و به طبقات محروم نزدیک می شویم شدت بیش تری پیدا می کند و کامل تر می شود( کتبی:1385،15).
فهرست مطالب
سرمایه فرهنگی
سرمایه فرهنگی تجسدی
سرمایه فرهنگی عینیت یافته
سرمایه فرهنگی نهادینه شده
منابع