خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه فرزندپروری و طرق تربیت فرزندان با فرمت docx در قالب 40 صفحه ورد
تعداد صفحات | 40 |
حجم | 69/812 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
با نگاهی به تاریخ تعلیم و تربیت کودک میتوان دید دیدگاههای مختلف و گاه متضادی را مشاهده نمود. مثلاً در قرن گذشته تا دهه یسیقرن بیستم، شیوه تربیت کودکان متأثر از دیدگاههای رفتارگرایی بود که نوزاد را شیء فرضی قلمداد میکردند که میتوان به صورت نظامبندی شکل داد و شرطی کرد. در این دوره اعتقاد بر این بود که رفتار پسندیده اجتماعی زمانی حاصل میشود که کودک در یک نظام تربیتی قرار گیرد و در صورت مشاهده هرگونه رفتار ضداجتماعی تنبیه صورت گیرد تا رفتارهای پسندیده اجتماعی حاصل شود. (اقلیدس، 1386). از دهه یسی تا اواسط دهه ی شصت، شیوههای تربیت به صورت انعطافپذیری بیشتر دگرگون شدند. در این دوره به والدین توصیه میشد که به احساسات و استعدادهای کودکان خود توجه بیشتری نشان دهند (هزینگتون و پارک، به نقل از تهمتن، 1373). در واقع نگارش آزادتر درمورد کودکان در سالهای دهه ی چهل پدیدار شد. با تأثیر مداوم مربیان مترقی مانند جان دیویی، ماسلو و راجرز این روند سریعتر صورت گرفت، آنها معتقد بودند که اگر به افراد آزادی کشف و ترقی در یک محیط باز و پذیرا داده شود، همه آنها برای یادگیری و پیشرفت سازنده و خلاق به فعل درآوردن تواناییهای بالقوه خود «استعداد ذاتی» دارند. (هزینگتون و پارک، به نقل از تهمتن، 1373).
فهرست مطالب
2-2-تعلیم و تربیت، تعاریف و مفاهیم مربوط به آن
2-3- تاریخچه ارتباط والدین و فرزندان
2-4- فرزندپروری
2-5-سبک های فرزندپروری
2-6- انواع سبک های فرزندپروری
2-6-1- سبک قاطعانه
2-6-2- سبک آزادمنشانه
2-6-3- سبک مستبدانه
2-7- پیشینه نظری
2-7-1- نظریه اریکسون
2-7-2- نظریه مورای
2-7-3- نظریه شیفر
2-7-4- نظریه زیگلمن
2-7-5- نظریه پیشرفت اتکینسون
2-7-6- نظریه انگیزه پیشرفت مک کله لند
2-8- پیشینه تجربی
2-8-1- تحقیقات داخلی
2-8-2- تحقیقات خارجی
منابع